[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
probleem met de stromberg carburateur : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 12:39

probleem met de stromberg carburateur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Guzziman » 19 dec 2007, 16:38

Hallo beste mensen,

Ik heb een probleempje met het stationair draaien van mijn 230T met stromberg carburateur.
Ook bij een warme motor wil de motor regelmatig afslaan bij het afremmen/stoppen. Tevens wil hij af en toe bij rustig optrekken wat inhouden/stotteren.
Wil wel beginnen met de stationairafstelling wat te verhogen.

Ik heb naar meer info zitten zoeken op dit forum maar kwam niet echt verder. Mocht iemand een idee hebben wat het euvel zou kunnen zijn of nog andere info hoor ik het graag.

Jan
Guzziman
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor JantjeV8 » 19 dec 2007, 16:58

Carburateurs zelf gaan zo maar niet kapot. Meestal zijn het vervuilingen en lekkende pakkingen die de problemen veroorzaken.

Vanzelfsprekend moet je je hele basisafstelling nalopen, dus kleppen stellen, bougies, ontsteking etc.

Jouw probleem lijkt ook weer op een valse lucht probleem wat net zo vaak het geval is als vervuiling.

Je rijdt lekker te cruisen, laat de gas los dus sluit de lucht en brandstoftoevoer af. Van nature probeert je motor toch nog een hoop lucht aan te zuigen want op dat moment smoor je hem, (afremmen op de motor). Op dat moment vindt je motor toch ergens een gaatje waar hij op dat moment de minste weerstand ondervind om een luchtstroompje vandaan te halen.
Vervolgens moet hij op een gegeven moment het stationair toerentallen bereiken en via de stationair omloop de ademhaling en brandstoftoevoeging gaan activeren.
Dat lukt niet direct lekker, hij raakt wat verward want er loopt nog een andere aanzuiging die op een foute plek gebeurd en waar geen brandstof bij de lucht toegevoegd word en de motor slaat af.

Natuurlijk ga je dan weer starten, waarschijnlijk de gaspedaal diep ingetrapt. Op dat moment gaat via de gasklep in het venturigedeelte van de carb. de luchtaanzuiging, dus de ademhaling weer makkelijker dan via een klein lekgaatje elders en start de juiste ademhaling weer op met de brandstoftoevoeging en zal je motor weer lopen.

Hetzelfde gebeurd als je vermogen vraagt. De motor komt dan ook lucht te kort, immers hij moet wel 1500kg op gang sleuren en zal alles aanspreken om meer lucht aangezogen te krijgen, ook door de lekkagepunten. De motor zuigt dus lucht en brandstof aan, maar niet in de juiste verhouding, te veel lucht en gaat dus inhouden en stotteren.

Kortom, je probleem is waarschijnlijk valse lucht.

Waarschijnlijk doet de auto het de ene keer erger dan de andere, misschien zelfs soms perfect. Heel irritant.

Kijk alle slangetjes na die op de carburateur aangesloten zitten. Ook de aansluiting van de carburateur op het spruitstuk, het spruitstuk aan het motorblok etc. etc.

Het is nu koud buiten, de vacuumrubbertjes worden wat harder en de rubbertjes die al wat slecht of poreus waren zijn nu zo hard dat ze niet zo mooi elastisch meer om de nippeltjes passen.

Eigenlijk is het allemaal niet moeilijk, maar wel leuk als het weer opgelost is.
Succes
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Trouwkoets » 19 dec 2007, 17:04

Jan,

Ik heb je ergens anders weggestuurd, dus maak ik het nu (een beetje) goed.
Op de WIS CD is een berg info te vinden over je torretje en specifiek over de carb. Plaatje is slechts ter illustratie. Daar is ook beschreven dat je moet controleren op lekkages, zoals JantjeV8 hierboven schrijft.



En verder idd. naar de kleppen en de ontsteking kijken.



Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/12/19 16:08

Trouwkoets
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Guzziman » 20 dec 2007, 08:43

Caspar en JantjeV8,

Allebei bedankt voor de info. Er is mij een hoop duidelijker geworden. Ik heb thuis ook een werkplaatsCD, ben er echter niet helemaal zeker van dat dezelfde is als de WIS CD waar Caspar over praat.

Caspar, zou je de verklaring van de nummers in deze illustratie ook in dit topic kunnen plaatsen, dan is het mijn inziens helemaal compleet.

Nogmaals bedankt, ik ga aan de slag.

Jan
Guzziman
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Trouwkoets » 20 dec 2007, 10:23

Jan, bestel gewoon de werkplaats CD bij Janbez1, onmisbaar gereedschap. Ik zal kijken of ik onderdelen van de carb netjes in een lijstje kan krijgen.
Trouwkoets
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor henklith » 20 dec 2007, 12:25

Hoy Jan, ik heb wat getobt met die C, man man ik werd er ziek van bijna dan he :o))
een van de eerste dingen die je moet controleren is het membraam onder de deksel van de C, heel goed kijken, er kan een klein scheurtje in zitten, ik neem aan dat je al naar dempings olie gekeken hebt in de C, daar moet!!!!!!! rooie ATF olie inzitten, GEEN!!!!! motor olie, dan ga je voor gaas bij lage buiten temperaturen!!!!
dat was bij mij ook het geval, maar hij bleef toch rot lopen.
toen heb ik voor een alternatief gekozen,, gas ingebouwd,, perfecto!!
En wat denk ie nu loopt ie ineens ook goed op benziene :o)))
Kijk even naar dat membraam en die olie Jan!!!
Groet, henk lith.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/20 11:27
henklith
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Rob Holewijn » 20 dec 2007, 19:35

Ik heb wel ff een andere voor je kun je die proberen.
Rob Holewijn
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Leafhabber » 20 dec 2007, 22:36

Hoi Jan,
zit er bij de 230 ook zo'n rubber manchet tussen je Carb en het spruitstuk? Die was bij mij zichtbaar poreus(was wel een 200 motor met Stromberg 175). Met een nieuwe manchet was het verholpen.

Succes,ik ben benieuwd wat het is.
Leafhabber
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor bertkrijgsman » 22 dec 2007, 16:24

Guzziman, ik heb exact hetzelfde probleem er lastig is het als je bij die stoplichten staat te kloten..... Heb vanmiddag JantjeV8 zijn advies opgevolgd en alle flexibele slangaansluitingen op de nippels gecontroleerd zowie zo zij er denk ik wel een aantal aan vervanging toe maar visueel zie ik geen gaatjes.
Mijn kleppen had ik 2 weken geleden al gesteld en ook de bougie vervangen dus ik dacht ik begin iets simpels te doen, zo heb ik de distributiekap verwijderd en de ruimte waar de contactpuntjes zich bevinden met WD-40 ingespoten ook in de deksel heb ik de contacten ingespoten en de bougie kabel aansluitingen op de distributiekop.
Zelf snap ik het ook niet maar de motor draait stationair weer als een zonnetje heb diverse stops gemaakt om te testen maar uitvallen is er gelukkig niet meer bij!!
Misschien juich ik wel te vroeg omdat dit wel een erg simpele manier is om een storing op te lossen, maarja het werkt wel.

Hou je wel op de hoogte of dit het werkelijk was.
bertkrijgsman
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor bertkrijgsman » 22 dec 2007, 21:31

Toch vanavond voor de zekerheid nog eens gaan rijden en hierna stilstaan maar motor begint toch weer te schokken als ik hem dan in "N" en dan gas geef gebeurt er niets, hierna bij de volgende stop blijft hij weer normaal stationair draaien. Snap er niet veel meer van waarom hij het de ene keer goed loopt en andere keer niet.
Tips zijn zeer welkom.

bert
bertkrijgsman
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2007, 22:01

Als het in de ontsteking zit, heb je (over het algemeen) permanent een hapering. Je zou eens je kabels, rotor en verdeelkap kunnen vervangen, maar als die pas enkele jaren oud zijn wil ik je niet op kosten jagen, al scheelde het dus wel toen je die zaken met WD40 inspoot. Op dat moment isoleer je de verbindingen met vettigheid. Mogelijk dat je vonk niet op volle sterkte bij de bougie terecht komt. Soms kun je dat eens controleren door de auto in het donker te laten lopen en onder de motorkap te kijken. Je ziet dan de vonken overspringen, bijvoorbeeld langs de verdeelkap, of van een bougiekabel naar het kleppendeksel enzo. Dat hoort natuurlijk niet, je hoort geen vonken te zien.

Een vacuum of valse luchtprobleem is juist daarom zo irritant, ze steken de ene keer wel de kop op, en dan weer niet.

Je hoeft niet eens gaatjes te zien aan die rubber verbindingsslangetjes, een poreus oppervlak als je ze een beetje openbuigt kan al voor genoeg problemen zorgen.

Succes.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor bertkrijgsman » 23 dec 2007, 00:24

Heb 2 a 3 weken geleden wel de bougies vervangen en de speling met het voelermaatje op 0,3 ingesteld volgens de werkplaats manual zo dit soms een oorzakk kunnen zijn? Voor de vervanging had ik geen problemen n.l.

bert
bertkrijgsman
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Coupe280 » 23 dec 2007, 11:44

bert
als je echt de speling op de bougie ingesteld hebt op 0,3 is dat het probleem.
moet voor jou auto iets van 0,7 of 0,8 wezen
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor henklith » 23 dec 2007, 12:11

Was dat soms een Engels manual? ;o)
Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor JantjeV8 » 23 dec 2007, 21:34

Oorzaak dus al gevonden!!!

Hooguit 0,6, maar beter op 0,7.

Gauw aanpassen en weer plezier van je Benz!!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Kasper » 28 dec 2007, 20:29

Goede avond,
Blijkbaar niet de enigen met het valse lucht probleem. Weet iemand wat de rubber/metalen manchet kost tussen carb en inlaat spruitstuk? En is het iets wat normaal op voorraad ligt bij een Mercedes garage?

Zelde probleem bij naderen stoplocht valt het toerental te ver terug waardoor hij afslaat. Ook heb ik het idee dat hij niet netjes op 4 cylinders loopt dus ik verdenk ook de inlaat spruitstuk pakking bij een van de cylinders.


W123 / 200 / handgeschakeld / 1982.

Post edited by: Kasper, at: 2007/12/28 19:33

Post edited by: Kasper, at: 2008/01/02 22:25<br><br>Post edited by: Kasper, at: 2008/01/02 22:31
Kasper
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Guzziman » 29 dec 2007, 22:54

Het probleem werd veroorzaakt door de versleten "kartonnen" slang die loopt tussen het luchtfilter en de uitlaat. Die laat warme lucht door wat juist in de koudere maanden maakt dat de auto eerder op temperatuur is. Vernieuwen en het afslaan behoort gelukkig weer tot het verleden.

Allen bedankt voor de reacties, ik tuf weer lekker rond en kan probleemloos afremmen voor bochten, rotondes en mooie vrouwen.

Jan
Guzziman
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Remigius » 23 maart 2009, 09:56

Ik heb hetzelfde probleem...waar zit die 'kartonnen' slang?

Groeten,
Remy
Remigius
 


Re:probleem met de stromberg carburateur

Berichtdoor Jeroen » 23 maart 2009, 11:08

Dat rubberen/metalen manche kost ongeveer Euro 35. Niet op voorraad. Ik heb het een paar weken gekocht omdat ik vond dat die van mij er wel erg verdacht uit ziet. Lekt nog niet, maar ik ga 'm binnenkort wel eens vervangen. Hoort ook nog een pakking bij, moet je separaat bestellen. Het vreemde is dat op alle tekeningen van Mercedes er slechts een pakking zit (namelijk tussen deze mof en de carburator) en niet tussen de mof en het inlaatspruitstuk. Ik denk dat ik daar toch wel wat vloeibare pakking voor de zekerheid tussen ga doen.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron