[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
slecht lopende motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:20

slecht lopende motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

slecht lopende motor

Berichtdoor Arjen » 22 jan 2008, 10:26

Beste forum leden,

ik rijd een 250 automaat uit '76. Dit is een gewone carbuaratiemotor en rijd sinds medio 2006 op LPG.

De laatste tijd begint de motor wat kuren te vertonen. Verschillende zaken vallen me op.
- De koude start gaat in principe gemakkelijk, maar dan na een paar tellen slaat de motor alsnog af.
- Bij stationair loopt de motor ontregelmatig, soms zo dat deze lijkt af te slaan.
- Bij lage snelheden (mn bij koude motor)valt soms het vermogen weg en het is me ook gebeurt dat bij het optrekken de motor afslaat.
- Verder valt op dat bij stilstand de oliedruk afneemt. Dit gebeurt zowel in de vrij als in de versnelling. In mijn beleving is gaf eerder de oliedruk meter altijd 'vol' aan.

Zolang ik de motor op toeren houdt is er niets aan de hand.

bij de laatste beurt ca. 2 maanden terug is de motor opnieuw afgesteld. Ook de kleppen zijn gesteld. Hier werd echter wel aangegeven dat de er nauwelijks nog stelruimte was en op termijn er dus revisie aan zat te komen.

Wie o wie heeft een idee wat er kan zijn???

Gr. Arjen
Arjen
 


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor Martin123T » 22 jan 2008, 10:38

Het zou kunnen dat (de) een uitlaatklep(pen) verbrand zijn. Dan is een koprevisie noodzakelijk. Ik zou om te beginnen maar eens een compressietest (laten) uitvoeren.<br><br>Post edited by: Martin123T, at: 2008/01/22 09:39
Martin123T
 


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor wwwW123 » 22 jan 2008, 11:40

je kunt ong. 80000 km rijden met een originele goede cylinderkop op gas, is mijn ervaring.
dan ben je 'uitgesteld' met je kleppen.
dan kun je nog wat trucken met dunnere stelmoeren ofzo, maar dan houdt het op.
dan ofwel; andere kop en weer 80000 rijden of kop laten reviseren met aangepaste klepzetels.
slecht lopen; krijgt verdamper snel genoeg warm water? anders 'bevriest' deze en loopt motor slecht. verder natuurlijk de bekende afstelling, goede kabels, bougies iets kleinere electrodenafstand geven, goede punten (als die er nog inzitten bij een 1976er.)
hoe oud is de verdamper? je kunt deze (als deze oud is, ook reviseren, want het huis zelf slijt natuurlijk niet).
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor agavengroen » 22 jan 2008, 12:15

heb je de verdamper al eens schoongemaakt?

Dat van die oliedruk zal wel aan het toerentaal liggen. Bij +/- 800 tpm heeft een goede motor ongeveer 1,5bar, beetje gas dan meteen naar 3. Als je stationair toerental te ver inzakt, zakt daarmee vanzelf ook de druk. Je zou eens een oliewissel met schoon oliefilter kunnen proberen.<br><br>Post edited by: agavengroen, at: 2008/01/22 11:17
agavengroen
 


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor Topasbrauner » 22 jan 2008, 12:30

Stationair gastoevoer te rijk. Draai het boutje met veertje op je verdamper maar wat dicht, naar rechts dus. Graag bevindingen posten!

Gr job
Topasbrauner
 


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor JantjeV8 » 22 jan 2008, 23:07

Wat Job zegt zou kunnen, maar die ontsteking is ozo belangrijk.
Heeft hij bij zijn beurt ook een nieuw verdeelkapje en rotor gekregen, bougies gesteld en eventueel kabels vervangen?

Voordat je de kop overhaald, eerst alle basiszaken controleren en afstellen door stapsgewijs zaken uit te sluiten.

Valse lucht is ook een immer terugkerend fenomeen.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/01/22 22:08
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor Arjen » 06 apr 2008, 13:37

Bedankt voor alle reacties en inderdaad maar even bij het begin beginnen en eea uitsluiten.

Ben er inmiddels achter dat de doppen en bougiekabels in iedergeval aan vervanging toe zijn. Daar beginnen we dan maar mee.

Tevens wil ik er een electronische ontsteking in laten zetten. Alle berichten hierover zijn alleen maar positief. Ik denk dat ik voor Petronix ga, helemaal gezien het prijsverschil met bijv. 123 ignition. Er wordt mij gedaviseerd dan ook de bobine gelijk te vervangen?! Wat vinden jullie daarvan?

Met bovenstaande heb ik mi tenminste de hele onsteking weer op orde en functioneert eea weer naar tevredenheid.
Arjen
 


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor kuipertje » 07 apr 2008, 01:42

Vergelijkbare problemen gehad met mijn 250 op gas... eerste keer was het te wijten aan valse lucht, tweede keer aan een verrotte bougie (en dat terwijl er jaarlijks nieuwe in gaan :o)

Maar idd stap voor stap alles nalopen, geen dingen uitsluiten op basis van aannames...

Bij de 250 kan je de drukplaatjes vervangen door iets dunnere exemplaren. Op die manier kan je je huidige kop nog iets langer gebruiken. Je kan ook zelf iets van de drukplaatjes afslijpen, maar geen id hoe ver je precies kan gaan.

En voor de critici: 80.000 km op gas is zo'n 10.000 liter brandstof als je het zuinig aan doet. Van de 8000 bespaarde euro's kan je nog wel een kop laten reviseren :D
kuipertje
 


Re:slecht lopende motor

Berichtdoor kuipertje » 07 apr 2008, 01:49

P.S. Je kan misschien ook gewoon de ontsteking van een latere 250 pakken? Die van mij is geen contactpuntje in te bekennen hoor :)

Weet van een inbouwproject in een suzuki coupe dat daar een bobine voor elektronische ontsteking wel anders is, geen id of dat ook voor de W123 geldt. Maar er zijn zonder meer al aanzienlijk betere bobines in de handel dan de enorme oliegekoelde originele van de W123.
kuipertje
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten