Kunnen jullie mij met het volgende helpen?
Mijn auto 230E (1983)is voorzien een niet origineel alarm/startonderbreker systeem van Elser.
Hoe het werkt is mij onduidelijk in ieder geval zit er een schakelaar onder mijn stoel welke van links naar rechts bewogen kan worden.
En is er in het dasbord een schuifdak schakelaar geplaats deze blijkt te werken in combinatie met de schakelaar onder mijn stoel.
Nogmaals ik heb geen idee hoe het werkt, maar de auto start soms niet en gaan de claxcons loeien.
Met een hoop gekloot met de betreffende schakelaars krijg ik de auto weer onder controlle, in ieder geval heeft het mij naast de ergenis al een nieuwe set claxons gekost.
Bij de bobine is het een weerwar van electronica deze wil ik er gewoon uitknippen.
Maar ik heb dan geen idee welke kabels van de BOBINE aangesloten moeten worden en waar.
Het alarm/startonderbreker syteem is dus geplaats tussen de bobine en de schakelaars zoals hierboven beschreven.
Kunnen jullie aangeven welke draad van de bobine aangesloten moet worden en met name waarop.
Ik heb de indruk dat er bij een normale aansluiting van de bobine maar 1 of 2 draden gebruikt worden.
Nog even gekeken onder de kap,
Bij de bobine zit het Elser systeem, waaruit twee draden geel en rood naar het dasbord lopen en daarin verdwijnen.
Daarnaast komt er van dat Elser systeem (nogmaals bij de bobine vandaan) een zwarte draad deze draad is aangesloten op een dikke origenele draadboom van de auto.
Deze draadboom is ingesneden en de zwarte draad van het Elser systeem
is bij aangeloten op een origenele draad zwart met een geellijntje en paarse stippen.
Tja wat een verhaal, maar anders weet ik het niet te omschrijven.
Wie o wie kan hier kaas van maken ben erg benieuwd.
Alvast bedankt voor de reaties,
Groet
Hans230E