[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Toevoeging in benzine? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:53

Toevoeging in benzine?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Toevoeging in benzine?

Berichtdoor Ronald300D » 30 dec 2007, 03:56

Onze dagelijkse auto is een JEEP Grand Cherokee uit 1996 en op het forum daar staat een topic over het toevoegen van aceton (100ml op 50 liter) waardoor er beter, schoner en duurzamer met de motor gereden kan worden. Zou dit voor onze "oudjes" ook een aanrader zijn?
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Toevoeging in benzine?

Berichtdoor Govert » 30 dec 2007, 14:27

Probeer het eens uit zou ik zeggen. Maar aan de andere kant, als een klein beetje aceton zoveel wonderen doet, waarom heeft Shell het niet al lang gedaan?

Staat er op het Jeep forum ook nog de (gedocumenteerde) resultaten van de aceton?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Ronald300D » 30 dec 2007, 22:55

Er wordt al gemeld dat Shell dit "V-power" noemt.
De toevoeging van aceton is bij Jeep al getest maar ik was benieuwd of er al ervaring met de W123 mee is. Het item aceton zou als een soort rode lap werken voor de tanstations. Ze verkopen er minder liters door (net zoals het gebruik van slaolie e.d. voor de diesels)
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Govert » 30 dec 2007, 23:11

En wat was het resultaat bij de Jeep?

Al jaren worden de auto's zuiniger, maar ik heb de tankstationhouders daar nooit over horen klagen, je houdt met een zuiniger auto ook geld over voor bijvoorbeeld nog een auto, waarmee meer mee kan worden gereden.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor cisco » 07 jan 2008, 02:38

Hallo Ronald,
Mijn eerste Mercedes W123 kocht ik in 1984.de auto was toen
1,5 jaar oud.
We hadden toen een koude winter waardoor de dieselolie ging
(flokken) dit gebeurde bij temp -18.
De ANWB advieseerde in ( landelijke kranten ) wat benzine aan de
dieselolie toe te voegen.
Advies: op een volle tank van 65 l. 10 liter benzine.om flokken
tegen te gaan.
Ik deed dat braaf, - - - - - maar mijn vriendin die de auto ook gebruikte deed dat ook .We wisten het niet van elkaar (lees geen communicatie)
Gevolg......Alle vier zuigers van de motor waren op de kop gescheurd.
Het zag uit als een ster! op de kop van de zuiger.
Dus een schade van 4 nieuwe zuigers.
Het was een 200 diesel.
cisco

Berichtdoor Govert » 07 jan 2008, 02:50

In de handleiding staat ook zo'n verhaal, met de waarschuwing niet meer dan 30% (normaal geen super)benzine toe te voegen, maar het liefst zo min mogelijk. Petroleum mag tot hogere percentages (max. 50%) worden bijgemengd.

zie:
http://home.planet.nl/~gms2/handleiding ... ina89.html

Door die benzine verhoog je de temperatuur in de cylinder en waarschijnlijk ook de kans op onregelmatige verbranding.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Roger » 07 jan 2008, 08:51

Bij b.v een 200D wil het ook wel eens helpen vlak voor de APK 10% ( +/- 6,5 ltr. ) euro95 toe tevoegen aan de inhoud van een volle tank diesel. Dit i.v.m het schoon branden van motor i.v.m de roetmeting.<br><br>Post edited by: Roger, at: 2008/01/07 07:53
Roger

Keer terug naar Techniek