[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Wat wordt geregeld voor een geregelde kat (M102)? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:03

Wat wordt geregeld voor een geregelde kat (M102)?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wat wordt geregeld voor een geregelde kat (M102)?

Berichtdoor agavengroen » 11 jan 2008, 19:13

Hallo,

mijn 230TE (uit Dld ingevoerd) is achteraf voorzien van een geregelde katalysator met lambda sonde. Volgens de ABE (allgemeine Betriebs Erlaubnis) die ik erbij heb is de kat (HSJ- R 043) speciaal ontworpen voor de 2,3l. M102 motor. Er steekt een lambda sonde in de uitlaat en er zit een regelkastje bij. Maar wat ik me afvraag: wat kun je nou helemaal regelen bij een K-Jettronic? Misschien wordt er extra lucht in de uitlaat toegelaten? En wat gebeurt er als ik de kat zou verwijderen?

groeten,
agavengroen
agavengroen

Re:Wat wordt geregeld voor een geregelde kat (M102

Berichtdoor Leon » 11 jan 2008, 21:45

In het kort, houdt het in dat je mengsel altijd een lamba waarde van 1 heeft; oftewel de optimale brandstof/lucht verhouding.

De K-jettronic is eigenlijk heel simpel, het bestaat uit een luchtweger (een klep die verder openstaat bij meer lucht) en een thermometer voor de dichtheid van diezelfde lucht. Verder nog een omloopschroef voor stationair, en dat was het wel zo'n beetje.

Bij een lamba sensor verteld die (alleen bij de juiste temperatuur overigens) aan je inspuit gedeelte of de boel te rijk of te arm staat zodat die het bijregelt. Dit omdat je kat graag een "perfect" mengsel ziet om zodoende optimaal te presteren.

Zou je de kat verwijderen, heb je er wat PK's bij, en zal je de lamba sensor en regelunit los moeten koppelen. Verder de K jettronic opnieuw afstellen (CO).<br><br>Post edited by: leon, at: 2008/01/11 20:47
Leon

Berichtdoor Trouwkoets » 11 jan 2008, 22:32

Nou, zo simpel is de K-jetronic ook weer niet.

Inderdaad, de K-jetronic kan zelf niet overweg met de regeling voor de lambda sonde. Dus is er een extern regelkastje nodig. Maar daardoor laat de mengselbereider van de K-jetronic zich ook niet sturen. Daar wordt dan ook over het algemeen de warmloopregeling van de K-jetronic voor misbruikt. In posting, naar aanleiding van een vraag van Martijn230TE (zijn auto heeft ook een geregelde kat), heb ik het e.e.a. uitgelegd. Helaas zijn de foto's verloren gegaan bij de grote hack deze zomer.
Overigens, Agavengroen, jij werkt toch bij de RDW in Groningen? Ik heb jou nog om advies gevraagd of dat uitbouwen wel mocht :-).

Als je het luchtfilter demonteert en een paar foto's maakt van de K-jetronic spulleboel, vooral een beetje linksvoor, dan vertel ik je hoe bij jou hou de regeling werkt. Katalysator zit in de plaats van de eerste demper (onder de bijrijdersstoel, en het regelkastje ter grootte van een pakje sigaretten zit waarschijnlijk in de buurt van je stuurkolom.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Leon » 11 jan 2008, 23:32

Leon

Berichtdoor Jeroen » 11 jan 2008, 23:46

Op mijn Alfa Spider had ik ook een katalysator. Jaren geleden eronder uit gehaald. Scheelt een pk-tj of 3-5. Veel mooier geluid ook.
Of het mag hangt van twee zaken af:
- bouwjaar van je auto
- of er al dan niet een bepaalde aantekening op het kentekenbewijs staat.

Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar vanaf een bepaald bouwjaar is een kat altijd verplicht. Maar in een beperkte periode vooraf aan dat jaar werd er soms een speciale code toegevoegd aan het kenteken. Zonder die code (iets met een U oid) mag je de kat verwijderen.

Mijn Spider is van 86 en daar was en is het nog steeds geen enkel probleem. Ieder jaar zonder problemen door de APK

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Martijn 230TE » 12 jan 2008, 01:00

Martijn 230TE

Berichtdoor Jeroen » 12 jan 2008, 08:50

Dat verhaal van voor 1983 is niet helemaal correct. Mijn Alfa Spider is van 1986, vanuit de fabriek met katalysator, maar alweer ruim 10 jaar lang volkomen legaal zonder katalysator!

Dus nog maar eens uitgezocht en hier is het juiste en volledige verhaal:

In de keuringseisen staat dat ‘personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem (dus katalysator en lambdasonde) aanwezig moeten zijn. Als aanvulling op deze regel staat echter onder meer dat: Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. En personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs’. Hiermee rekening houdend is het dus geen probleem bij de APK als bij een auto in gebruik genomen voor 1 januari 1993 de katalysator ontbreekt. Mits deze auto blijft voldoen aan de normen qua Co-uitstoot.
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Jeroen » 12 jan 2008, 08:58

Kwam al surfend ook nog de volgende tekst tegen van de RDW in antwoord op een vraag van iemand met een mini:

ik heb een mini 1000e K9 uit 1991
ben ik verplicht om mijn katalysator te laten zitten voor de apk

hier kreeg ik het volgende antwoord op

Geachte heer van geloof ,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

In de APK staat hierover het volgende vermeld:

1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een
goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat
uit een katalysator en een lambdasonde.

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

Er hoeft geen katalysator onder een motorvoertuig van voor 01-01-1993 te zitten, maar dan moet het voertuig wel aan het onderstaande blijven voldoen.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 30
september 1986;

c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxide bevatten
december 1973 en het voertuig blijkens een
aantekening op het voor het voertuig afgegeven
kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet
tot vloeistof verdicht gas;

d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

Dit houd in dat als er in een motorvoertuig van voor 01-01-1993 en van na 30-09-1986 niet is voorzien van een katalysator en ook niet van een lambdasonde deze een CO-uitstoot mag hebben van max. 3,5 %.
En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
max. 0,5 %.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet
Medewerker Klantenservice RDW
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trouwkoets » 12 jan 2008, 10:08

Ok Jeroen, dus tot 1991 kunnen we de kat gwoon verwijderen, als dat geen probleem voor de motor is.

Goe idee Martijn om de foto's hier even opnieuw te posten. Agavengroen, op de volgende foto zie je de regeling:

Links onder zie je de gemodificeerde warmloopregeling met de bypass voor de katalysator regeling. Lees verder de link in mijn eerdere post.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor agavengroen » 14 jan 2008, 11:45

Dankjewel voor de info, ik heb het nu even erg druk, maar zal binnenkort ook wat foto's plaatsen. Enne, ik woon in Eindhoven, ik ben nog nooit bij de RDW geweest.

Mijn 230TE komt uit 1980. De kat is achteraf geplaatst en staat niet eens op het kenteken vermeld. Weghalen lijkt met dus geen probleem. Vroeg me alleen af wat je allemaal bij de K jetronic weer zou moeten terugbrengen naar de originele staat, cq wat je zou moeten afstellen.
Ik begrijp dat de warmloopregeling het mengsel op twee manieren kan veranderen: door de regeldruk aan te passen en door extra lucht voorbij de gasklep te laten. Wat de kat regeling nu precies doet weet ik nog niet. Ik zal me eens wat dieper in de Kjetronic verdiepen zodra ik daar tijd voor heb.

P.S. Ik wil LPG laten plaatsen en aangezien deze installaties (de simpele) ongeregeld zijn en standaard te rijk worden afgesteld om backfire's te voorkomen vraag ik me af of de kat daar wel zo blij mee is. Wat gebeurt er als de kat kapot gaat? Krijg je dan meer tegendruk in je uitlaat?

groeten, agavengroen
agavengroen

Berichtdoor Trouwkoets » 14 jan 2008, 11:58

Agaaf, sorry voor de naamsverwarring, Agavengrunn werkt bij de RDW.
Warmloopregelaar verlaagd de regeldruk, waardoor meer brandstof wordt ingespoten. Dus de regeling van de kat kan alleen het mengsel verrijken. Ik ben nog geen invloed op de extra lucht klep tegengekomen als mogelijkheid om een armer mengsel aan te bieden aan de motor. De extra lucht klep zorgt voor verhoging van het toerental gedurende het warmlopen.
Mijns inziens moet de kat worden verwijderd als je op gas gaat rijden.
Je moet je overigens afvragen of de kat nog goed functioneerd. Normaal gesproken heeft een kat een levensduur van 5 jaar of 100.000 km.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/01/14 14:03
Trouwkoets

Keer terug naar Techniek