Peter,
Ik heb nog eens even goed gekeken in de Technische Leergang K-Hetronic van Bosch. Deze is ooit door Motormongool in PDF gezet, ik weet niet waar je hem nu kan vinden, ongetwijfeld bij Motormongool en ik heb hem dus ook. Stuur maar een e-mail als je hem wil hebben.
Bij de warmloop zijn een paar subsystemen betrokken.
Ten eerste de warmloopregelaar, 16 in het plaatje. Deze verlaagt de regeldruk afhankelijk van de motortemperatuur. Uitslag van de luchtstuwschijf zorgt ervoor dat de poorten in de mengsel regelaar worden geopend, zodat er meer brandstof naar de injectoren kan stromen. De regeldruk (als aftakking van de syteemdruk, die wordt opgewekt door de brandstofpomp) werkt hier tegenin. Bij het warmer worden van de motor wordt de regeldruk door de warmloopregelaar verhoogd, en zal er dus minder brandstof naar de injectoren gaan.
De warmloopregelaar zorgt primair voor een rijker mengsel
Daarnaast is er een koude start injector, die afhenkelijk van de buitentemperatuur, tot cu. 20 seconde na de start extra brandstof inspuit. Omdat jij een sterk verhoogd toerental hebt over een veel langere periode is dit subsysteem niet verdacht.
En verder is er de extra luchtschuif, 15 in het plaatje. De luchtschuif laat extra lucht door zolang het daarin geplaatste, elektrisch verwarmde, bimetaal nog niet 'op temperatuur' is. De luchtschuif zorgt primair voor het verhoogde toerental tijdens de warmloop. Als de extra luchtschuif open is wordt de stuwschijf verder geopend en zal meer brandstof naar de injectoren stromen.
Wat ik kan bedenken:
[*]De extra luchtschuif laat veel meer lucht door dan de bedoeling is, bijvoorbeeld door een lek voor het bimetaal (want als de motor warm is, bimetaal gesloten, wordt geen extra lucht aangezogen)
[*]De regeldruk is bij koude motor (veel) te laag, bijvoorbeeld door een lek in een brandstofleiding of aansluiting. Deze mogelijkheid acht ik minder waarschijnlijk
Succes, Caspar