[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Koude start : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:04

Koude start

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koude start

Berichtdoor Ton » 19 dec 2007, 13:45

Ton
Gold Boarder
Gold Boarder

Re:Koude start

Berichtdoor Topasbrauner » 19 dec 2007, 14:01

Hoi Ton, leuk onderwerp. Wilde net zoiets dergelijks schrijven, maar je was me voor! Ik zal het startgedrag van onze benzen eens beschrijven:

De topasbraune 240 65pk diesel: Knop naar links. Met snelgloeiers een sec of 5-7 gloeien. Lopen met een heerlijk harde knetter van een ontwakende MB OM616. Meteen doen alle vier potjes mee en het knettert en nagelt nog wat tot ie de straat uit is (75m) of 30 sec stationair gelopen heeft. Na een minuutje of twee kan de knop weer terug naar rechts. Totaal geen verschil met warm weer dus, alleen dat typische geknetter de eerste paar slagen.
Toch als het echt naar -10 en kouder gaat zet ik de motorverwarming 's nachts weer aan. Vind ik toch fijner voor het blokje. Dat ding zat er nog op omdat ik mijn oude OM615 55pk helemaal niet aan kreeg zonder!

De 250 coupe 2.8 M130: Op contact en een paar keer gas geven om de chokes te doen sluiten. Na de plop/tik van de verdamper starten en na een sec of drie loopt ie. Meestal blijft ie zonder gas aan te raken lopen, maar heel soms wil ie ook wel es afslaan. Dan zal ie net zo weinig zin hebben als z'n baas om 4 uur 's ochtends denk ik. Trouwens is laatst de Varta akku uit 1994 overleden. Nadat ik een nieuwe gekocht had is ie nooit meer afgeslagen in koude toestand. Het ontstekingsgebeuren zal een frisse akku wel fijner vinden.

Job
Topasbrauner

Berichtdoor JantjeV8 » 19 dec 2007, 14:29

De 240D (om0616) die net de deur uit is:
Seconde of 5 gloeien, stationair knop niet gebruiken, starten met halfje gas, direct aanslaan en lopen op 4 poten, gelijk gas los en keurig blijven lopen. Lekker flinke tokkel er in, maar geen problemen.

De 230E (m102):
Sleutel er in, bzzzz van de brandstofpomp, doordraaien en lopen. Van de week -4 graden en stationair (gemeten met stroboscoop) even op 860 toeren, na 30 seconden zakt ie al mooi terug.

Wat een auto he.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 19 dec 2007, 14:32

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:28
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor Benz300 » 19 dec 2007, 14:35

mijn toch nog niet helemaal frisse 300 turbodiesel :

vanochtend seconde of 10 gloeien,beetje gas,starten en gelijk lopen.
wel een paar seconden beetje gas ingedrukt houden,en verder probleemloos.
en dat voor 26 jaar oud !

groeten
john
Benz300

Berichtdoor Toontje » 19 dec 2007, 15:53

hoi hoi
moet wel wat langer gloeien nu heb eigenlijk nooit het geduld om te wachten tot het lampje uit gaat laat hem wel iets snellerdraaien als ik de ruitjes ga krabben
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Henk1959 » 19 dec 2007, 16:44

Mijn oude dame is een koukleumer.
Nu het echt wat kouder wordt, slaat de motor aan bij poging drie of vier. Maar eenmaal wakker geworden, loopt ie prima.
Vanavond zetten we haar op de garagebrug, even alles checken vanwege de APK.
Kunnen we gelijk de kleppen stellen en de afstelling controleren, bougies plus kabels nakijken enz.
Want het starten mag wel wat vlotter.
Henk1959

Berichtdoor Trouwkoets » 19 dec 2007, 17:31

Kijk, het leek ff of dit topic door de dieselaars was overgenomen, maar na Henk1959 durf ik me ook te roeren. Tja, het is wat met al die knikkerbakken die het kaarsvet nauwelijks vloeibaar kunnen houden...

De Trouwkoets start als vanouds met halfgas binnen 2 seconde. Ik hoef eigenlijk nooit voor te gloeien en de K-jetronic doet de rest:-)
Alleen de Getrag 4-bak kan behoorlijk stroef zijn als'ie nog koud is..

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/12/20 09:32
Trouwkoets

Berichtdoor Semrick » 19 dec 2007, 18:46

Dan moet ik na Trouwkoets het aandeel van de Dieselaars maar hooghouden.

Zojuist de Agavegroene 240D bij een temperatuur van -2 en na 3 dagen stilstand weer tot leven gewekt. Na een seconde of 7 gloeien had ze er toch iets meer moeite mee dan normaal maar na 2 seconden sloeg de motor gewoon aan. De draaiknop helemaal naar links en een klein beetje gas bijgeven en na een seconde of tien liep de motor al mooi regelmatig.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat er nog denk ik 20% zonnebloemolie in de tank zit dus dat zal een koude start ook niet bevorderen.
Al met al dus geen slecht resultaat. Er staan hier nieuwere auto´s in de straat die er ´s-morgens meer moeite mee hebben :-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor 250petrolgrun » 19 dec 2007, 19:13

Hier weer een eigenaar van een Benzine versie :)

De startprocedure van de M123 250Petrolgrun.

Baasje met sigaar steekt de sleutel in het contact, draait tot de startstand dan alle lampjes controleren of ze nog wel branden!
Hierna maat 47 op het rechterpedaal en 1x volledig intrapen om de choke van de Solex 4A1 carborateur te activeren.
Sleutel verder draaien en de startmotor activeren.

Meteen gaan alle 6 de zuigers en de 12 kleppen aan het werk en met een mooie brom is de M123 weer tot leven gewekt.

Vervolgens kachel op max en achteruit verwarming aan en krabben maar!

Groet, Arno
250petrolgrun

Berichtdoor Goofy.S » 19 dec 2007, 20:37

Mijn 300D 3 dagen buiten stilgestaan, vanochtend knopje ff opgedraaid, wachten tot het voorgloeilamje uit is, gaspedaal een klein beetje ingetrapt en hij tokkelde weer... WEL met ruim 50% zonnebloemolie. Als ik op puur dieselolie start trap ik NOOIT het gaspedaal iets in, dus dat doe ik nu vanwege de vrij grote hoeveelheid 'flessenlebber' van de Aldi, samen met de vorst. Als er weer 'zomertemperatuur'is tezamen met 50% PPO wordt het gaspedaal ook niet ingetrapt. Wat is het toch een fantastisch stukje speelgoed!

Goofy.S

Berichtdoor Janbenz » 19 dec 2007, 20:45

Mijn Benz staat nu onder een dekentje.

Vorige week had hij 3 dagen niet gelopen en het was al wel kouder afgelopen zaterdag. Elke keer denk ik, dan zal dat starten ook wel moeilijker gaan.
Ik nam plaats achter het grote stuur. Voor zo'n klein figuur als ik is bijna alles groot. Ik drukte eenmaal het gaspedaal helemaal diep in. Keek nog even of de pook in de P-stand stond en toen draaide ik het sleuteltje om. Het was of het zomer was. De motor sloeg direct aan en liep gelijk ook al keurig regelmatig.
En dat voor een bak van 30 jaar oud. Elke dag krijg ik meer respect voor de auto. Kortom een klassebak.

Daarom heeft hij nu dat dekentje wel verdiend.

Groet,

Janbenz
Janbenz

Berichtdoor D!rk » 19 dec 2007, 21:43

Heb eergisteren de gelber ook gestart. Gaat prima, echter de wagen schud wel even heen en weer. Even aan de leerlauf knoppie draaien, en dat is dan ook verholpen.

Misschien moet ik toch maar eventjes de klepjes stellen binnenkort ;)

Groet

Dirk
D!rk

Berichtdoor Gerespecteerd » 19 dec 2007, 22:12

Bij mij hetzelfde verhaal bij mijn 240D.

Normaalgezien heeft hij een garage maar aangezien ik de avond ervoor had gewerkt aan de VW Lupo (wat een rotwagen) die ik pas gekocht heb had ik hem eergisteren een nacht buiten laten staan.
Om 7u40 nam ik plaats in de wagen waarvan de ruiten volledig onder het ijs zaten.
Ik maakte me nauwelijks zorgen maar ik dacht dat er toch een kans was dat hij het moeilijk zou hebben.
Toen het voorgloeilampje doofde en de motor bij de eerste tik van de startmotor liep wist ik dat ik me nooit meer zorgen zou moeten maken. De ZF-bak ging ook bij mij wel een heel klein beetje stroever naar 2de na de eerste meters maar meer valt er ook niet op te merken.

Ik had ook niets anders verwacht eigenlijk, deze diesels starten perfect.
Gerespecteerd

Berichtdoor Gerrie » 19 dec 2007, 22:38

Arno Vervolgens kachel op max en achteruit verwarming aan en krabben maar!

Wat jammer je moet toch wel een beetje aan het milieu denken eerst krabben dan pas starten.(zal wel stinken s'ochtends in die rookpluim)HIHIHIHI

Ps de mijne start ook gelijk als ik de sleutel omdraai 230E
Gerrie

Berichtdoor driesen » 19 dec 2007, 22:39

Ook mijn 220D 1976 krijg ik met deze koude goed aan de praat. Hij heeft wel wat meer moeite dan normaal en ik moet dan ook echt lang voorgloeien. Maar ja ik heb dan ook nog de langgeduldgloeiers. De snelgloeiinstallatie ligt nog steeds te wachten totdat ik het in ga bouwen.
Ook begin dit jaar op wintersport in Zwitserland geen problemen gehad.

Het weekend heb ik de mogelijkheid gehad om mijn "ingebouwde waterkoker" aan het 230 volt net aan te sluiten (thuis kan ik dit niet omdat de parkeerplaats te ver weg is) maar ik had niet het idee dat die binnen 45 minuten veel warmte aan het koelwater af gaf. Ik durfde hem eigenlijk niet langer aan te laten. Heeft iemand een idee of dit lang aan moet staan voordat dit resultaat geeft? Zit daar een thermostaat in? Het is een origineel assesoire geweest van MB.
Ik hoor het graag!
groetjes,
Harry
driesen

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 19 dec 2007, 23:07

80%zbo 20%diesel 8sec gloeien en gelijk starten.
Laat em ff een minuutje draaien voor ik aan rijd.

Gr Ton
200d automatik 1979

Berichtdoor Riczun1 » 19 dec 2007, 23:08

Leuk topic dit!!

Bij de 230C met m115 motor gaat het iets lastiger met deze temperatuur. Afgelopen zaterdag voor het laatst. Hier een indruk van hoe het ging:

Eerst even met mijn maat 45 helemaal het gaspedaal indrukken om de choke aan te krijgen en de sleutelen omdraaien...
...De startmotor slingert vrolijk rond, maar bij geen enkel teken van leven laat ik de sleutel maar weer los. Niet snel opgegevend probeer ik het nog keer... tsjik..sjik.sjik doet de startmotor nogmaals en weer geen leven in de Benz...Hij zou toch niet....???
Nu toch maar even klein beetje gas bij geven en jahoor de motor begint te grommen! En dankzij de automatische choke loopt hij prima op toeren en schudt de wagen niet. Dus ideaal bij het wegrijden.
Alleen schakelt hij wel duidelijk minder fijn in het begin, maar ach als hij warm is het weer genieten geblazen!
Riczun1

Berichtdoor Govert » 20 dec 2007, 01:32

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:32
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor 2m1300TDT » 21 dec 2007, 01:48

vanmorgen na de koude nacht (-4c):

ghghghgh
zucht
ghighgighgighgh
ZUCHT
ghiighiivroam
hehe

maar dat was de eend!

thuisgekomen na de nachtdienst...

effe die Mercedes proberen (had dit topic gelezen)

uhgeuhge TACKETACKE ticketicke! (waar gaan we naartoe baas)

KICKE!

en voor de lol een tourtje posbank

GENIETEN....
2m1300TDT

Volgende

Keer terug naar Techniek