[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
gloeibougies : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:04

gloeibougies

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 17:08

Hoi Henk,

Ja hij start veel beter en hij slaat niet meer af.

Maar eerst nog even morgenochtend afwachten want vandaag was het +2 maar vannacht wordt het weer -4 en laat je het (test)resultaat nog wel even weten ok?

Groetjes,

Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor driesen » 17 dec 2007, 17:08

Hoi mensen, ik heb al een tijde geleden een ombouwsetje van Bosch gekocht om mijn 220D van 1976 om te bouwen. Ik heb het echter nog steeds niet gedaan. Hij start overigens nog prima met de oude lang geduld gloeiers maar ik wil hem toch op die nieuwe gaan zetten. Zodra ik tijd heb.
groetjes,
Harry
driesen
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor driesen » 17 dec 2007, 17:10

nu de foto?

driesen
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 17:17

Hallo,

Als het gloeiprocess niet stopt na het starten, is het gloeirelais waarschijnlijk defect. Maar dan is je accu zelfs met rijden in no time leeg, heb het zelf meegemaakt zelfs je dynamo loopt heet door dit defect en de spanning op het Accu systeem is lager dan 12 volt. Makkelijk te herkennen en te meten.

Als de motor loopt mag er geen spanning meer staan op de gloeibougies, en moet de spanning op de accu tussen de 13 en 14.5 volt zijn.

Trouwens in het peperdure relais zal een soldeerfoutje (fabrieksfout) 1 soldeerpunt was helemaal nooit goed gesoldeerd en gaf deze fout zo nu en dan.

Vriendelijke groeten,

Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 17 dec 2007, 17:18

Nou Ik vraag me namelijk af waarom die snelgloeiers ook betere start garanderen?, dat ze sneller op temperatuur zijn dat is een feit!
Je hoeft me morgenvroeg niet te bellen Gert-jan, maar meld svp in de loop van de dag nog even wat het resultaat is na een nachtje (lichte) vorst!
En wanneer en waarom slaat/sloeg ie af gert-jan?

groet, henk Lith.
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 17:23

Hoi,

Hoi als we een strnege winter krijgen toch maar snel even ombouwen lijkt me.

Mooie foto, lijkt me een goede set, zitten er ook kabeltjes bij? Zoals bij de BERU set?

Groetjes,
Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 17 dec 2007, 17:31

Ik vindt die gloei installatie maar betrekkelijk link, niet alleen dat er gigantische stromen in gaan lopen, maar ook vaak de mistiek van wat gebeurd er precies onder de motorkap, gloeit ie nog of gloeit ie nu niet meer, of blijft ie soms af en toe hangen als de motor al draaid.
Ik zou, zeker bij of na een ombouw/modificatie gelijk een controle lampje / ledje inbouben in het console, of ergens op een simpele plek.
Je kan gewoon een draadje van een van de gloeistiften naar de cabine trekken die het lampje van 12v voorziet, die moet dus na de start uitgaan prettige gedachte!!
Groet, henk Lith.

NB: zeker dit draadje vlak bij de aansluiting van de gloeistift, of neem een betrekkelijk dun draadje (dunne kern!) als er dan ergen sluiting gemaakt wordt wordt niet de volledige accu power kort gesloten!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/17 16:40
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 17:38

Hoi Henk,

Waarom die afslaat vraag je me, ja dat doet tie alleen bij kou, tenslotte heeft de motor er al 3 ton opzitten, misschien heb je gelijk en is het euvel nog steeds niet verholpen maar ligt het aan de verstuivers of zo. Bij kou is de diesel olie (en de verstuiving) natuurlijk kwa eigenschap anders dan bij warmere temperaturen. Maar als de voorverwarming beter en heter is zou dit probleem grotendeels opgelost zijn toch?

Nieuwe motor erin is dat de oplossing? Of toch me garage weer vrijmaken zodat tie er in kan! (heb zoveel troep, kost me weer 2 dagen).

Laat je het morgen weten of de investering van 105 Euro resultaat heeft ok?

Groetjes uit NH

Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor driesen » 17 dec 2007, 17:44

Hallo Gert-Jan ja is helemaal kompleet met kabels en gloeitijd-regelunit.(Wel een andere, modernere uitvoering dan op het plaatje. Ook de gebruiksaanwijzing is goed te begrijpen. Dus het zal wel een keer gaan lukken.
groetjes,
Harry
driesen
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 17:47

Hoi Henk,

Lijkt me een prima idee, zo'n LED die aangeeft of er nog spanning staat op de gloeibougies, maar geloof me als dat gebeurd kan je al na de eerst volgende stop niet meet starten want je accu is dan al leeggezogen. Maar toch het is wel een goed idee, want dan weet je wanneer het gloeirrelais stuk is. Er lopen tijdens het startprocess enorme stromen daar heb je ook gelijk in. Eigenlijk zou het voorgloeilampje (led) hierin moeten voorzien en als waarschuwing moeten geven dat er nog steeds spanning op staat zelfs als de motor al loopt op de gloeibougies!

Maar het relais reageert helaas op een andere (warmte)sensor.

Groetjes,

Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 17 dec 2007, 17:49

Ja Ok, het kan ook gewoon een kwestie van verminderde compressie zijn van de motor, of een startmotor die niet meer zo vief draaid als toe ie Jong was :o))
heb je veel damp/mist/ vorming uit de olie vuldop als je die er voorzichtig afhaald bij staionair draaien.
Dat mag ie wel een beetje doen, maar niet te gek.
Er is dan sprake van onder druk, niet van onderdruk!!!
Maar er is in het carter (onder)dan druk die er eigenlijk bij goed afsluitende zuigerveren niet of althans minder zou zijn je hebt dan Onder(vanonderen) druk (boven in) ha ha snap je dat mensen van die term soms niks begrijpen!
Groet, henk Lith (die nu even stopt anders snapt ie het zelf bijna niet meer!)
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 17 dec 2007, 17:57

Hoi GJ, als de voorgloei installatie blijft hangen, is de ramp niet te overzien!!!!
je gloeiers zijn gelijk kapot, maar als die het langer uithouden sterft mogelijk je dynamo, je krijgt misschien brand, en je accu kan terplekke het (accu)loodje leggen.
Je hebt nog de beste overlevings kansen als een voor een je gloeiers kopotgaan!
Sorry voor deze sombere gadacht GJ
Groet, Henk Lith. (die meten is weten en kennis is pracht)
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 18:02

Hoi Henk,

Snap je wel, startmotor is ok (daait als een tierelier). Zal dat morgen dat andere eens testen en laat je de bevindingen weten. Hij verbruikt best veel olie, dat onder(spatie)druk en onderdruk verhaal begrijp ik niet helemaal. Maar dat er na 3 ton de zuigerveren eens vervangen zouden moeten worden echt wel.

Heb je nog meer suggesties?

Bedankt alvast,

Groetjes,

Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Roger » 17 dec 2007, 18:04

Op marktplaats worden ze ook aangeboden ik heb met de aanbieder gemaild hij vraagt € 29,50 voor 4 stuks inclusief verzendkosten.

http://link.marktplaats.nl/129734845<br><br>Post edited by: Roger, at: 2007/12/17 19:10
Roger
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Govert » 17 dec 2007, 18:05

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:29
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gloeibougies

Berichtdoor gjb001 » 17 dec 2007, 18:08

Hoi Henk,

Heb dit probleem gehad, nee gloeiers waren ok, echter de zekeringkast (80Amp) was totaal weggesmolten en heb deze moeten vervangen, kosten nihiel (6 euro). Dynamo was superheet en dacht er toen aan dat in eerste instantie en sluiting in de wikkeling van de dynamo. Tot dat ik ging meten op de gloeibougies en het gesmolten kastje zag.

Bleek dat er inderdaad continue spanning op de gloeibougies stond en dat deze mijn accu leeg zoog in zeer korte tijd maar er ook voor zorgde dat de dynamo op volle last stond te draaien.

Probleem opgelost al sinds 1.5 jaar.

Groetjes,

Gert-jan
gjb001
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Paul Snip » 17 dec 2007, 22:21

Die moderne gloeirelais hebben ook een nagloeitijd, jongens. Vandaar de term "Umwelt-satz" (Milieu-set). Zodra de motor loopt blijven ze nog een tijdje gloeien. Vaak gaat dit gloeien al snel over in een pulserend gloeien. Als je dus HenkLith zijn lampje op je gloeibougies hebt aangesloten heb je een paar minuten lang een mooi knipperlichtje op je dashboard. Ik zou daar gek van worden. Ze gloeien na om de uitstoot vlak na de koude start te beperken. Natuurlijk loopt de motor dan ook mooier. Ik heb zelf een auto (Renault, ahum) gehad met dit systeem. Het kost je wel vaker een nieuwe gloeibougie.

Overigens zijn de meeste moderne gloeibougies zelfregelend. Er zit een PTC weerstand in. Hoe warmer de gloeibougie wordt, des te hoger wordt de totale weerstand van de gloeibougie. Dus de stroom door de bougie neemt dan af. Van ca 20 ampere per bougie naar minder dan 5 ampere.

Mijn auto start overigens prima en loopt ook direkt mooi rond na de start. Dit zelfs zonder de koudestart versneller te gebruiken.

Ik wil nog wel een keer zo'n nagloei-relais inbouwen. Het is ook beter voor de motor. Je hebt minder onverbrande diesel die langs je zuigerveren stroomt namelijk. En de verbranding vindt wat rustiger plaats zo vlak na de start.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:gloeibougies

Berichtdoor henklith » 17 dec 2007, 22:30

Er gaat geen dag voorbij of ik leer wat nieuws over gloei bougies, werkelijk ongelovelijk.
Nu dus weer pulserende nagloeiers :o))
met zelfdenkend stroom opname!
Toch denk ik juist omdat de wereld van nagloeiers zo veelzijdig en gecompliceerd is geworden zo'n indicatie mij nog enig houvast zou geven over dat wat er allemaal onder de motorkap gebeurd.
Als er dan afwijkende dingen gebeuren al dan niet gecommandeerd door dat zwarte kastje heb je dat in elk geval direct door, anders ben je
er (te laat)(gloeiend) bij.
Groet, henk lith.

Post edited by: henklith, at: 2007/12/17 21:31

Post edited by: henklith, at: 2007/12/17 21:34<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/17 21:37
henklith
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 18 dec 2007, 01:08

Hoi,

Ik heb een Beru gr034 gloeirelais ingebouwd icm snelgloeiers.
Nagloeitijd regel ik met een schakelaar op het dashboard tot 150sec.
Dit ivm PPO!

gr Ton
200d automatik 1979
 


Re:gloeibougies

Berichtdoor Govert » 18 dec 2007, 01:27

Hier is nog een filmpje van het starten van mijn 200D afgelopen zaterdag. Hij had vanaf dinsdag stil gestaan. Iets minder dan 30 seconden gloeien.

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten