[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
stationair automaat bij koude motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 15:37

stationair automaat bij koude motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor apboonstra » 05 dec 2007, 12:15

dames en heren,


heb een W123 300D turbo automaat. koude motor slaat af na start.

op een geschakelde 300D zit een knopje waar ik het toerental mee kan verhogen.

bij deze automaat niet?

Hoe wordt het stationair toerental dan geregeld, want na een minuut loopt de auto prima stationair en blijft dit ook doen.

groet, aldert
apboonstra
 


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor Wiebren240D » 05 dec 2007, 13:01

Hallo Aldert

normaal zit dat knopje om je toerental te verhogen op elke diesel is die auto van jou omgebouwt van Benzine naar diesel en zijn ze dat knopje vergeten erin te zetten denk ik.

die ouwe 5cylinder van mij doet precies het zelfde slaat gelijk af maar ik ben de straat nog niet uit en hij blijft wel loopen

hier hoef je je geen zorgen om te maaken gewoon zo een knopje erin zetten en klaar is het

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor Toontje » 05 dec 2007, 16:54

hoi hoi
aldert tip motor starten beetje gas geven peukje draaien en dan is de motor wel warm genoeg zo doe ik het ook en gebruik die draaiknop ook nooit
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor Govert » 05 dec 2007, 17:03

Volgens mij hebben de turbo's geen draaiknop, werd schijnbaar niet nodig geacht. Omgebouwde benzineauto's hebben ze uiteraard ook niet.

Beetje gas geven (zodra er oliedruk er is) zal moeten helpen.

Ik gebruik die draaiknop wel, helpt bij het wegrijden als het koud is. Bij mijn 200D moet je dan wat meer gas geven, maar mijn rechtervoet is gewend aan een warme motor, dus dan gaat het schokken. Met die draaiknop naar links is dat er niet. Bij 60 graden is de knop weer naar rechts.

Als het heel koud is, onder nul, slaat de motor bij mij ook weer af, zelfs met de knop naar links. Het is dan toegestaan (volgens de handleiding) om gas te geven totdat de motor soepel draait.

Wat er gebeurt bij een koude motor is dat een gedeelte van de ingespoten diesel condenseert langs de cylinderwanden en niet tot ontbranding komt. Je compenseert dit door meer diesel in te spuiten (gas geven of stationair toerentalknop naar links draaien).
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor apboonstra » 06 dec 2007, 13:19

makkelijkst is dus om zo,n knopje in te bouwen.

ga ik dus maar doe.

dank jullie voo de reacties
apboonstra
 


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor Mercedennys » 06 dec 2007, 15:35

Dag Aldert,

Ik heb een 300TD turbo en deze heeft inderdaad geen knopje.

Op mijn vorige 300TD zonder turbo maar met automaat, zat ie wel, hiermee kon je inderdaad je toerental tijdelijk verhogen en zodra motor warm is, of je op de snelweg rijd, weer in te draaien.
Heeft dus niets met de automaat te maken maar de turbo versie van de 3liter.

Volgens mij hoeft dit knopje er niet te zijn op een Turbo aangezien dit wordt geregeld via dat speciale regelaartje (diafragma/diaframe) die op de brandstofpomp zit. Soort lambda sonde maar dan voor de diesel. Kijk maar goed, een vierkant ding op de pomp met slangetjes erin en eruit. Deze is in drie standen in te regelen maar vraag me niet hoe.

Maar goed, als je een knopje op je dashboard wilt zetten, wens ik je natuurlijk alle succes. Waarschijnlijk kan iemand op dit forum je nog wel van tips voorzien.

groets,
Mercedennis<br><br>Post edited by: Mercedennis, at: 2007/12/06 14:36
Mercedennys
 


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor Dionneke1963 » 05 jan 2008, 01:27

Sorry, ik vind het allemaal wat onlogisch klinken. De wagen is waarschijnlijk zonder knopje geleverd vanuit de fabriek. Het toerental van en koude motor hebben ze dus anders geregeld en als dat nu niet het geval is, dan is er blijkbaar toch iets loos? Of zie ik dat verkeerd?

Straks komen we nog zo ver dat als een wagen niet meer loopt je hem zelf altijd nog kunt duwen. Dan kom je samen met je auto ook op de plek van bestemming, of niet dan?

Ik heb ooit een soort gelijke topic geopend en ik kreeg zeer veel reacties. Mijn 230E automaat zonder knopje loopt koud ook langzaam stationair en na een paar kilometer is het goed. Het eerste wat ik zou moeten doen is een volledige grote beurt en kijken wat hij dan doet. Blijft het probleem dan zou het nog iets met de choke of de bediening daarvan kunnen zijn. Of valse lucht bij het rubber tussen carburator en spruitstuk wat hier dus niet het geval is.
Dionneke1963
 


Re:stationair automaat bij koude motor

Berichtdoor Mathieu300CDT » 05 jan 2008, 14:32

Hoi, ik heb dit zelf ook, het duurd ongeveer een minute of 5 voor dat hij weer normaal loopt, ik dacht zelf dat mijn gloeibougies mischien niet meer goed zijn of anders de verstuivers, maar ik heb ook gehoord dat het mischien wel is een kompresie probleem kan zijn oftewel versleten motorblok! ik hoop niet het laatste.
Mathieu300CDT
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten