Pas op, met die 7 bar.. Laten we het matig noemen..
Het wordt slecht, of alarmerend als het verschil tussen de cilinders groot wordt (meer dan 2 bar). Groot verschil tussen cilinders is veel slechter, dan een evenredig wat lagere compressie!
Als je nog geen negatieve effecten ondervindt van een lagere compressie zou ik me nergens druk om maken. Dus zolang ie ok loopt, en start, weinig (of binnen de perken) olieverbruik heeft, lekker mee doorrijden. Als je er wel problemen van ondervindt, is het natuurlijk wel het eerste om aan te pakken.
Kortom, een grens is moeilijk aan te geven. Wat natuurlijk wel geldt, is dat het een maat is voor de gezondheid van een motor. Dus als je een ruilmotor gaat kopen, zou ik er een met een constante compressie van 7 bar natuurlijk lekker laten staan..
En om antwoord te geven op je vraag: Er is inderdaad geen verschil met de oudere modellen. Net zoals er geen verschil is met de nieuwere, en huidige (benzine)auto's.. Die compressie waarden gelden nog altijd.<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2008/01/22 10:13