[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Heb last van een hummend geluid.....? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:22

Heb last van een hummend geluid.....?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Heb last van een hummend geluid.....?

Berichtdoor Merkedez » 04 jan 2008, 22:06

Goedenavond luitjes,

Nee, het is geen Hummer maar een 2e serie 200D ('81). Het geluid doet zich voor bij contstante snelheid. In het verleden wel eens bij 90 km/h maar gister bijvoorbeeld bij 110 km/h. Op het moment dat ik gas bijgeef of gas loslaat is het weg.

Het is wat moeilijk uit te leggen op deze manier natuurlijk maar het geluid herhaalt zich ongeveer iedere seconde, het is een soort pompend geluid op de achtergrond.
Het doet mij een beetje denken aan een electrische waterpomp die een wisselend drukverschil moet verwerken zodat het toerental schommeld.

Zelf had ik het idee dat de brandstofpomp misschien moeite had de brandstof aan te zuigen i.v.m. een verstopping ofzo. Had elders op het forum al eens hevig verstopte tankfilters voorbij zien komen. Dus de slang onder het tankfilter losgetrokken maar de diesel kwam met zo'n enthousiasme naar buiten dat ik 'm d'r maar gauw weer op heb gezet.

Ook het lijnfilter en brandstoffilter zijn vers.

Iemand hier ervaring mee of een tip...? Ik hoor het graag even.

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:Heb last van een hummend geluid.....?

Berichtdoor JantjeV8 » 04 jan 2008, 22:13

Als het uit het vooronder komt zou het kunnen zijn dat je luchtfilterhuis los ligt, dan lijkt je 200D ineens een AMG, alleen wel bij gasgeven.

Ook zou je uitlaat wel eens lek kunnen zijn bij de achterste demper ofzo.

Maar als het eerder mechanisch is, gaat het vaak ook met trillen of bonken gepaard en moet je het tussenlager of de hardyschijven niet uitsluiten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Merkedez » 04 jan 2008, 22:27

Geweldig zo'n forum, direct reactie, Jan bedankt.

Echter het luchtfilterhuis zit muurvast en bij gasgeven is het geluid juist over, dus dat is dan denk ik uit te sluiten.

Heb ook geen last van trillen, bonken of hevige resonantie's.

Voor m'n gevoel komt het echt uit de machinekamer.

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor 2m1300TDT » 04 jan 2008, 23:18

Je hebt een boeddhist onder je motorkap zitten:
Uhm Uhm Uhm (mani patne hummm)
geintje
je beschrijving doet me toch denken wat bij mij de hardyschijf bleek te zijn.
Zet hem (de auto) op 'n brug en kijk er eens naar, na het aandraaien van 3 van de 5(!) bouten was bij mij het probleem over, helaas hoor je nu de andere geluiden beter :-0
resonantie is bijna net zo moeilijk op te sporen als lekkend water...
2m1300TDT

Berichtdoor JantjeV8 » 04 jan 2008, 23:52

Ja, en de diagnose blijft op basis van een gevoelsverhaal.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Dionneke1963 » 05 jan 2008, 00:44

Laat ik ook eens een technische insteek geven. Het is maar een idee uit ervaringen.
Ik weet dat elke auto bij een bepaalde snelheid een resonantie heeft die normaal niet hoorbaar is. Een volvo van mij viel zowat uit elkaar bij 1200 toeren en dat waren de versnellingsbaksteunen al had men eerst de motorsteunen vervangen wat hetzelfde effect geeft. Mijn Calibra met open uitlaat had een mooi geluid, echter bij 100Km per uur moest ik mijn ramen open zetten, want dan was mijn interieur een klankkast. Dat kon ik dus doorbreken door mijn raam open te zetten. Verder denk ik nog aan wiellagers, die kunnen ook zo'n wisselend of schommelend hoemend geluid geven.
Het beste zou natuurlijk zijn als we het kunnen horen.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar er lopen hier nog wel wat mensen met meer ervaring. Succes!<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/01/04 23:45
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 05 jan 2008, 01:35

Is het mogelijk om iets van een "soundtrack" op het forum te zetten?
Uiteindelijk worden we ook nog wel eens verwezen naar filmpjes, waar ook geluid bij zit!
Jurgen???
Groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jan 2008, 01:45

Hallo Marinus

ik zie dat je in Friesland woont

als je het echt niet vertrouwt en je woont in de buurt van Sneek rij dn even langs hoor ik wel of ik het weet dat kan ik je pas vertellen als je langs bent geweest

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Govert » 05 jan 2008, 01:48

Je zou een filmpje kunnen maken (veel digitale camera's kunnen het, of gewoon met een videocamera) en op youtube kunnen zetten en dan de link hier neerzetten. Een oplossing voor het beschrijven van vreemde geluiden.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/01/05 00:49
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Brijn » 05 jan 2008, 10:46

Ik geloof dat geluid te kennen, want ik heb ook zoiets, in tekst is het nauwelijks uit te leggen, wie het ooit gehoord heeft: het lijkt op het geluid van twee vliegtuigmotoren die 1 Herz (vandaar die seconde die Marinus noemt) in toeren a-synchroon lopen, is het zoiets? Hoe stresserend het ook is: ik wacht in zulke gevallen gelaten af tot het erger wordt. Met mijn Wegenwachtkaartje is de knuistjes gekneld....
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Paul Snip » 05 jan 2008, 12:40

Ik denk dat het geluid uit je differentieel komt. En dan met name door ruimte op de pinon-as. Daar waar de cardan-as je differentieel in gaat. Ik heb dit met mijn auto ook een beetje. Met het vorige differentieel was het veel erger. Na vervanging was het bijna weg. Het is soms ook voelbaar als resonantie. Voornameljk in de rugleuning van de stoel. Het wordt vanzelf zo erg dat je het niet meer acceptabel vindt. Dan wordt het tijd om je differentieel te gaan vervangen of reviseren. Ik voorzie niet dat je er vandaag of morgen maar zo mee stil zult vallen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor Merkedez » 05 jan 2008, 12:54

Exact zo'n geluid is het Brijn maar wat ik ook probeer ik kom nog niet los van de grond.....

Dat van die boedist is trouwens ook heel treffend omschreven (uhm, uhm, uhm...)had al even gekeken of ik een kale kop zag zitten, dan had ik er even een klap opgegeven...

Kan inderdaad proberen er een soundtrack van te maken maar vraag mij af of het er op komt te staan omdat het betreffende geluid naast alle andere geluiden nogal op de achtergrond staat.

Ik merk dat er meerderen zitten te denken aan de hardyschijven en andere rubbers, had ikzelf niet zozeer bij stilgestaan dus dat ga ik zeker even bekijken op een beter moment (ben niet zo'n fan van dit weertype en ben momenteel snipverkouden).

@Wiebren: Je aanbod neem ik graag aan Wiebren! Uiteraard bel ik je van tevoren om te kijken wanneer het jou past. Zal dit weekend niet worden (verjaardagsvisite en sportverplichtingen van de kinderen). Het rust gelukkig ook niet als een loden last op m'n nek, maak niet bijster veel kilometers en ik las gister op het forum dat er binnenkort een treffen is in Tsjustere Bokse...., dus dan kan het wat mij betreft ook wel.

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 13:00

Moet je eens zien, op basis van een paar regels 'klachtenomschrijving' wat er aan mogelijkheden binnen komt rollen.

Omdat het aanbod van mogelijke oorzaken zo groot is lijkt het beste advies eens bij een technicus langs te gaan die een luisterend oor kan geven in plaats van alles maar te gaan verschroeven.

Let wel, alles wat genoemd is zouden oorzaken kunnen zijn, de ene is ingrijpender dan de andere.
Stapsgewijs proberen de oorzaken in beeld te brengen en uit te sluiten voor zover je eigen technische kennis reikt is 'leuk' en leerzaam om te doen.
Succes.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Toontje » 05 jan 2008, 13:16

hoi hoi
schijnt dat ik dat ook wel eens maak zo'n hummend iritant geluid word er in mijn neus geknepen of ik krijg een stoot dan is het weer poosje over
is bij mij alleen maar in een bepaalde richting trouwens
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 14:38

En bij hoge of lage snelheid Toon?
Moeten we met wat volk diagnose komen stellen?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Benzos » 27 apr 2008, 20:50

Goeidag Marinus,

Ook mijn 230CE produceert een hummend / huilend geluid rond 100 à 110km/u . Dit is afkomstig van het differentieel agv slijtage. De meeste krijgen er vroeg of laat last van. Op een Duitse site vond ik deze toevoeging. Ik probeerde het en het werkt wel degelijk.
nr. A 000 989 82 03

B.
Bijlagen
Special_oil_2.jpg
Special_oil_2.jpg (69.17 KiB)
Benzos

Berichtdoor henklith » 27 apr 2008, 21:16

Wel een interessante mededeling Benzos, heb je iets meer informatie over dat goedje?
Groet, Henk.
henklith

Berichtdoor Merkedez » 30 apr 2008, 18:23

Hallo Benzos,

Goeie tip maar net als Henk ben ik inderdaad wel nieuwsgierig naar iets meer info. Het goedje moet dan in het differentieel neem ik aan? Enneh.... wat vragen ze ervoor?

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Semrick » 30 apr 2008, 19:40

Op een duitse site zag ik een prijs staan van iets van 14.95 euro voor 300cc.
Even googelen op A0009898203
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor verstappen » 07 mei 2008, 09:12

Ik heb een GE280 gelande dus.
De vering is iets verhoogd.

De humm zit er bij mij ook in.
De frequentie is telbaar.
80 keer per minuut.

Bij 80-90kmh is het gering en niet vevelend.
Boven 100kmh wordt het echt vervelend en neemt het toe naarmate je harder rijdt, de humm wordt dan steeds indringender.

Die Mercedes dope is Molybdeen toevoeging, volgens mij kun je elk willekeurig additief toevoegen.
Ik kan me niet voorstellen dat, mijn humm daarmee verdwijnt.

Groeten
jos
verstappen

Volgende

Keer terug naar Techniek