door Pieter » 15 jan 2008, 10:33
hoi allemaal,
ik heb het topic hieronder helemaal doorgewerkt, maar daar heb ik helaas niets aan. dus hier volgt het probleem:
ik wilde laatst wegrijden en probeer mijn 200D uit 1978 (trekstarter) te starten en het gloeilampje brandt niet. Wij gekeken onder de motorkap, het was niet een kwestie van lampie kapot want gloeien deed ie ook al niet. het is een systeem met in serie geschakelde gloeiers. Een kennis die erbij was zei: als we even kort sluiten vanaf de accu naar de eerste gloeier met een draadje, direct 12 volt erop. Daar gaf tie geen contact, draadje vanaf de plus op de tweede gloeier gaf wel contact, maar dan gaan er maar drie (de volgende gloeiers dus ook en de spiralen ertussen) gloeien, en heel hard ook vanwege geen weerstand (smeltzekering) ervoor. maar onze auto wil zo ook niet starten, dus hup: startether en weg wezen. We zijn toen vanuit Frankrijk naar nederland gereden. een paar dagen inmiddels (we moeten veel mensen bezoeken) moesten we als we weggingen dus met die spuitbus starten. afgesproken om maandag bij Harrie langs te gaan, want het leek er op of die eerste gloeier (de meest rechter dus, die als eerste stroom krijgt) defect was. ik had hem nog vervangen door een andere, tweedehandse (hele oude dus) gloeier, maar er veranderde niets. Wij gisteren voor we naar Harrie waren even in de stad, na een uurtje gingen we op weg. meestal hoeft de auto natuurlijk lange tijd niet te gloeien, of heel heel ff. wat denk je? opeens gloeit ie (controlelampje brandt) heel heel even en vavoem: hij start. nou breekt mijn klomp dacht ik, dus snel naar harrie. daar hebben we een gloednieuwe gloeier erin gezet en de oude even doorgemeten: die was inderdaad kapot. wij dachten, probleem opgelost, maar nee hoor: we hebben van alles gemeten, maar komen niet achter het probleem. vier gloeiers doorgemeten: moeten het alle vier doen. dat kastje onder het schutbord waar de weerstand en het Reed-contact inzitten, doorgemeten. dat wil zeggen: wanneer ik de trekstarter uittrek tot gloeistand (ook al heeft ie een warme motor) geeft dus wel spanning op dat kastje. maar niet op de eerste gloeier. we hebben de draad tussen dat kastje en die eerste gloeier eruit gehaald en doorgemeten, maar die gaf wel contact (de vraag is hoeveel...dan kan het een massa probleem in dat kabeltje zijn). maar het allergekste is dus: toen we nu weer even dat truukje deden van een draad van de plus van de accu direct op die eerste gloeier: GEEN VONKEN.
nu vroeg ik mij af of iemand in de regio Haarlem mij kan helpen? (nog eens doormeten, even een ander kabeltje tussen die gloeier en het kastje onder het schutbord) enz...
het is namelijk een beetje rottig, want ik heb geen spullen hier omdat ik dus bij mensen logeer. er is hier niet echt iets.
alvast bedankt!
Pieter