Ja ik sluit deze discussie maar af, niet verbitterd, hooguit onbegrepen
)).
alleen wil ik de vraag nog even proberen te beantwoorden waarom die afwijking van de "on boord" meter zo groot is.
Dat zit hem voornamelijk in:
1 niet liniariteit van de opnemer (censor)
2 niet lineariteit van de meter.
3 weerstands verschillen door de vele contacten tussen censor
en de meter zelf.
4 variabele voedingsspanning, ondanks de poging om dat tegen te gaan
door de zener diode wat een matige oplossing is natuurlijk.
5 variabele omgevings temperatuur van de meter.
6 optische variaties in de uitlezing van de meter, denk aan parralaxen.
Dit zijn er enkele de voornaamste, maar is wellicht niet alles.
Tensotte nog de suggestie om de temperatuur direct aan het blok te meten met een infrarood meter, die zijn tegenwoordig redelijk goedkoop.
Ik denk dat je voor 50 euro een infra rood "pistool" koopt met digitale!! uitlezing, die geeft een laser straal af die je kan richten op het punt van de motor waar te de temperatuur wilt weten.
Het punt moet je even schoonkrabben en zwart verven voor het betrouwbaarste resultaat.
Je kan het pistool enkeje centimeters van het te metenpunt houden, is dus niet crietisch.
Groet, Henk lith.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/01/21 13:18