[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Shit, Pech...Aandrijfas stuk! : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:52

Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Paul Snip » 23 dec 2007, 00:12

De Mercedes rijdt weer heerlijk stil. En ook weer trillingsvrij, gelukkig. Een waarschuwing voor iedereen, een defecte steekas kondigt zich dus echt wel aan van te voren. Ze kunnen dus ook echt kapot gaan. En dan sta je wel stil!!!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor janbenz1 » 23 dec 2007, 06:16

He Paul.

Gelukkig is tie weer klaar, en kun je weer vertrouwd de grote baan op.
Ideaal die universele hoezen, dan hoef je in ieder geval de homokineet niet er af te halen, scheelt een hoop werk.
Maar zo je op de foto staat lijk je wel een Ginecoloog.
Een heuse operatie.

Groetnis ût Drachten.
janbenz1
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor superW123 » 23 dec 2007, 10:00

ik herken het probleem paul, bij mij zijn we er achter gekomen dat de trilling in de Benz ook uit de steekassen moet komen.
ik had een tijd geleden ook een steekas gehaald bij van lente, maar die heeft mij blijkbaar net zo,n gare verkocht als ik eronderuit had gehaald, weer een les geleerd.
nu heb ik wiebren gevraagd om 2 goeie te zoeken, dus dat moet goed komen, hoop ik.
ik was al wat aan het toveren geweest met het wisselen van steekassen, maar het komt zo nauw, dat je elke onbalans merk als je in de auto zit.
bij mij zit de onbalans in de lengterichting van de steekassen, dat verklaard het kwispelen van de achterkant als de wagen omhoog staat.
maar goed, jouw probleem is weer opgelost, ik hoop het mijne binnenkort ook.
groet. <br><br>Post edited by: superW123, at: 2007/12/23 09:01

superW123
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor 250petrolgrun » 23 dec 2007, 11:05

Ha die Paul,

Wat een pracht reportage!

Ik sta versteld van die hoesen spreider??? Wat een ding zeg! Daar had ik nou nog nooit van gehoord! Mooie foto's en een duidelijke reportafe. En volgens mij ben je bij oudwergever aan de slag?

Doe Poedi de groetene en weer lekker uit rijden met de kerst!

Groet, Arno
250petrolgrun
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Paul Snip » 23 dec 2007, 12:32

Nog ff wat aanvullingen en antwoorden:

@JanBenz1: Die homokineten krijg je er gewoon niet af. Die zitten niet met een snapring. Maar ze zitten op spiebaanvertanding waar vervolgens een vrij dikke ring voor geklonken zit. Ik heb er een foto van, maar die is wazig. Je zou ze er af kunnen krijgen als je de blikken kap waar de hoes op zit er eerst af haalt. Met een beitel ofzo. Dan kun je de homokineet uitelkaar halen. En dan moet je nog zien dat je dat stukje van de as krijgt. Om vervolgens met een nieuwe ring het spul weer in elkaar te klinken. Niet echt handig dus. Wat jij je voorstelt zijn gewoon de homokineten van een voorwielaangedreven autootje. Die sla je er inderdaad met een welgemikte tik zo af.

ff een fotootje (die ring met die 4 duupjes is de geklonken ring):

<br><br>Post edited by: paul snip, at: 2007/12/23 11:35

Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Paul Snip » 23 dec 2007, 12:48

@ Ron, Super W123:

Het is idd moeilijk om die assen te beoordelen. Een indicatie kun je krijgen door de beide homokineten vast te pakken en ten opzichte van elkaar te draaien. Dan mag er geen ruimte in zitten.

Ook is het slim om de olie te vervangen door Molykote vet, gemengd met versnellingsbak olie. En dan de hoezen even te controleren. Opnieuw even vastzetten. Eventueel vervangen.

Als de assen niet goed zijn van van Lente, moet je ze gewoon terugbrengen hoor! Daar heb je toch niks aan?

Jagersma hier in Grootegast heeft nog een complete achterbrug staan met gegarandeerd 70.000km. Daar zitten ook goeie assen in. Ik kan eventueel wel wat voor je regelen..
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor henklith » 23 dec 2007, 15:50

Hoi Paul, geweldige reportage!
Vraagje nog je zegt dat er olie in de assen zit, maar is dat dan niet hetzelfde als bij de W114/W115? daar zit echt een soort taai vet bij de revisie kit!
Zo'n spreader is een gewldig ding zeg onsluiting van 12 cm. en daar na weer zo glad als een jonge meid!? sorry ;O)
Tweede vraagje, ben je er al achter waarom die eerste assen te lang waren? en mag je concluderen dat de assen van de W114/W115 en de W123 in elk geval gelijk van lengte zijn?
Groet, Henk lith.

NB: Ik weet wel dat je de as iets uit elkaar kan trekken, aan beide kanten van de enkels, je kan ze dus iets in en uit trekken, klikken.
Is dat ook niet het geval met die eerste assen van van Lente? dat ze gewoon aan een of aan beide kanten uit geklikt waren??<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/23 14:56
henklith
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Paul Snip » 23 dec 2007, 23:53

Ja, Henk, als ze vrouwen van dat aandrijfashoesrubber zouden maken....

Maar goed, deze assen waren echt te lang, hoor.
Het stuk tussen beide hoezen was gewoon 5 cm te lang. Dat is op de foto ook wel een beetje te zien.

Bij mijn weten zijn de assen van een W115 en een W123 gelijk. Maar van Lente beweerde dat er toch nog wel verschil in deze assen kon zitten. Misschien was dit ook wel om zijn fout goed te praten.

Ik kan me niet voorstellen dat daar in totaal 10 cm verschil in kan zitten. En denk dan ook gewoon dat de assen van een W116 of W126 waren. Foutje, kan gebeuren...
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Rob Holewijn » 24 dec 2007, 00:21

De assen van de 114/115 zijn exact gelijk aan alle modellen 123.
Weet ik ook sinds kort
Rob Holewijn
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Toontje » 24 dec 2007, 07:57

hoi hoi
een droom van een werkplaats he brug en gereedschap wat wil je nog meer in het leven van een Benz.
ik heb ook al eens van die hoezen moeten zetten kreeg je een soort trechter bij met een glijmiddel heeft toen heel wat uitingen gekost.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor henklith » 24 dec 2007, 11:56

Uitingen minder geschikt voor onder de kerstboom denk :o))

Wat ik alleen nog wil vragen, bij de assen zit een bepaalde opvul ring, aan de differentieelkant, ik neem aan dat die ringen niet bij de gekochte assen zaten, want die horen denk ik meer bij het differentieel dan bij de as!?

En ik weet nog steeds niet of het "gelenk" (ik weet er geen Nederlands woord voor) nu met olie of met vet verpakt moet worden.

Groet, Henk Lith<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/24 11:07
henklith
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Paul Snip » 24 dec 2007, 13:01

Die opvulringen horen bij 't differentieel. Is nog wel oppassen soms blijven ze aan de as plakken en soms aan het tandwieltje in het differentieel. Toevallig zaten bij de assen van van Lente wel opvulringen. Maar daar heb ik niks aan. Ik heb ze dus gewoon weggegooid. Wel jammer, ze hadden ze eigenlijk bij 't differentieel moeten houden.

De homokineten daar zit origineel alleen olie in. Het lijkt mij een soort dikke cardan-olie. Ik heb er speciaal (Molykote) homikineet vet in gedaan, gecombineerd met een scheut olie. Dat zorgt er voor dat het vet mooi smeuig wordt en niet zo snel uitdroogt.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor henklith » 24 dec 2007, 15:03

Perfect Paul!, ik begrijp dat je uiteindelijk maar een (1)hoes (van de vier) hebt vervangen, Ik ben benieuwd hoe de kwaliteit van de hoes is (en blijft) ik heb daar wel eens mindere berichten van gehoord.
Maar goed,, het schijnt ook zo te zijn dat de hoezen van de W123 al weer minder waren dan die van de W114/115, voor wat het waard is.
Ik heb ooit eens een scheurtje in een hoes van mijn W115 gerepareerd met maraton!, soort vloeibare rubber om je schoen zolen te repareren.
eerst de omgeving van de scheur goed schoon maken en ontvetten, dan een stukje goed (van een ouwe spijkerbroek) goed insmeren met de maraton, en dat er op plakken, dan nog een beetje er overheen, was een scheurtje van zeker 3 cm.
Het zit nou al 3 jaar :o)))
met een scheurtje in de hoes kom je niet door de apk dacht ik.
Daarom snap ik niet dat jouw auto er wel door gekomen was.

Groet, Henk Lith.
henklith
 


Re:Shit, Pech...Aandrijfas stuk!

Berichtdoor Paul Snip » 25 dec 2007, 01:19

Mijn hoezen waren niet lek. Die homokineet is gewoon uitelkaar gelopen.

Ik heb 2 van de 4 hoezen vervangen. De andere 2 waren nog erg goed. De kwaliteit is erg goed van deze hoezen. Anders zou je ze ook nooit zo ver uit kunnen rekken. Je merkt met afknippen/snijden ook wel dat het erg sterk spul is. Ik ken garages die niks anders gebruiken en nog nooit problemen gehad hebben.

Voor de APK mag een hoes inderdaad niet lek zijn.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten