Als staal en RVS-lasser weet ik er wel wat van, maar met gietijzer of gietstaal nooit gewerkt. Het klopt wel dat het materiaal voorverwarmd moet worden en dat het langzaam moet afkoelen om scheuren te voorkomen. Ook zijn het speciale electroden. Echter denk ik dat het ding krom trekt en hij ook weer gevlakt moet worden. Ik denk dat een reparatie dus nogal wat kost als je het zelf niet kunt.
Zelf gieten gaat echt niet of je moet een mini hoogoven hebben en een mal maken is ook niet zo maar gedaan.
Een spagetti-uitlaat zou wel kunnen, maar ook dat lijkt me aardig wat te kosten. 4 flensen maken, pijp bestellen en een flink buigijzer. Daarna een hoop gestoei. Niet gemakkelijk hoor.
Gelukkig ben ik welkom geheten bij de club van gescheurde spruitstukken, maar wat hebben jullie gedaan? Vervangen of gelast? Als jullie nog een oude hebben wil ik die wel hebben. Dan kan ik die wel eens proberen te lassen, maar hetzelfde als met een uitlaat of plaatwerk, ik denk dat het gat alleen maar groter wordt?
Ach, van veraf lijkt de scheur maar klein