[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Zoektocht naar een W123 Diesel : Algemene vragen over jouw auto - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 12:23

Zoektocht naar een W123 Diesel

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re: Zoektocht naar een W123 Diesel

Berichtdoor Semrick » 04 jan 2008, 14:10

Hoi Harmen,
Op verzoek de topictitel aangepast.
Misschien tevens een tip: als je veel tekst wil typen sla de topic dan tussendoor even op door op submit te drukken. Je kunt dan later via edit nog anvullen.
Een andere mogelijkheid is de tekst eerst in Word schrijven en dan later in het topic plakken/knippen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Harmen » 04 jan 2008, 14:12

dank dank!!! ik ga het zeker anders doen... had echt al een behoorlijk verhaal... mijn eten is op, ik ga verder met poging 2.... haha!
Harmen

Berichtdoor Harmen » 04 jan 2008, 15:30

Kerstvakantie voor een docent en W123 zoeker:

veel dagen vrij, veel familiebezoekjes en ook nog tijd over om verschillende benzen te bezichtigen. Ik ben deze vakantie, na een periode van weinig zien, er maar weer op uit getrokken. Stel je toch eens voor dat ik van mijn nissan sunny toch nog naar een nissan micra ga….
bijna alle auto’s staan op marktplaats, ik noteer het advertentienummer erbij, zodat je zelf ook kan kijken.

Rondje Overijssel/Drenthe
Op marktplaats deze advertentie gevonden: Advertentienr.:13605395313
Even bellen met de verkoper levert het volgende beeld op:
Auto heeft 99.000km gelopen, origineel NL, motorisch perfect. Voorschermen zijn nieuw en moeten nog gespoten worden. Verder ziet de auto er mooi uit. Ik wilde toch al die richting op en dus maar een kijkje maken bij deze auto. Bij aankomst kon je op grote afstand al bijna rechtsomkeert maken. De auto zag er werkelijk waar niet uit, overal weggewerkte roest, niet weggewerkte roest, blaasjes, bijgestipte lak, plamuur. Ik heb nu het idee dat deze man dacht de auto we mooi te kunnen maken voor een paar euro’s. er bleek heel wat meer werk in te zitten en zodoende wil hij er weer vanaf. Hij zei tegen mij over de telefoon dat hij bij een te laag bod, zelf de voorschermen ging doen en hem daarna voor veel meer geld zou gaan verkopen. Hij had er alleen niet zo’n zin in en vandaar dat ie te koop staat. Nou, de auto kan volgens mij bijna in zijn geheel terecht op de schroothoop….
Snel weer weg dus!!

Op naar nieuw leusden. De Mercedes onderdelen zaak aan het westeinde? Heel veel auto’s, allemaal met erg veel werk en geen W123 te bekennen. Beetje rond gekeken en ook daar weer snel de auto in. Het begon nog niet donker te worden dus toverde ik nog een 06-nummer tevoorschijn. Een witte 200D in Coevorden. Even bellen later blijkt dat de auto in Dalen staat. Half uurtje rijden kan net voor t schemer begint…
Advertentienr.:13682412313
Op hetzelfde industrieterrein als waar Marcel Kappen zich bevind, staat ook deze witte te stralen in de middagzon. Het lijkt een echt originele auto te zijn, 280.000km op de teller. De man heeft hem naar NL gehaald, doet wat plaatwerk, technisch doet hij niks. Heeft een mooie garage met brug en afvoer. De auto stond vanaf 24-12 stil in het koude weer van die week. Het was de sleutel omdraaien, wachten op de gloeibougies en starten maar! In 1 keer helemaal goed!!! De choke doet t niet meer, je kan hem 360graden draaien maar er verandert niks! Even op de brug gezet en van onderen bekeken; ziet er allemaal origineel uit, weinig plekjes op t eerste oog. Beetje voelen en drukken overal aan…. Van de brug af en rijden maar, zonder nummerplaten mocht ik niet van het industrieterrein af… blijkt dat het toerental op hoogte blijft als je de koppeling intrapt, dat duurt aan aantal seconden daarna zakt ie langzaam…. Wat kan dat zijn?
Samengevat: een auto die origineel lijkt, wel een beetje werk bevat, een goede keuring nodig heeft om in te schatten wat er allemaal moet gebeuren…. Waarschijnlijk een heeeeele grote beurt…. APK en tenaamstelling doet de man als je hem koopt, APK krijg je erbij en tenaamstelling doet hij daarna pas, want dan heeft hij minder gezeur van de belasting….Prijs indicatie: 3300,- incl APK.

Inmiddels zo goed als donker, rijden we nog even langs Kappen, de poort is nog open dus even naar binnen lopen. Buiten de wat mindere exemplaren, maar binnen staat heel wat mooi speelgoed! En daar is de prijs dan ook naar….
Op de terugweg naar lichtenvoorde kwamen we de McDonalds in Hardenberg nog tegen, ik had al vanaf 11uur die morgen geen eten meer gezien, alleen maar koffie. Een hamburger gaat er dus wel in…. 1,5 uur later, thuis aangekomen, stond de lasagne te dampen in de oven en hadden we een mooie middag achter de rug.

Op naar de volgende. Ik ben toch wat georiënteerd op het oosten van het land. Een vriend van mij woont in Almelo en in die regio staan er ook nog wel wat te koop. Dus een nieuwjaarswens bij mijn oude studie-genoot kon mooi worden gecombineerd met een bezichtiging van een W123 in Wierden Advertentienr.:13268528213
Het gaat om de bruine 200D met 195.000km op de teller. Ik had al telefonisch en per email contact gehad met deze ontzettende handelaar…. Hij kon van de vraagprijs (5000,-) 2000,- afhalen bij inruil van onze peugeot 106 1.1 accent uit ’97 mocht iemand die peugeot willen aanschaffen, hij staat ook op marktplaats….
Het leek wel een goede deal te kunnen worden dus maar even een kijkje nemen. De auto was de mooiste die ik hier beschrijf, ook de duurste. Enige 2 plekjes die ik kon vinden: links voor bij de kriksteun, onder de auto zit een plek, gat, gedicht met zacht spul. De kriksteun zelf is ok. Tweede plekje zit rechts achter bij het einde (of begin) van de wielkast, daar zit een rot stukje. Verder ziet de auto er echt prachtig uit!!! Kriksteunen origineel, radiatorbalk keihard, wielkasten goed, matten opgetild(kurkdroog; alleen zand en droge stof te vinden).
Ik wilde wel een ritje maken…. En toen begon het…. We moesten het eerst met de prijs eens worden voordat we een ritje mochten maken… na nog wat heen en weer gelopen te hebben, vroegen wij de man waarom hij dat zo deed en dat t net lijkt alsof we hem moeten kopen als we erin gaan rijden. Nou dat was dan ook niet de bedoeling blabla. Kregen we een kopje koffie aangeboden, waarbij ik melde dat ik sowieso nog wel een keer terug moest komen om hem, met een kenner op de brug te zien. Of ik wil hem laten keuren. Dat laatste hoefde ECHT niet want hij had immers APK bij de RDW gehad…. Tsja…. Uiteindelijk ging hij akkoord met een ritje, ik wilde al bijna naar huis gaan en niet meer terug komen. Het volgende kwam ik achter bij het ritje in de 200D:
Bij het gas loslaten moet de oliedruk toch iets zakken op de teller in het dashboard? Dat was niet het geval, bij twijfel ook de koppeling ingedrukt en daar gebeurde ook niks met de oliedruk. De dagteller was stuk…. Evenals de echte kilometerteller…. Ai ai. Maar niet getreurd: er was documentatie bij de auto met kilometerstanden. Tot 2005 is er gedocumenteerd 194.000km mee gereden, daarna nog maar 1000km in 3 jaar tijd…. Zonder kilometerteller… de man komt uit Almelo, vast van het Kamp… kortom toch niet zo’n goed gevoel van een mooie auto, een hoge prijs en toch niet helemaal lekker…. Al zegt de kilometerstand ook niet zo veel want wat kan die auto er in 3 jaar tijd nou maximaal bij hebben gereden??? Haha, ik vergeet nog wat: de versnellingspook was er 1 met een knop erop van een 5 bak…. Die was er in Duitsland opgezet door de vorige eigenaar, heel apart, het is toch echt een 4 bak….

Toch maar weer naar huis, onverrichte zaken, maar een voorlopige afspraak voor zaterdag, bij de laatste auto, om er met een kenner op de brug even naar te gaan kijken!

Ik blijf lekker bezig zo, er is heel wat te vinden, waaronder heel veel rotzooi en heel veel TE dure wagens voor hun toestand…. Ik blijf op zoek naar de speld in de hooiberg, maar de speld komt steeds dichterbij!!

En zo is mijn verhaal weer zo goed als af, in word gemaakt en opgeslagen… er kan niks mis gaan nu! ;)
Harmen

Berichtdoor Semrick » 04 jan 2008, 15:56

Harmen,

Leuk verhaal.
Als ik je een goede raad mag geven laat die bruine staan.
Ik kan je niet goed aangeven waarom maar ik krijg geen goed gevoel bij het verhaal over de verkoper en de foto's op Marktplaats.
Prijstechnisch is hij ook veel te duur voor hetgeen je aangeboden krijgt. Verder als er al op 2 plaatsen roest zit dan is er meer ellende te verwachten (kijk naar het verhaal van Pietje)
De meter van de oliedruk zakt echt niet direct als je het gas even los laat tijdens het rijden. De motor moet ten 1e goed warm zijn. Als je dan met de auto stil staat voor bv een stoplicht dan zakt de meter als het goed is naar een waarde tussen de 1 en de 2. Bij gas geven moet hij dan weer naar 3 gaan. Verhaal van die pookknop is ook vreemd. Een 5-bak is zeldzaam dus het licht veel meer voor de hand dat er dan weer een 4-bak knop op zou zijn gezet omdat er daarvan simpelweg veel meer zijn te vinden.

Ik vind die witte uit Coevorden/Dalfsen zo op het oog (foto's) en jouw verhaal afgaand nog niet zo verkeerd. De prijs lijkt redelijk voor wat er wordt aangeboden.
Er zit geen choke op een diesel maar een toerentalverhoger. Die bedient dmv een kabeltje de gasklep. Dat deze niet werkt zal een kleinigheid zijn zoals een gebroken of losgeschoten kabel. Dat is dus geen punt.
Wat je met de koppeling bedoelt is me niet helemaal duidelijk. Maar ook dat zal wel op te lossen zijn.
Ik zou deze auto zeker nog een keer met en kenner gaan bekijken.
Maar.... volgens mij heeft JantjeV8 ook weer een mooie blauwe 200D in de aanbieding....
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 04 jan 2008, 16:14

Hoi,

Als ik zo vrij mag zijn me voor te stellen wat het beste voor jou is, dan zou ik gewoon naar Kappen gaan en daar een ECHTE 123 met garantie kopen. Ik ben heel bang dat je anders een flinke kat in zak koopt of helemaal geen 123.
Uiteraard ga je zoals semrick al zegt helemaal niet naar Almelo als je die advertentie op MP zo ziet. Zulke Henken moet je flink omheen. Henk uit Almelo, ja daar heb je wat aan. Geen tel of achternaam, zulke lui zijn te bang om achterhaald te worden.
Ik denk ook dat je niet zoveel aan onderhoud zal doen. Laten doen is ten eerste duur, maar belangrijker is bij wie je dat laat doen. Ik heb hier op de site al zoveel verhalen gehoord van goede adresjes, maar de eerste de beste keer dat er tijdens een clubgebeuren het kleppendeksel af gaat, staat alles verkeerd.
Kortom, ga toch naar iemand die echt roestvrij spul verkoopt, ze helemaal tiptop maakt voor ie ze verkoopt en je ook nog es gewoon garantie krijgt. bovendien is het een goed onderhoudsadres.

Als je wat meer ervaring hebt en ook es goed op je muil bent gegaan, kun je avontuurtjes zoals ik laatst heb ondernomen, aangaan. Risico nemen beperkt zich dan tot transportkosten en tijd. Maar je haalt wel oogappeltjes naar huis voor weinig.

Dus of durven beslissen en een groter risico lopen, of met garantie kopen en flink wat duurder uit zijn, maar wel zeker.

Succes
Topasbrauner

Berichtdoor Harmen » 04 jan 2008, 16:15

die bruine is inderdaad te duur en te vaag wat betreft zjn verhaal....

de witte, het blijft niet helemaal mijn kleur, is wat dat betreft nog veel beter te doen inderdaad. Ik was er met een goede auto-monteur en die zei ook: veel kleine dingetjes die zo klaar zijn, kost wat tijd en iets geld, maar waarschijnljk heb je dan wel wat!

ik bedoel natuurlijk ook de toerentalverhoger... haha, kon ff niet op de naam komen...

ik bedoel met de koppeling het volgende.... je rijdt bijv. met een toerental van 3500, stationair draait ie 1500 toeren. Op t moment dat je dan de koppeling intrapt moet het toerntal naar de 1500 gaan, toch? dat doet ie dus niet, de toern blijven steken en dat hoor je dus ook (het is niet de meter die blijft hangen) op de 3500 die je net reed.... iets later zakt dat dan wel weer richting de 1500...

getallen zijn fictief!

heeft jantje een auto te koop ja? ;)
Harmen

Re:Zoektocht naar een W123 Diesel

Berichtdoor Roger » 04 jan 2008, 16:25

Hallo Harmen,

Doet me goed om te lezen dat jij je zoektocht niet gestaakt bent.

En dat je dus inmiddels niet in een Nissan Micra 1.0 rondrijdt.

Hou vol je gaat hem vinden JOU auto.
Roger

Berichtdoor Harmen » 04 jan 2008, 16:27

ik kan ook wel een andere lidmaatschapsfunctie krijgen.... 'de eeuwig zoekende' ;)

Ik ga hem vinden en dan heb ik MIJN auto inderddad hahaha!
Harmen

Berichtdoor Trouwkoets » 04 jan 2008, 16:39

Trouwkoets

Berichtdoor Semrick » 04 jan 2008, 16:52

Wat betreft het blijven hangen van het toerental zou het kunnen zijn dat de gasklep. (die je bedient met het gaspedaal) of het stangenstelsel daarvan even een druppeltje olie moet hebben omdat het iets te stroef loopt en dus bij gas loslaten blijft hangen. Heeft volgens mij niets met de koppeling te maken. Waarschijnlijk blijft het toerental ook even hangen als je het gas stilstand in de vrij intrapt en weer los laat.
Als je bij deze auto al een kenner hebt gehad dan zou ik niet te lang aarzelen. Veel echt goede auto's voor deze prijs zul je niet vinden in Nederland.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 04 jan 2008, 16:59

Ik wil zondag wel even met je afspreken om te gaan kijken naar die Witte. Ik ben bij Rob in Witteveen/Hollandscheveld aan het helpen. Daar zijn dan vier kenners bij elkaar en een ervan kan vast wel even weg om met jou naar Dalen te rijden. Je mag me bellen op 0647252474 om die zondag af te spreken. Want die witte ziet er idd leuk uit.

Gr Job
Topasbrauner

Berichtdoor Goofy.S » 04 jan 2008, 18:00

Wat Eric (Semric) al heeft opgemerkt kan ik onderstrepen. Toen ik mijn 300D kocht had hij dezelfde kuur van toerental zakt te langzaam bij intrappen van de koppeling... Ik vroeg in de garage waar ik hem op de brug had bekeken een busje kruipolie, heb de bedieninsstangetjes en de demper wat ingespoten en daarna met de hand de stangetjes enzo wat bewogen. Resultaat: prima, geen probleem meer! Overigens had de auto 2 jaar stilgestaan, dus dat was waarschijnlijk mede de oorzaak van het 'blijven hangen'. Voordat hij werd stilgezet was hij altijd in onderhoud geweest bij een MB garage...
Karel, (Goofy.S)

Goofy.S

Berichtdoor JantjeV8 » 04 jan 2008, 21:49

Hallo Harmen, long time no see,

Die bruine is dus niet volledig in zijn advertentie geweest, er blijkt meer aan te mankeren. Laten staan dat ding, jij bent daar te kritisch voor!!

Komt tijd komt raad, of
Zoekt en gij zult vinden

even wachten, even bij de oma naar de wc waar nog meer van die tegels hangen..
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor JantjeV8 » 04 jan 2008, 22:08

Nou schiet me nog iets te binnen,

Clublid @Albers heeft ook nog wat staan, misschien kun je daar nog langs gaan, kun je ook verslag van doen en ruilt ie ook nog Peugeot in.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Roel280€ » 05 jan 2008, 00:05

Als ik dit allemaal zo lees bedenk ik me dat ik echt heel, heel, heel veel geluk heb gehad met m'n 280E's. Misschien is bij dat type minder kaf onder het koren (minder van gemaakt, minder kilometers gedraaid, rentner fahrzeugen?). Goed, de gele 280E heeft wel wat, maar sodeju, wat is dat een voordelige, keiharde gok/aankoop geweest....

Harmen, may the W123-force be with you!
Roel280€

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 00:12

Mij hoor je ook niet klagen, er staan er hier 2 op de dam die gegarandeerd bij de betere behoren, die daarvoor hier stond had van Harmen kunnen zijn...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor evert w123 » 05 jan 2008, 14:44

hoi
wat is de waarde van een W123 diesel?
ben zelf benieuwd naar de waarde van een W123 td
dus een 300TD of 300TDT
natuurlijk is de staat van belang
heb er eentje op het oog
nauwelijks roest
bij de kriksteunen is de originele tectiel een beetje afgebladerd, omgekruld
heeft kurkdroge matten (met de laatste hoodbuien van okt-nov-dec; buitenslaper!)
heeft alleen beetje water in de reservewielkast, maar de achtermatten in laadruimte kurkdroog (?)

p.s.
volgens mij staat er in drachten ook een mooie
300TDT 4 jaar geleden gespoten... 7500,- (is dat dan veel?)

reageren maar
evert w123

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 14:52

Kun je zo niet zeggen.

Er kan pas iets van gezegd hebben als je dwars door de auto gekropen bent, op z'n kop er in gelegen hebt, de motor gehoord hebt, de versnellingsbak gevoeld hebt, de auto tijdens een ritje gevoeld hebt. dan kun je een inschatting van onkosten maken en het verschil met een markt/emotie waarde maken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 08 jan 2008, 12:39

Trouwkoets