[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 komt uit de stalling. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:11

W123 komt uit de stalling.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 komt uit de stalling.

Berichtdoor albert jan » 10 jun 2008, 21:11

Hallo mensen,
Ik ben van plan om mijn W123 bj 82 weer uit de stalling te halen nu zij belastingvrij is.
Inmiddels heeft zij 3 jaar stilgestaan. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik haar voor het eerst probeer te starten na zo'n tijd?
Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden als ik weer ga rijden?
Groeten,
albert jan
 


Re:W123 komt uit de stalling.

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jun 2008, 23:21

Hallo Albert Jan

ja waar moet je rekening mee houden met alles wat draaien kan en aan slijtage onderhevig is.
maar wat van soort W123 is Diesel of Benzine

maakt nogal wat uit hoor want een benzine zal mischien wel starten dat is maar net hoe de auto is weg gezet ik hoop als het een benzine is dat je die zonder benzine hebt weg gezet.

maar een diesel dan is de kans groot dat de helixen vast zitten zal wel starten en als de moter blijft draaien heb je geluk maar ik denk gewoon de auto eerst goed nakijken remmen is ook zo een ding maak ze eerst los en kijk of de remklauwen het wel doen daar is de kans ook groot dat de boel echt vast zit.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:W123 komt uit de stalling.

Berichtdoor Jeroen » 12 jun 2008, 09:01

Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe je de auto oorspronkelijk hebt weggezet.

Mijn lijstje zou zijn :
- kijken of je op de hand de motor rond gedraaid kan krijgen, voordat je start! Je kunt overwegen om eerste de bougies er uit te halen en in alle cilinders een beetje motorolie te gieten en een dagje te laten staan. Daarmee worden de cilinderwanden en de zuigerveren een beetje gesmeerd. Let wel op dat je de motor een paar keer in de rondte tornt met nog steeds de bougies eruit om de olie er voldoende uit te krijgen.
- olie verversen (motor, bak, cardan etc.)+ alle filters
- Remvloeistof verversen
- koelvloeistof controleren/eventueel verversen
- Remmen op gangbaarheid checken
- Benzine/diesel filters controleren op water en vuil, eventueel vervangen
- Luchtfilter controleren (komen bij stilstand soms schimmels e.d. in)
- Verdelerkap even losmaken, van binnen rotor en huis schoon en droogmaken.
- Controleer bobine en bougiekabels op corrosie bij de aansluiting (witte/groene aanslag op de contacten)
- bij carburateur, minimaal olie in het reservoirtje checken
- Controleer of alle gas-kabeltjes/stangetjes goed gangbaar zijn. (Druk eens het gaspedaal in en kijkt of alles goed beweegt en weer netjes terug komt als je het pedaal los laat.
Daarnaast zul je bij de proefrit wellicht merken of de banden nog goed zijn. Dat is ook erg afhankelijk van hoe je de auto hebt weggezet. Als ie drie jaar op zijn banden heeft gestaan, kun je ervan uit gaan dat die banden nu echt wel vierkant zijn en moeten worden vervangen.

Na drie jaar kan je ook de nodige problemen verwachten met allerlei rubbers in de ophanging.

Stilstaan is gewoon slecht voor auto's. Ik hoop dat je je auto goed geprepareerd hebt weggezet, dat lost een aantal van de bovenstaande zaken op, maar zelden alles.

Soms gaat het redelijk. Toevallig een paar weken een Alfa van een vriend weer aan de praat gekregen na 18 maanden stilstaan. We hebben er alleen een nieuwe accu ingezet en startte meteen. Dit was overigens een Alfa Spider voorzien van een Boch L-Jetronic injectie, dus geen carburateur. Ik zou met die laatste altijd meer ellende verwachten.

Succes ermee en laat eens weten hoe het ging
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten