Rene,
Ik weet niet of de ene xx graden thermostaat de andere is. Ik weet niet of alle thermostaten dubbelwerkend zijn, dwz tegelijkertijd met het openen langzaam de bypass afsluiten.
Voor diesels wordt in de WIS CD een thermostaat voorgeschreven die bij 80 graden begint met openen en bij 94 graden geheel open is, en tegelijkertijd de bypass sluit. Voor bijvoorbeeld een M102 is een thermostaat voorgeschreven die start bij 87 graden met openen en bij 102 graden geheel open is. het zou best kunnen dat je die nu in de tor hebt zitten.
Hieruit concludeer ik dat 100 graden en iets hoger een hele normale bedrijfstemperatuur is, althans voor de M102. Maar ik denk dat in de zomer de temperatuur te hoog wordt, en dat je nu moet streven naar een situatie waarbij de thermostaat volgens de specs onder normale bedrijfsomstandigheden (net) niet geheel opent.
En om in te haken op de opmerking van JantjeV8: Op
www.hbase.nl is voor de M102 ook een 'winter' thermostaat verkrijgbaar, voor de diesel niet. De WIS CD noemt geen winter thermostaat. Ik denk dat het geen kwaad kan om in de winter een 87 graden thermostaat toe te passen, maar ik zie mijzelf niet 2x per jaar de thermostaat wisselen.
Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/12/07 10:12