Goedzo, Charles! Gefeliciteerd!
Om nog even op het verhaal van Dionneke1963 terug te komen: Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik handel in Diagnose-apparatuur en heb dus veel te maken met 'jongens met stekkers'. Sterker nog, ik ben er zelf een!
Ik denk dat het niet zozeer afhangt van het feit of iets uitgerust is met een computer, die de boel regelt, maar veel meer van de kennis, kunde en creativiteit van de monteur. De systemen zijn anders, en vaak kennis-intensiever. Uitlezen van waardes kan, mits goed gebruikt, een heel waardevol hulpmiddel zijn bij het stellen van diagnose. In dit geval 'luister en kijk' je via de computer.
Op de manier zoals de monteurs vroeger aan de uitlaat luisterden, kun je nu ook waarden aflezen die de computer doorkrijgt van een component; Ook hier geldt: Je moet het wél kunnen interpreteren, want is 6 mg/slag voor een injector veel of weinig?
Dat er monteurs zijn, die niet begrijpen hoe je dit kunt gebruiken, en lukraak dingen vervangen, ben ik met je eens. (Ik kom het overigens vaker tegen bij Dealer-bedrijven dan bij Universelen). Maar ik heb ook klanten die zo ontzettend handig zijn, slim nadenken en heel goed en snel storingen weten te localiseren en vooral dingen weten uit te sluiten, waardoor componenten niet onnodig vervangen hoeven te worden.
Ik neem aan dat er vroeger ook slechte monteurs waren, die direct een nieuwe carburateur voor je bestelden, als je motor niet helemaal lekker liep, om het maar een beetje te overdrijven.
Moderne motoren hebben gewoon een boel meer meet-en regeltechniek en dan ook nog eens met computers. Gelukkig zijn er ook altijd weer goede monteurs, die zelfs met een multi-meter wonderen verrichten.
Overigens, als je je Mercedes (of ander merk) uitgelezen wilt hebben, ben je altijd welkom
Ik heb overigens een diagnose-aansluiting in mijn 280CE van 1982 ontdekt. Ik denk dat-ie voor de ABS en/of ontstekingsmodule is. Ik ga er binnenkort maar eens wat stekkers op prikken en da eens even meten
Groet,
Guido