[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lekbakje lek, : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 nov 2024, 14:37

Lekbakje lek,

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Lekbakje lek,

Berichtdoor henklith » 03 dec 2007, 13:34

hallo vrienden, vandaag maar eens aan het zoeken geweest warom er water uit de kokerbalk loopt bij stistand in de regen
Nu bleek dat ook omnder de matten een bende water lag.
Nu maar eens verder kijken, ik zag dat er druppels onder en op de handel van de motorkap ontgrendeling lagen, ha,, een spoor!!
Motorkap open, lekbakje stond geen water in, maar wel in het bakje daaronder, het water stond aan de rand van rubbertule, waar de kapontgrendeling kabel door loopt.
gaatje van dat bakje doorgeprikt, met de achterkant van een penseel, en in twee seconde was alle water weg.
Het water mag normaal natuurlijk nooit zover/hoog komen.
de bodem van dit "secundaire" bakje zag er wel wat roestig uit, het was ook nog nat natuurlijk, en daarna wil ik een werkbare oplossing bedenken.
Want op dat punt waar de tule het schutbord in gaat zit onderaan dat gat wel mooi/lelijk een gaatje geroest.
de tule komt eigenlijk in een soort dubbel plaatwerk kuipje, ik weet niet of in dat goed uitdruk, maar er is een foto bij.
Ik ga nu broeden op een doeltreffende oplossing, lasse lijkt mij bijna onmogelijk op dit punt.
Groet, henk Lith.

NB: De foto moetje 90graden links om draaien.
Onder zie het (zwarte gat, waar het water uit het secundaire bakje moet weglopen, en dat open ronde gat zit normaal de doorvoertule van de kapontgrendelings kabel, die tule heb ik even terug gertokken.
Misschien zie te dat die tule in een soort bolletje zit, en onderaan dat bolletje is een gat geroest.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/03 12:40

henklith

Re:Lekbakje lek,

Berichtdoor JantjeV8 » 03 dec 2007, 15:14

He detective Henk,
Het spoor gevonden?

Het enige advies waar ik achter kan staan is: Toch lassen...

Het is wel mogelijk, alleen je moet er de halve auto voor afbreken. Als ik me niet vergis kun je er zelfs van binnenuit bij, al moet je knap atletisch onder je dashboard kruipen.

Ik bedenk me dat er toch nog wat meer aan de hand moet zijn. Het gaatje wat je laat zien staat met het interieur in verbinding, je zult natte vloeren hebben. Maar daar heb je nog niet direct water mee in je kokers staan...

Toch nog even verder door die loep blijven speuren, trek alle matten er maar eens uit en til de bekleding van de dorpels aan de binnen zijde maar eens op.

Succes!!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/12/03 14:17
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerespecteerd » 03 dec 2007, 22:30

Hallo Henk,
Dit is exact dezelfde plaats waar het lekkage zich bij mij bevond waar we het overlaatst over hadden. Ik had echter enkel een foto genomen van de binnenzijde omdat er bij mij langs de buitenzijde nog niets van te zien was. Op deze op zich al zeer moeilijke plaats zit dan ook nog eens langs de binnenkant de parkeerrem gemonteerd.
Het ziet er op de foto niet erg goed uit bij jou vind ik. Volgens mij wordt het een behoorlijk gat als je alles wat rot is gaat verwijderen.
Langs de binnenkant zal je een beter zicht op de zaak krijgen. Verwijder de isolatielaag op het plaatwerk onder de bevestiginge van de voetrem om te beginnnen.
Het secundaire lekbakje zit inderdaad op deze plaats tegen het scherm gelast en daarom lijkt het van buitenaf onmogelijk te lassen maar als he het rotte plaatwerk langs binnenuit verwijderd heb zal het er heel wat beter doenbaar uitzien.
Blijkbaar rotten ze vaak aan de afvoer van het secundaire bakje.

Succes!

Nathan
Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 03 dec 2007, 22:43

Hoi Nathan, we kunnen mekaar de hand geven wat ellende betreft dan he :o)
Het probleem bij dit bakje is dat de afvoer verstopt zat.
Dan loopt het water langs de rubber doorvoertule de cabine in.
Ik heb echt maanden lang gereden zonder nattigheid in de cabine, en opeens afvoer putje dicht, en zie daar!
Het is een verschikkelijk Mercedes onwaardig systeem.
Het water zou eigenlijk gewoon vanuit het primaire lekbakje weg moeten lopen naar buiten, en niet nog eens een gezelligheids reisje moeten maken langs alle kwetsbare plekken die in overvloed zijn ook.
groet, henk
henklith

Berichtdoor Gerespecteerd » 03 dec 2007, 22:58

Verwijder ook zeker het binnenspatbord eens zo kom je bij de onderkant van het bakje uit en kan je daar de schade ook opmeten. Het zou me verwonderen dat er niet meer van het plaatwerk is doorgerot maar als je inderdaad niet echt een lekkage had zoals je zegt dan is het mogelijk.
Als je van binnenuit kijkt zal het alleszins gauw duidelijk worden, daar zit namelijk geen laag die alles verstopt, uitgenomen die isolatielaag dan.

Zie ik nu trouwens geen stukje mastiek rond het die afvoer van het bakje die er normaalgezien niet thuishoort?

Groeten,
Nathan

EDIT: Nu zie ik pas dat ik nog niets nieuws gezegd heb, dat het meeste al in je andere topic vermeld stond. Dom van me, had nogal weinig tijd en was nog niet aan het lezen van die topic toegekomen.<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/12/03 22:27
Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 04 dec 2007, 00:45

Hoi nathan, is ook een beetje mijn schuld, ik schrijf momenteel met min of meer hetzelfde probleem in twee eigen toppics notabenen.
groet, henk
henklith

Berichtdoor Texelaar » 03 jan 2008, 14:46

Nou wij kunnen elkaar wat dat betreft de hand schudden Henk.
Bij mij was ook dat lekbakje doorgerot naar binnen toe het interieur in, ik heb dat sctuk plaat er uit geslepen en nieuw in gemaakt. Dat hele stukje net onder die thule zeg maar, waar ook je handrem beugel aan zit. Maar bij mij was het ook iets makkelijker toegankelijk, omdat ik de scharnierbak open had liggen en het lekbakje en het binnenscherm er uit had geslepen ;)
Ook was ie bij mij aan de zijkant bij de scharnierbak doorgerot, hier zou ik zeker even kritisch naar kijken.
Kijk maar in mijn topic: Texelaars Project er staat 1 plaatje bij waarop je het goed kan zien.
Groeten vanaf Texel!
Johan
Texelaar

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur