[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koppeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:02

koppeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppeling

Berichtdoor stuffie7 » 24 mei 2008, 16:35

Hallo,

Sinds gisteren is er een probleem met mijn W123 200D. De koppelingspedaal blijft in middenpositie staan en veert niet meer helemaal naar bovenste positie terug. Dus als ik kopppelingspedaal indruk tot onderste aanslag ontkoppelt hij wel (ik kan schakelen, behalve wannneer ik in z'n achteruit schakel dan ontkoppelt hij niet zo goed). Als ik vervolgens pedaal loslaat blijft deze ongeveer in middenpositie staan en krijg ik deze alleen in bovenste positie door een voet onder pedaal te zetten en deze wipt dan vervolgens toch omhoog (door veerdruk). Ik vermoedt zelf de stuurcylinder (revisie ?) onder bij de koppelingspedaal. Wat ik echter niet zeker weet is of de pedaal omhoog moet komen door de veerdruk (aan pedaal) en dat ik deze moet instellen of dat de pedaal ook door oliedruk van het systeem terug naar boven wordt gedrukt.

Tips ?
stuffie7
 


Re:koppeling

Berichtdoor Wiebren240D » 24 mei 2008, 18:58

Hallo Stuffie7

ik denk dat je een lekke koppeling cylinder hebt.
kijk maar eens onder de kap boven de pedalen.
maar kontroleer eerst je rem olie reservior maar even als die te laag peil aangeeft dan is de kans groot dat de gever of de nemer lek ik is.
gebeurt wel vaaker op deze leeftijd autos zin ook 25 jaar oud mag er dan wat aan mankeren.

veel suc 6 met herstel.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koppeling

Berichtdoor Hans230E » 25 mei 2008, 00:23

Hey Stuffie7l

Ben er zeker van dat dit het probleem is, zoals Wiebren ook beschrijft.
Want dit probleem had ik namelijk ook, recentelijk heb ik dan ook de gever en nemer vernieuwd.
Bleek niet zo veel werk als ik dacht, beide in 1,5uur vernieuwd.
Inclusief ontluchten, wat eigenlijk in verhouding nog het meeste werk was, en ik ben niet echte sleutelaar.

Succes.
Hans
Hans230E
 


Re:koppeling

Berichtdoor stuffie7 » 25 mei 2008, 09:26

Hallo,

Beide Cylinders al besteld (na 29 jaar trouwe dienst vervang ik liever beide). Wat betreft het ontluchten. Heb in handboek gelezen dat je het koppelingcircuit via ontluchtingsnippel remklauw kunt ontluchten (slang tussen ontluchtingsnippel rem en ontluchtingsnippel nemercylinder koppeling. Moet dit inderdaad zo of kun je koppelingscircuit ook gewoon als een rem ontluchten, dus alleen via ontluchtingsnippel nemercylinder en dan met "pompen" koppelingspedaal ?

Groetjes Joep alias stuffie7
stuffie7
 


Re:koppeling

Berichtdoor Wiebren240D » 25 mei 2008, 11:48

Hallo Joep

via de gewone remmen de boel ontluchten kan maar ik heb daar geen ervaring mee.
als je niet zo een ESSYBLEED hebt dan ontlucht je hem gewoon als je dat ook met de remmen doet duurt wel voor je echt goed druk hebt

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koppeling

Berichtdoor stuffie7 » 26 mei 2008, 22:23

Hoi,

Ben bezig met koppelingscilinders, maar de geleerden (leverancier en database Mercedes) zijn er nog niet helemaal uit. Volgens database en levernacier zou er er een nemer op moeten zitten met gaten in het midden. Mijn nemer (zie afbeelding) heeft echter gaten niet in het midden en heeft een vlakke kant aan het draadgat (leidingaansluiting) en er is een uitsparing in de bevestigigingsflens. Volgens database is mijn auto gebouwd rondom een wijziging betreffende de nemers (bouwperiode maart 1979). Vraag is of de nemers na maart 1979 ook de gaten niet in het midden hadden en een uitsparing in de flens en zo ja zijn deze uitwisselbaar met die van voor maart 79 ?

Groetjes Joep
stuffie7
 


Re:koppeling

Berichtdoor Wiebren240D » 26 mei 2008, 23:36

Hallo Joep

er zijn idd 2 soorten koppeling cylinders.
is maar net wat voor versnellings bak achter je moter zit.
een gewone ZF bak of een Getrag bak.
bij een ZF bak zitten de bout gaten in de zelfde lijn als de pen die de versnellingsbak in gaat.
en bij de Getrag bak niet daar zitten de bout gaten net uit die lijn maar dan zit je leiding die op de cylinder komt ook schuin aangesloten.

ik wens je veel suc6 met herstel

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten