[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
botsing! schade! wie heeft schuld? : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 01:09

botsing! schade! wie heeft schuld?

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

botsing! schade! wie heeft schuld?

Berichtdoor Weizengelb » 04 dec 2007, 12:28

Nou.. vanmorgen was het raak!...

Met de regen mijn vrouw even afgezet op het station, daarna mijn knipperlicht en bumper kapotgereden tegen een Mini cooper.

Snel gebeurd, maar wie heeft nu schuld?

Ik kwam van een venweg langs de ringweg Eindhoven (na de phillipsbrug), op het einde van de venweg is een invoegstrook naar de dubbele rijbaan van de ring.
Ik stop en kijk voor een gaatje, geef richting aan en voeg in. Op dat moment komt achter me van de venweg een mini cooper die meteen ook invoegt en mij voorbij schiet en ik raak de mini met mijn linker hoek tegen zijn rechter achterkant.

Ik ben best wel nijdig over zo aso invoegen, alsof ik daar zomaar sta. enfin, wel lastig.
We hebben een schadeformulier ingevuld zonder politie.
Nu naar de verzekering, maar ik wil natuurlijk geen gezeik met mijn polis. Voor mij leek het duidelijk, maar verkeerstechnisch?? De ring is natuurlijk een voorrangsweg, maar die mini kwam ook van de venweg...

Wie denkt te weten hoe het zit? (of beter nog weet precies hoe het zit??)

Bah, nu weer een nieuw knipperlicht zoeken en de bumperhoek maken... (die mini had verder alleen een kras op zon kunststof wielrand).

Alvast bedankt voor tips etc.
Mathieu <br><br>Post edited by: Weizengelb, at: 2007/12/04 11:34

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:botsing! schade! wie heeft schuld?

Berichtdoor Citrobenz » 04 dec 2007, 12:42

Hallo Mathieu,
ja erg vervelend zulke mensen, maar ja iedereen kan zijn mening hier wel geven maar waar het eigenlijk op neer komt is dat de verzekeringen het onderling wel uitvechten.

Je hebt dan kans dat jullie beiden gedeeltelijk schuld zult hebben.
Die persoon achter je mag jou niet inhalen als je aan het invoegen bent, maar jij mag niet invoegen als je ingehaald wordt.

Conclusie in zulke situaties is dat meestal de verzekering de winnaar is.

Dus als je niet uitkijkt beiden eigenrisico kwijt en daling in noclaim.

Misschien is het de kortste weg om het met die ander op een accoordje te gooien.

succes en sterkte er mee.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1976
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Topasbrauner » 04 dec 2007, 13:16

Onvoorstelbaar zo in te voegen idd. Die mafkees is geen 72 pk meer gewend en het ging hem vast allemaal veel te langzaam. Maar je knipper is met een tientje wel betaald en een bumperhoekje zul je zo hebben lijkt me. Ik zou het ook gewoon bij een ergenis laten en die man 100 euro zo laten betalen.

Job
Topasbrauner

Berichtdoor Trouwkoets » 04 dec 2007, 13:21

Wat heb je toch een stomme mensen op de weg! Ik kan hier witheet van worden, en de betrokken eikel/trut helemaal stijfschelden. Maar dat helpt niks. Helaas.

Ik ben bang dat henk gelijk heeft, maar ik zou me daar niet aan storen. Als duidelijk is dat jullie beiden invoegen dan is de situatie toch wel duidelijk. belangrijk is dat duidelijk is dat probeert in te voegen en dus geen panne of zo hebt. Dan helopt het is beide partijen aangeven dat jouw linker knipperlicht aan stond voordat de Cooper de ring op ging.

Volgens mij is de Cooper schuldig en ik zou het idd afmaken met 100 euro, en er bij zeggen dat als het via de verzekering gaat dat de kosten dan een beetje anders zijn.
Omdat de tegenpartij nawelijks schade had zijn ze wellicht geveolig voor je argumenten. Als het maar geen leasbak is, want dan werkt het niet..

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Weizengelb » 04 dec 2007, 13:45

Tja,
Ik maak me ook het meeste zorgen over de verzekeringspolis. met zo'n oldtimerverzekering sta je natuurlijk niet echt sterk.
Stel dat ze voor me moeten betalen aan die mini, dan zijn ze me natuurlijk liever kwijt dan rijk (ook al heb ik 4 polissen bij hun lopen, allen oldtimer).

Ik zal de bestuurder van de mini bellen of ze het zo wil afmaken. Het er zo bij laten zitten met gesloten beurs is wellicht ook nog verstandiger, maar voor mijn gevoel ben ik pisnijdig dat mijn wagen zo naar de klote geholpen wordt. Laatst ook al een scooter mijn kofferbak en zo ingedeukt zonder briefje erbij. Schiet niet op zo...

Of ik bel de verzekering van de tegenpartij ook even, wat zij ervan denken...?
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 04 dec 2007, 14:06

die gast in die mini lijkt wel een kamikaze piloot ik zou zeggen art 5 wvw invorderen die hap.
beterschap met de Benz

groet arjan
Adrieaantjuhh

Berichtdoor Topasbrauner » 04 dec 2007, 15:16

Ze? Mooi? Mini rijden, zal geen ouwe tang zijn geweest. Wellicht kan ze je op een avondje trakteren?
Topasbrauner

Berichtdoor Weizengelb » 04 dec 2007, 15:56

mm ja klopt, anders waren er misschien ook nog klappen gevallen ook nog.
Maar goed, feit blijft.

Vrouwen rijden tegenwoordig ook niet rustig meer...

Maar ik ben hoffelijk gebleven en dat ging goed natuurlijk.
Maar ik heb haar net wel gebeld en "op haar werk" dachten ze ook dat ik schuld had omdat zij al op de voorrangsweg zat.

Ze praat vanavond met haar verzekering en belt me dan even over hoe het af te handelen. Ze ging ook bij de BMW dealer vragen wat de schade was aan haar mini.

Dat ga IK in elk geval niet betalen. 50 euro voor mijn knipperlicht is me liever. Die Bumper kijk ik zelf wel na (hoewel dat erger is natuurlijk).

Ach wat een gedoe weer. ik ga beter fietsen in de spits.

(zon busje bouwvakkers wat zich ermee bemoeit omdat er een dame bijstaat is ook altijd zo'n stereotiep iets... ;-)
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Toontje » 04 dec 2007, 17:49

hoi hoi
dit zijn dus altijd van die knullige dingen weer zo'n opgefokte aso rijder schijt aan de rest en douw maar door .
ik zeg altijd maar altijd de klabakken erbij zo'n trut weet het straks nog zo te brengen dat jij de schuldige bent of ze trekken de verklaring weer in en dan sta je altijd proces verbaal op laten maken
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Leafhabber » 04 dec 2007, 21:06

Ai, ai, ai, da's zonde!

Op de vrachtwagen maak je dit soort situaties vaak mee. Het liefst over de doorgetrokken streep, als ze je maar voorbij zijn. Als je niet oppast kun je niet invoegen omdat je wordt ingehaald door invoegers!
Ik denk dat het belangrijk is, of jij al aan het invoegen was toen zij je inhaalde. Ik denk (!) dat zij dan fout is, maar als zij zo snel is dat ze al op de doorgaande strook reed toen jij naar links ging, ben ik bang dat jij fout zit. Het blijft wel heel onfatsoenlijk rijgedrag. Moet je eens bij de bakker doen! Ga je hard rennen, zodat jij eerder bij de deur bent. Waanzin!
Leafhabber

Berichtdoor henklith » 04 dec 2007, 22:32

Mathieu, ik denk dat het essentieel is dat jij de invoeg actie al ingezet hebt, en dat die minie er dus gewoon overheel gerold is.
Volgens mij zit jij goed (verkeers rechtelijk), wel knap klote, dit soort dingen.
groet, henk
henklith

Berichtdoor Roel280€ » 05 dec 2007, 00:31

Henk heeft gelijk. Jij zat voor haar, jij ging het eerst het invoegen aan. Als zij je dan ineens inhaalt en geen ruimte laat, is dat haar schuld. Zij is aansprakelijk voor de schade. Eerst invoegenden hebben recht van baan.
Roel280€

Berichtdoor Jeroen » 05 dec 2007, 01:45

Veel sympathie voor je ongeval en schade maar toch.......

Kan het mis hebben, maar volgens mij is invoegen een zogenaamde bijzondere manoevre. Dat betekent dat diegene die invoegt ervoor moet zorgen het overige verkeer niet te hinderen. Aan jou dus om je ervan te verwittigen dat je met jouw invoegmanoevre niemand anders in de weg zit. Het probleem hier is natuurlijk of je kan bewijzen waar die mini vandaan kwam. Best lastig.

Overigens, met dit soort situaties is een klassieker verzekering op taxatiewaarde ideaal. Verzekering betaalt de schade, meeste klassiekers kennen geen bonus/malus, alleen eigen risico is natuurlijk wel afhankelijk van wie schuldig is. Diep adem halen en doorgaan met leven maar weer.

Waarom denk je dat je met een oldtimerverzekering niet sterk staat?? Maakt niets uit hoor! Zolang je maar niet jaar op jaar schade rijdt is er normaal gesproken niets aan de hand.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Jeroen » 05 dec 2007, 01:49

Voor de goede orde nog even opgezocht:

Artikel 54
Bijzondere manoeuvres Bestuurders die een bijzondere manoeuvre
uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden,
uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit
oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande
rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan
de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen,
moeten het overige verkeer voor laten gaan
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Weizengelb » 05 dec 2007, 13:04

Hoi allemaal, Bedankt voor de steun.

Ja klopt ik moet iedereen voor laten gaan. Ik heb gekeken, weg vrij en ga invoegen, maar dan schiet de auto achter me ineens langs mij op...

Ik zie het nu zo, ik doe een bijzondere manouvre: Invoegen
Zij doet 2 bijzondere manouvres: Invoegen EN inhalen

Misschien dat dat de doorslag geeft.
Verder is het gewoon aso, ik geloof zeker dat je vooral in de vrachtwagen aan dit soort dingen elke dag veel lol beleeft...

Maar verzekeringsmaatschappijen gaan natuurlijk vol op de regels... het zou fijna zijn als zulk aso gedrag ook door de regels afgekeurd wordt.
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 05 dec 2007, 13:07

a propos, wat betreft proces verbaal opmaken, dat is wel zo, maar de politie zal ook wel gek worden van al die aanrijdinkjes.
Vooral als de mensen dan smorgens in de spits de hele ringweg blokkeren met een kapot knipperlichie, daar heb ik zelf al zon afschuwelijke hekel aan.
In principe is de situatie duidelijk en ookd e politie doet toch geen uitspraken over schuld of iets dergelijks. Schrijven alleen de kentekens en namen op.
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor wwwW123 » 05 dec 2007, 14:24

verbaal heb je niets aan, wordt niet meegenomen in de verzekeringskwestie in 99% v.d. gevallen.
als jullie beiden hetzelfde verhaal ongeveer hebben, denk ik
dat jij gaat winnen. bovendien weet je nog niet wat de bestuurder
van de andere auto schrijft/zegt enz.
over bijzonder manoeuvre waar jeroen het over heeft: ja, dat zou zo zijn, als de ander op die ringweg reed, dan had de ander gelijk. in jouw geval is het heel anders en sta je sterk; de ander rijdt roekeloos en haalt in op een invoegstrook niet lettende op jouw handeling. ik zou minimaal mijn kosten eruit willen hebben en anders gerust de strijd aangaan. off. prijzen voor licht en bumpersteun kunnen toch nog aanzienlijk zijn bij dealer.
ik heb al diverse aanrijdingkjes gehad door de jaren heen en een aardig gevoel voor dit soort dingen. vraag het anders op een juristenforum nog 's na of advocaten forum enz.enz.
groet uit eindhoven/helmond!
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Motormongool » 05 dec 2007, 20:07

Dit lijkt me een uitgemaakte zaak voor je.
Jullie voeren allebei een bijzondere verrichting uit. Bovendien komt zij van achterop rijden.
of zij 2 bijzondere verrichtingen uitvoert is nog maar de vraag.
In dat geval had ze ingevoegd, vervolgens de richtingaanwijzer opnieuw moeten hanteren, kijken enz,
en dan pas de inhaalbeweging uitgevoerd.
In jouw geval lijkt het me dat ze alles in 1 vloeiende beweging heeft gedaan.Als ze dan 2 bijzondere verrichtingen
heeft willen uitvoeren is dat beslist niet gedaan op de manier zoals je die tijdens rijlessen geleerd wordt.
Of was ze afgeleid? zat ze te bellen of zo?

Als je zoiets achtelijks uithaalt is het toch normaal dat je dan even je excuses maakt?
Ze heeft je onnodig in een risicovolle situatie gebracht met d'r in mijn ogen asociale rijgedrag.
Motormongool

Berichtdoor Roel280€ » 05 dec 2007, 20:16

Rechtsbijstand Verkeer zou hierbij goed kunnen helpen. Sluit die altijd af!
Roel280€

Berichtdoor Topasbrauner » 05 dec 2007, 21:14

Ja heel vervelend, maar zolang het gaat om een knippertje van 10 euro zou ik me afvragen wat de moeite van a)het ergeren en b)het regelen is. Als het een Cooper S is geweest staat zo'n 240D stil en zal ze zich echt hebben afgevraagd of Matthieu een probleem met z'n wagen had en elk moment op de vluchtstrook kon duiken. Bovendien weten we nu nog steeds niet of ze mooi is of niet.

Gr Job
Topasbrauner

Volgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....