Hier even een verhaaltje met een goede afloop.
Twee weken geleden begon de ellende. Direct na het starten liep de 200D bijzonder slecht stationair, alsof er 1 cylinder niet goed meedeed en roken als een ketter natuurlijk. Ik moest het gas erop houden anders sloeg die af maar bij warme motor geen centje pijn.
Omdat de kleppen nog geen 6.000Km. geleden gesteld waren (door een ander) was ik er eigenlijk van overtuigd dat dit het niet kon zijn. Dus voor de zekerheid het gloeisysteem maar eens doorgemeten maar ik kon natuurlijk niets vinden.
Afijn om een lang verhaal niet nog langer te maken het kleppendeksel er toch maar af en toen bleek dat van de 8 kleppen er nog maar 1 goed stond! 6 kleppen zaten er naast en 1 uitlaatklep was totaal de weg kwijt, hier paste zelfs de 0,10mm voelermaat niet meer tussen! Deze was dan natuurlijk ook de boosdoener van dit alles.
In het verleden al wel eens kleppen gesteld van m’n vorige W123 maar dit was een 250 en bij een 200D ziet het er toch weer anders uit. Dus het kleppenstel-topic van Toontje maar eens even goed doorgenomen en toen aan de slag en zoals Toontje het aangaf in zijn verhaal: het is prima te doen met twee gewone steeksleutels.
En zo blijkt de kracht van dit forum maar weer eens en het dieseltje tokkelde weer vrolijk verder.
Gr. Marinus