[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:55

Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor Dervis » 13 jan 2008, 18:08

Bij hoge snelheid (100) hapert mijn gaspedaal: vooral als je plankgas geeft, neemt ie haperend gas terug. Auto heeft zoiezo te weinig power, turbo lijkt niet altijd te werken.

Is de turbo kapot, of de brandstofpomp? Wat zou er aan de hand zijn?

300TDT
Dervis
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor Wiebren240D » 13 jan 2008, 20:09

Hallo Dervis

dit is niet gemakkelijk om hier even een antwoord op te geven kan van alles zijn.

hoe is de staat van onderhoud brandstof filter kleppen gesteld en ga zo maar door.

ik denk even meer vertellen van hoe en wat dan zal er heus wel een goed antwoord komen.

maar veel suc6 met het op lossen.

de groeten van Wiebren ut Snits.
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor JantjeV8 » 13 jan 2008, 21:06

Of bedoel je dat het pedaal slecht terugkomt. Dan moet je alle scharnierpunten van het stangenstelsel op de brandstofpomp een beetje smeren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor Dervis » 13 jan 2008, 21:17

Filters heb ik allemaal vervangen. Gaspedaal zelf is niks mis mee, hij doet het pas sinds een tijdje. Ik heb wel de cruise control regelunit eruit gehaald om te laten maken, dat kan het toch niet zijn?

Het lijkt erop dat de motor bij hoog toerental gas terugneemt, het ga heel haperig. Of hij verslikt zich een beetje. Ik accelereer dus met moeite, moet heel weinig gas bijgeven dan hapert ie minder en kan ik wel op 140 ofzo komen.
Dervis
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor JantjeV8 » 13 jan 2008, 21:23

Het lijkt ook wel een beetje op lucht in je diesel aanvoer. Zijn je brandstofslangenniet lek of zweterig?

Heb je het filterelement wat IN je dieseltank zit ook eens uitgenomen? Het zou kunnen dat die door bezinksel in je tank niet voldoende diesel aangevoerd krijgt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor henklith » 13 jan 2008, 23:00

Dat laatste zou je dan vooral moeten merken als de brandstof erg koud en dus dik is!
groet, Henk lith
henklith
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor alex240diesel » 13 jan 2008, 23:45

Het vuil zijn van het filter in de tank merk je niet echt snel bij een volle tank, maar wel wanneer de tank vrij leg is, zeg maar 1/2 vol of leger. Er is dan namelijk minder druk in de tank o de brandstof door het filter te persen. Als gevolg hiervan zou je een hikkende motor krijgen die wanneer je het gas los laat en het toerental laat dalen weer netjes gaat lopen, tenzij het filter echt te vervuild is. Dan smoord het fiter namelijk zoveel dat je motor op een gegeven moment af zal gaan slaan. Ga dit voorkomen, en reinig je tank binnenkort, ook al is et voor de zekerheid, het is een klusje dat een 1/2 dag in neemt, je hebt wel een sleutel 46 nodig voor filter en vlotter.

Het filter hoef je niet te vervangen, maar kan je gewoon schoonmaken in een bak kokend water. eventueel een beetje dreft er bij als vet oplosser ;)

suc6. ik denk namelijk dat hier een deel van je probleem zit. wanneer je turbo namelijk niet zou werken merk je dit voornamelijk bij lage toerentallen. bij 100 km/h is je toerental al relatief hoog en zou de turbo wel moeten mee werken.
alex240diesel
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor Dervis » 14 jan 2008, 15:12

Nee, het maakt niet uit of ie warm of koud is. Ik heb wel heel weinig power bij een koude motor; het maakt ook niet uit of de tank vol of leeg is.

Dus:

-weinig acceleratievermogen
-hij verslikt zich bij 100km/u.

rara?
Dervis
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor henklith » 14 jan 2008, 18:02

Ja, je kan voor alle zekerheid nog even kijken op het filter aan/in de tank, daar moet volgens mij een D op staan van Diesel, dit is een grofmasiger filter, als ze er ooit eens een verkeerd filter in gezet hebben zo van een filter is een filter, dan zou het een benzine filter kunnen zijn
henklith
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor Haplo » 15 jan 2008, 11:22

Ben het met Wiebren eens dat er toch echt te weinig info is om hier iets concreets op te zeggen is.

je schrijft dat het gaspedaal hapert.. Bedoel je dat de motor hapert, of dat je daadwerkelijk "iets" voelt in het pedaal. Tegendruk?? Zo vat ik namelijk letterlijk je probleem op, op basis van je onderwerp omschrijving. En dat zou heel vreemd zijn, want er is niets dat daadwerklijk tegendruk kan geven op het pedaal. Als dit echt zo voelt zou het wellicht brandstof pomp gerelateerd zijn..??

Verder moet je ergens beginnen met foutzoeken. Dus ga eerst alle standaard dingen langs. Compressie, Injectoren, Kleppenstellen, Filters, brandstof leidingen. Als je niet zeker weet dat al deze basis dingen goed zijn hoef je niet naar andere dingen te kijken.

Als dit allemaal goed is kun je verdergaan met specifiekere dingen.. Turbodruk meten (zie ander topic) vaccuum gerelateerde zaken (ALDA), onder)druk schakelaars, en waste gate.

Of geef ons meer info.. Als dit het enige is wat je hebt, kun je niet specifiek dingen uit gaan sluiten. Ga systematisch fout-zoeken, en dat doe je bij het begin...
Haplo
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor frank_300tdt » 15 jan 2008, 18:37

hallo dervis,

Als je een turbo hebt kan het zijn dat je wastegate van de turbo niet meer opengaat bij een turbodruk van ongeveer 0.7 tot 0.9 bar. Gevolg is dat je ventiel die de ALDA bediend de ALDA gaat beluchten. Gevolg hiervan is dat de brandstofpomp minder diesel gaat leveren. Dit kenmerkt zich door het inhouden van de motor bij bepaalde belasting. Controleer als eerste de drukleiding die loopt van je turbocompressor (dun slangetje) naar de actuator van de wastegate. Als deze stuk is werkt de wastegate niet meer. Als tweede moet je het drukcontact controleren dat op je inlaatspruitstuk zit. Als dit contact aan de massa ligt dan werkt je ALDA zowieso als of je te veel druk op je turbo hebt.Minder brandstof dus. Als je drukcontact stuk is heb je ook minder vermogen.

De wastegate regeld de druk van de compressor: als de druk bij de compressor te hoog wordt gaat de wastegate open. Hiermee wordt een omleiding opengemaakt die het uilaatgas wegleidt van de turbo direct de uitlaat in. Dit gaat niet in 1 keer. Als de druk om en nabij het regelpunt is (0.7-0.9 bar) dan gaat hij een klein beetje open. Gaat de turbo sneller draaien en daardoor meer druk leveren dan gaat de klep meer open zodat de regeldruk gelijk blijft. Dit is een soort beveiliging zodat je motor niet op hol slaat. Als wastegate stuk gaat is er een tweede beveiliging die de brandstof toevoer knijpt. Dit heet ALDA. Bij een turbodruk boven 1.1 bar gaat een drukcontact dat zit boven op je inlaatspruitstuk schakelen naar de massa. Hierdoor gaat het UBERDRUCKSCHUTZVENTIL lucht voeren naar de ALDA. De alda kun je zien zitten boven op de brandstofpomp als een vierkant plat doosje. De ALDA zorgt er ook voor (als alles normaal werkt) dat de motor meer brandstof krijgt als de turbodruk toeneemt.

Ik zal kijken dat ik vanavond een aantal plaatses toevoeg waarmee het e.e.a duidelijker wordt.

gegroet

Frank Nijpels
frank_300tdt
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor frank_300tdt » 15 jan 2008, 20:21

Hallo Dervis,

ik heb een pdfje toegevoegd waarin de trubo en aanverwante componenten uitgelegd wordt. Het lijkt ingewikkeld maar dat is het niet. Probeer in je eigen auto de onderdelen te zoeken. Samen met het gezonde verstand (als dat aanwezig is) kom je een heel eind.

gegroet

Frank

frank_300tdt
 


Re:Gaspedaal hapert: is dit turbo of brandstofpomp?

Berichtdoor Dervis » 16 jan 2008, 17:23

Ok, bedankt voor de info, ik ga er dit weekend eens naar kijken!

Maar moet helaas eerst mijn dynamo weer aan de praat krijgen, laadt niet dus auto start ook niet...
Dervis
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron