Mijn ritueel is als volgt: Ik sta soggens vroeg op en strompel naar de douche, voordat ik er onder stap zet ik met de afstandbediening mijn standkachel aan, ik lees de temperatuur af op de afstandbediening van de standkachel(afgelopen nacht -6). Ik doe het badkamerraampje even open om te horen of ie daadwerkelijk aanslaat, dan gaat het raam gauw dicht want het is ijskoud. daarna stap ik de douchecel in om verder te gaan met wakker worden en op te warmen.
Als ik klaar ben krijg de hond een aai, pak ik mijn brood en loop ik naar buiten en stap een warme auto in, ramen zijn van het ijs ontdaan, doe mijn schoenen uit en draai de contactsleutel tot de voorgloeistand. Tevreden kijk ik naar de temperatuurmeter die op 60 a 70 graden staat.
Ik start met een gerust hart de 5 cilinder diesel die op 100% ppo nu natuurlijk prima aanslaat.
Vanochtend bleek de diesel van het reservetankje leeg te zijn. Ik kwam onder de douche vandaan en hoorde de standkachel niet meer. Ik bedacht mij dat ik inderdaad het tankje niet bijgevuld had en zodoende was de standkachel er mee gestopt. Ik moest de Saharagelber toch starten, -6 stond er op de thermometer van de Webasto. Met pijn met mijn hart deed ik een poging maar stopte snel. Ik besloot met een reservetankje op de fiets naar het tankstation te fietsen om diesel te halen. De kou trotserend fietste ik door het park naar het tankstation om daar de diesel te halen. Zodoende toch een warme start vanochtend
Toen de Webasto niet werkte, dat was vorige winter (gelukkig geen koude winter) was het wel anders.
Ik liet dan de Benz voorgloeien en draaide de stationair afsteller van binnenuit omhoog. Ik poogde te starten maar door de 100% PPO was dat erg moeilijk, ondanks de Elsbett voorverwarming. Met moeite startte ie dan na 5 a 6 keer, ik moet hier nog steeds eens naar kijken waarom dat zo moeizaam gaat als ie koud is. Vervolgens, als ze eenmaal aansloeg hoorde ik de koude diesel aanslaan. De auto trilt een stukje meer en rustig aan liet ik haar warmlopen. Ik draai de kachelknop uit, de motor moet het eerst warmkrijgen, daarna ik. Misschien tot ergernis van de buurt destijds, liet ik hem eerst warmlopen, tot dat ik het metertje over de 4 van 40 zag uitkomen, verkluimd met mijn tegen elkaar wrijvend wachte ik op de eerste verschuiving van het temperatuurmetertje. Dat duurt me toch lang, als je er op zit te wachten, zeker in de winter! Zodra ze over de 40 graden was konden we gaan rijden.
Dan moest het raampje ook nog eens open anders beslaat het binnen en de motor is nog niet warm genoeg dus de kachel gaat niet aan (old taxi style
. Zodra het een beetje kon ging het raampje dicht, ik was in elk geval wel meteen wakker
Pas als ik bij de snelweg oprit was, zo'n 3 km verder kwam de meter bij de 80 graden en mocht de kachel aan. Heerlijk, warme lucht, een hand bij het rooster en de ander bij het stuur, mijn voeten onder tegen de luchtroosters aan gedrukt om ook op te warmen. Tevreden draai ik de snelweg op en
geniet van de spinnende diesel, we gaan weer op weg.
W123 groet,
Jurgen<br><br>Post edited by: jurgen, at: 2007/12/21 13:41