Hallo Roel,
Geluid is iets relatiefs dus kun je er eigenlijk niets zinnigs over zeggen.
Ik vind mijn 280 in relatie tot onze beide golfje en rover 620 lawaaig, maar dat zegt niets. Bovengenoemde auto’s hebben dan ook hydraulische klepstoters en op de rover na een enkele nokkenas. Ook mijn lancia met dubbele nokkenas is stiller. Als ik het vergelijk met de Mercedes 200 van Adriaan is die ook stiller.
Wat het verschil tussen luid en stil is valt moelijk te omschrijven, maar ik hoor de kleppen van een M110 in relatie tot de andere auto’s veel nadrukkelijker zowel warm als koud.
Op gas maakt mijn motor ook een ander (doffer, luider) geluid als op benzine.
Omdat je zelf nog geen kleppen gesteld heb (neem ik aan) weet je eigenlijk niet hoe ze staan en vertrouw je erop ( op grond van de onderhoudshistorie) dat ze goed staan gezien het geluid. Dat is volgens mij een slecht uitgangspunt. Ik heb afgelopen week de distributieriem van een golfje vervangen, wat gezien zijn onderhoudintervallen totaal nog niet aan de orde was, maar bij controle i.v.m. een ander probleempje bleek het ding totaal gaar te zijn en een wonder dat het nog niet geknapt was. Moraal: vertrouwen dat iets oke is blijft giswerk, tenzij je het zelf gecontroleerd hebt. Voor het geval je niet exact weet hoe de kleppen gesteld moeten worden heb ik even deze duitse link bijgevoegd. Mocht je de taal niet beheersen, de plaatjes helpen je ook al een eind op weg
http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... r=0&thold=
Groet,
Jan