Ik heb ook is zitten kijken op de WIS-CD en er worden hier meer veren genoemd dan bij Hbase.nl en ook nog eens extra zware veren. Wat me wel op viel op de WIS is dat ze een onderscheid maken tussen de verschillende Type voertuigen, maar telkens de zelfde veren opgeven
Alle veren passen dus onder alle typen, wanneer je zwaarder veren zoekt heb je dus twee opties. zelfde diameter als nu maar langer of een dikkere met dezelfde lengte, ik zou de laatste optie nemen, let er wel op dat je dan dezelfde hoeveelheid wikkelingen hebt, want de draadlengte en de draad diameter bepalen de veersterkte.
Stel een veer is 450 mm hoog in ruststand. draad diameter 14 mm.
Als de veer nu 12 wikkelingen heeft zal deze stijver zijn dan een vergelijkbare veer met maar 10 wikkelingen.
Nu heb je een veer hebt van 450 mm hoog in ruststand met 12 wikkelingen.
Als de draad diameter van de veer 15 mm is zal deze stijver zijn dan een vergelijkbare veer met een draad diameter van 14 mm.
Er zit wel een maar aan de twee stellingen die ik hierboven heb genoemd, en die luid. De veren moeten van het zelfde materiaal worden gemaakt, en dat kan je helaas niet zomaar controleren.
Wanneer je een progressieve veer hebt, kan je deze in 2 vormen hebben. 1 vorm is met gelijke spoed en variabele draaddikte. De andere vorm, die vaker wordt toegepast, is 1 draaddikte met een variabele spoed.