[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bout van automaatbakdeksel afgebroken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:26

Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Karaca10 » 09 nov 2007, 18:13

Hoi,
de titel zegt het al, tot mn grote schrik brak de bout af die de carterdeksel van de automaatbak vastzet.
het is de middelste bout, en hij steekt er +- 1 cm uit, ik heb al geprobeerd hem met een griptang en andere tangetjes los te halen maar tevergeefs.
het is een boutje met een kop van 13mm, dus erg groot is hij niet, wie weet een oplossing?
Karaca10
 


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Pieter300TDT » 09 nov 2007, 18:24

toch een goede grip tang er op,en deze heen en weer draaien / bewegen met flink veel kruipolie ,maar ben bang dat als je de kop van een M8 bout er al afgedraaid hebt hij er muur vast inzit ,dan wordt het evt met een lasapperaat aan de oude een nieuwe korte bout laasen en dan weer proberen los te krijgen ,voordeel is dat de oude bout/ stukje dan ook al even goed warm geweest is

succes Pieter
Pieter300TDT
 


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor R.DIJKSTRA » 09 nov 2007, 18:26

hallo
ik zou er een moer op lassen {wordt het een beetje warm en wil het meschien of er uit boren en nieuw draad tappen .
groen ronald
R.DIJKSTRA
 


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Toontje » 09 nov 2007, 20:05

hoi hoi
daar kan je een piperange voor gebruiken die zet zich zelf vast in het materiaal heeft maar een klein stukkie nodig werk prima slopen wij een halve fabriek mee en die dingen zijn er in alle maten .
http://www1.istockphoto.com/file_thumbv ... wrench.jpg

voorbeeld van zo'n ding
groetjes toontje

(modedit: url aangepast ivm layout)

Post edited by: D!rk, at: 2007/11/09 19:19<br><br>Post edited by: D!rk, at: 2007/11/09 19:20
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor henkiebenz » 09 nov 2007, 22:08

Hoi
Als de bout er nog 1cm uitsteekt kun je hem er mischien met een tapeinduitdraaier uit krijgen bv. van Hazet.

Eerst inspuiten met kruipolie en!!!!!deze minstens 1uur in laten werken en daarna nogmaals inspuiten ,meestal wordt er veel te snel gehandeld

wat ook wel helpt is de bout laten schrikken met een slag van een niet te lichte hamer (ik weet niet of daar ruimte voor is)

Pas op met de suggesties met een lasapparaat!!!
gooi eerst de accukabels los voordat je last.
de lasspanning zoekt de korste weg en kan maar zo via je bedradingen gaan
en bv. de diode in je dynamo opblazen.

veel succes MBgroet.
henkiebenz
 


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Karaca10 » 11 nov 2007, 01:46

hoi,
met een piperange heb ik al geprobeerd, je moet een kleine slag maken voordat hij zich vastzet. Maar helaas heb ik de ruimte er niet voor om die slag te maken. dus dat lukt niet.
een tapeinduitdraaier weet niet of dat gaat lukken omdat ik op de krapste plek 1,5cm speling heb tussen bout en automaatbakhuis
De foto is niet van de mijne maar dient als voorbeeld

Karaca10
 


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Coupe280 » 11 nov 2007, 11:48

karaca
ik zou hem gelijk met de bak afslijpen als het op andere manieren niet lukt.
met een dremel of een tapse slijpsteentje op de boormachine moet dat toch lukken.
dan precies midden in de bout eerst een m4 gat boren grote kans dat hij dan alsnog loskomt.
anders m5 boren en schroefdraad erin tappen.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Karaca10 » 15 nov 2007, 08:21

Hoi, ik heb inmiddels een setje geprobeerd die hem van binnenuit eruit zou moeten draaien. dit is niet gelukt, ik kan er maar een kleine cm in boren?? gebruik ik de verkeerde boor ofzo..
ik heb daarna met een slijpschijfje op de dremel de bout bewerkt zodat ik hem er met de schroevendraaier eruit zou kunnen draaien, maar tevergeefs, de bout zit er te vast in door roest denk ik.
ik zal idd de bout gelijk met de bak moeten zagen ofzo, en dan een schroefdraad erin moeten tappen. kijken of dat lukt, als er nog suggestie's zijn lees ik het wel
Karaca10
 


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor JantjeV8 » 15 nov 2007, 09:34

Als je er 1 cm in kunt boren, moeten dat er ook 2 kunnen zijn.

Slijp (of laat slijpen) je boorpunt eens goed aan, de tophoek iets stomper houden als normaal zoals je bij roest vast staal ook moet doen, dan de 'ziel' een beetje er uitslijpen.
Rustig toerental, veel druk op je boor en als het kan wat snijolie erbij, als je dat niet hebt dan gewoon wd40.
Als je diep genooeg bent met een conische linkse tap proberen er uit te draaien.
De boordiameter moet zo dicht mogelijk bij de kernmaat van de schroefdraad liggen, maar je mag natuurlijk net niet de schroefdraad in de behuizing raken.
Het is wat tobben, maar moet wel kunnen.
Afslijpen is het laatste redmiddel.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bout van automaatbakdeksel afgebroken

Berichtdoor Karaca10 » 23 nov 2007, 19:11

Het leek erop dat die bout erin was gelijmd, ik kreeg hem met geen enkel middel eruit. Ik heb een setje van midlock in de strijd gegooid maar deze begaf het( midden in de bout boren en een staafje erin slaan zodat je hem eruit kunt draaien)
die brak af en met veel pijn moeite stukje eruit gehaald. en opgeboord tot m10 en getapt, dan maar op zo'n manier!
Karaca10
 


bak gooit ATF eruit

Berichtdoor Karaca10 » 08 dec 2007, 21:49

ATF en pakking inmiddels vervangen, na een ritje gooide de bak er 2 à 300cc atf eruit. ik dacht dat de carterpan vaster aangedraaid moest worden, dit inmiddels gedaan en weer opgevuld tot het max streepje. nu gooide hij er na een ritje van 3 km weer atf eruit. het lijkt alsof het vanuit het gedeelte waar de torque converter zit, komt. de bout zit goed vast en daar lekt het niet.
Is het misschien zo dat de bak zelf een teveel aan atf eruit gooit ofzo, heb ik welleens van gehoord over mercedessen.
wie weet raad?
Karaca10
 


Re:bak gooit ATF eruit

Berichtdoor Topasbrauner » 08 dec 2007, 22:32

Keerring koppelomvormer lek. Hiervoor moet de bak er achter weg. Lullig klusje voor zo'n keerring idd.

Succes Job
Topasbrauner
 


Re:bak gooit ATF eruit

Berichtdoor henkiebenz » 08 dec 2007, 22:35

hallo Karaca 10
Pas op met het aantrekken van de dekselbouten, deze worden vaak veeeeel te zwaar aangetrokken,daardoor wordt de pan "verspannen" en gaat ie juist lekken of zoals bekend de bout breekt af.
Wanneer je de pakking vervangt en de bouten met 8Nm aantrekt(torsiesleutel) moet dit absoluut dicht zijn.

wat betreft oliepiel:
Hier wordt voor verschillende bakken verschillende peilen opgegeven.
Maar het belangrijkste is:
eerst 4liter olie vullen
motor starten en alle schakelstanden 1a2 seconden doorschakelen
daarna tijdens testritjes olie op olie brengen
1- bak echt goed warm draaien
2 -oliepeil met DRAAIENDE motor controleren, tussen + en- zit maar 300cc verschil.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij heeft het prima gefuntioneerd
MB groet .
henkiebenz
 


Re:bak gooit ATF eruit

Berichtdoor Karaca10 » 08 dec 2007, 23:33

het aantrekken van de bouten is in orde, hij lekt daar niet.
voor de olie verversing had de bak nergens last van, geen lekkage. maar nu ineens wel hoe kan dat ineens? er zit nu dexron IID in.
andere ATF en/of niet geschikt?
Troep in de bak?
Karaca10
 


Re:bak gooit ATF eruit

Berichtdoor henkiebenz » 09 dec 2007, 01:13

Mijn 280TE met 722.309 bak moet afgevuld met gewone ATF.
Ik weet niet of dextron IID echt direct invloed heeft op de bak.
zie wartungsheft.

Is het geen (teveel gevulde) lekolie die via je vulpijp buitenlangs ergens weer bij je koppelomvormer terecht komt.
droog maken en weer controleren .
Ik zou dit eerst zeker willen weten voordat Ik de bak demonteerde.
succes.
henkiebenz
 


Re:bak gooit ATF eruit

Berichtdoor Karaca10 » 22 dec 2007, 01:34

bij nader onderzoek zag ik dat ik een 722.315 bak eronder heb hangen, op het schema staat 6,2 liter(ik denk incl koppelomvormer)
ik had er +- 7 liter ingemikt, het teveel lijkt hij er nu uit te gooien, maar van waar precies weet ik nog niet.
binnenkort er weer eens een ritje mee maken, zonder er eerst atf bij te gooien. het peil staat nu richting min.(ja ik let er wel op)
wil wel idd weten waar het eruit loopt<br><br>Post edited by: karaca10, at: 2007/12/22 10:43
Karaca10
 


Re:bak gooit ATF eruit

Berichtdoor Karaca10 » 27 dec 2007, 18:05

update:

beetje atf eruit laten lopen, ritje gemaakt en jahoor hij gooit er weer wat uit maar niet precies kunnen zien waar precies hij het eruit gooit, maar hoogst waarschijnlijk vanuit de torque converter opening.

vandaag auto beetje warm laten lopen... en wachten.... niks!
een ritje gemaakt van enkele KM's.... ook niks
vervolgens automaat gepeild, hij staat wel ietsie pietsie onder min-streepje, ik zal er weer wat bij gooien(maar niet veel)
zou het zo zijn dat hij het teveel eruit gooit totdat de druk wat verminderd is?(minstreepje)
en moet ik denken aan de keerring van achter de converter?

mvg, Karaca
Karaca10
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten