[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
heel veel blauwe rook!!!!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:56

heel veel blauwe rook!!!!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Gerrie » 23 jan 2008, 14:46

Ik hoop dat het niets ernstig is maar sinds
een paar dagen komt er wel erg veel blauwe rook uit mijn uitlaat.
Nou is mijn vraag wat kan dit zijn?
de km stand is 160000 230E ´81 op gas sinds 132000 km
3000 km geleden olie + filter vervangen.

ik hoor het wel!!!!

kan eindelijk weer even online
thuis pc is al een tijdje uit het net!!!!!<br><br>Post edited by: gerrie, at: 2008/01/23 14:24
Gerrie
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Citrobenz » 23 jan 2008, 14:59

Blauwe rook is olie, dus oliepijl in de gaten houden.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor wwwW123 » 23 jan 2008, 15:11

heel veel blauwe rook? da's niet best dan. dat wordt een goed onderzoek. sterker nog: heel veel rook= niet door blijven rijden.
opeens gekomen of in korte tijd opgebouwd probleem? is de motor oververhit geweest? hoe is de koeling? hoe staan de kleppen? compressie gemeten? onderdruk uit carter? enz.enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Gerrie » 23 jan 2008, 15:23

het is behoorlijk veel als ik stil staat dan is het net of de auto in de brand staat.
het is opeens gekomen afgelopen maandag zag ik het ineens.
motor is niet oververhit geweest en ik heb ook geen probleem met de koeling die staat prima de olie druk is ook prima.
kleppen moeten wel gesteld worden.
compressie heb ik nog nooit gemeten weet niet hoe en onderdruk????hoe!!meten?
Gerrie
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Trouwkoets » 23 jan 2008, 15:43

Balen.
Ben het met Hanco eens, niet mee doorrijden. Oliepijl controleren (is het niet te hoog, check de soort olie die je gebruikt hebt), luchtfilter bekijken op oliesmeerboel. Eerste benadering voor het vaststellen van lekken van compressie is wat mij betreft de losse-vuldop-test. Als 'ie omhoog wordt gespoten is het foute boel. Als het foute boel is compressie-lektest uitvoeren om met redelijke zekerheid te achterhalen wat er aan de hand is.
Succes, hou ons op de hoogte.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Toontje » 23 jan 2008, 16:16

hoi hoi
heeeeeeeeeeeeeeeeel veel blauwe rook is niet best
klepspeling doet er niet zoveel aan toe
kapotte klepseals geven een lichte tot redelijke pluim
kapotte zuigerveren geven wel een goeie pluim en veel onderdruk
gat in de zuiger geeft hele mooie pluim en erg veel onderdruk
kijk eens in je lucht filter als daar olie ligt foute boel
je kan ook de bougies er uit halen als er een cilindeer het niet goed doet zal die er heel anders uitzien.en hoe loopt de motor mooi rustig of een beetje wakkelend
je kan het beste compressie laten of meten
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Gerrie » 23 jan 2008, 16:49

compressie laat ik nu zeker even testen
de motor loopt inderdaad wat wakkelend vooral als die koud is
tijdens het rijden merk je niet aan de auto buiten de blauwe rook dan.
luchtfilter ga ik ook bekijken

Alvast bedankt voor de reacties jullie horen wel hoe het afloopt.

zal weer een tijdje niet op de site kunnen ivm cursus en thuis geen pc die het doet.
Dus tot horen en waarschijnlijk tot 3 feb (nw jaars borrel)


THANKS!!!!
Gerrie
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor wwwW123 » 23 jan 2008, 18:17

compressie kun je pas meten als kleppen goed staan...hele ruime klepspeling zou misschien invloed kunnen hebben, maar bij gas staan ze meestal te strak. misschien verbrande klep?
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Semrick » 23 jan 2008, 18:25

Mooi balen Gerrie,

Ik heb even bij een deskundige geraadpleegd. (Hij heeft het in het verleden eerlijk gezegd nog nooit misgehad).
Hij stelt als diagniose zeker omdat het opeens is begonnen: Gebroken of ernstig versleten zuigerve(e)r(en).
Ik hoop voor jou dat dit niet zo is want om dat te repareren moet het hele blok uit elkaar. Dan kun je beter een kapotte koppaking hebben.
Ik begrijp dat je niet blij bent met dit nieuws dus ik hoop dat je dit niet op de boodschapper af gaat reageren...
En mocht hij de 3e nog stuk zijn dan kun je met mij meerijden.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/01/23 17:36
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Boy » 23 jan 2008, 18:58

Toevallig een automaat ?????
Boy
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Citrobenz » 23 jan 2008, 19:25

@hanco,

Van te strakke kleppen krijg je geen extra olieverbruik, veel blauwe rook.
En in dit geval haal je er wel uit in welke cilinder het probleem zit met een compressietest, zelfs al zouden de kleppen te strak staan.

Ben bang dat Eric gelijk heeft. Of wat Toontje zegt een gat in de zuiger, maar ja dan gaat hij wel slecht lopen.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor D!rk » 23 jan 2008, 19:35

Jep ik weet dat gerrie een automaat heeft.

Gerrie

Ga eens even langs bij mijn garagemeneer in Emmerich die kan je wel helpen.

Groet

Dirk
D!rk
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor klaasyellow » 23 jan 2008, 19:50

gebroken zuigerveer, stoppen en uit elkaar halen, t'is geen space shuttle hoor.
Reviseren en gaan met die banaan.
Als ik tijd had deden we het samen, zijn leuke klusjes.
klaasyellow
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Gerrie » 23 jan 2008, 20:21

Nou bedankt voor al deze reacties.
Als het een klus die goed te doen is met een ervaren iemand die het al eens gedaan heeft,wilik wel een poging wagen.
Laat het maar horen ik heb evt wel een sleutel ruimte beschikbaar.
Ik zou wel willen weten wat ik allemaal nodig heb om deze klus te gaan doen.

Ik ben de 3e ook aanwezig bij de nw jaarborrel

En Eric als het nodig is rijd ik graag mee, bertus gaat ook mee maar dat zal geen probleem zijn toch!!!

THANKS!!! iedereen
Gerrie
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Wiebren240D » 23 jan 2008, 20:57

Hallo Gerrie

kijk eerst maar eens naar de modulator op de automaat.

net wat Boy en Willem zeggen is al vaker over gesproken
ik weet zelf ook niet meer hoe het precies zit maar het heeft er wel mee te maaken

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 23 jan 2008, 22:49

Hoi,

wbt de automaat! Als dat klepje dus niet meer goed afsluit dan kan inderdaad de automaatbak olie (rode ATF) aangezogen worden door de motor en wordt vervolgens verbrand wat ook veel rook kan geven!! Controleer dus ook je automaatbak olie niveau even om te kijken of dit ook gezakt is!!

Ik spreek uit ervaring!!

Groetjes Jeroen
JerommekeOhjajoh
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Boy » 23 jan 2008, 23:21

Tja , eerst maar eens naar de simpele en eenvoudige dingen kijken lijkt me alvorens koppakking ,gebroken zuigerveren en weet ik al wat voor horror verhalen gerry al aangepraat werden. Kan best zo zijn dat het dieper zit maar als hij werkelijk een automaat heeft is de kans op lekke modulator toch wel errug groot.
Hier is dat ook al aan de orde geweest viewtopic.php?f=12&t=1956

Hopelijk is het nog niet telaat en ligt gerry z n motor nog niet uiteen.
Boy
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor wwwW123 » 24 jan 2008, 12:00

boy leeft ook nog! :-)...mooi, miste al een stuk kennis soms.
dat van die modulator wist ik niet. gelukkig, weer wat kennis erbij.
heb zelf 3 mercedessen op gas gehad. nu dus diesel voor het meeste gebruik.
gas was toch altijd iets meer een 'aanslag' op een oude motor met niet behandelde kop enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor Gerrie » 27 jan 2008, 16:00

Nee, mijn motor ligt nog niet uit elkaar heb er nog
niets mee gedaan wegens tijd gebrek, moet mij nu op de motor verplaatsen.(gelukkig heb ik die ook!!)
Zal alles even door gaan nemen en daar moet dan wat uit gaan komen jullie horen hoe het afloopt.

Tot volgende week!!!!

PS kon weer even op het net!!!
Gerrie
 


Re:heel veel blauwe rook!!!!!!

Berichtdoor JantjeV8 » 27 jan 2008, 21:45

Op basis van het feit dat het plotseling is begonnen:

Zuigerveren, gebroken of zit vast, het kan een compressieveer zijn, maar evengoed de schraapveer.

Het kan zijn dat een klep is gebroken, of een zitting uitgebroken maar dan moet het knap beroerd klinkenen dat schrijf je niet.

Niet wanhopen, het is te repareren, wel een flink karwei.

Hoe kom je er achter:
Oliepeil controleren.
Vuldop op de radiator kijken of er druk optreed.
Bougies vertellen ook heel veel. Waarschijnlijk zit er een zwart aangekoekte tussen.
Uitlaatspruitstuk demonteren en kijken welke cilinder vettigheid uit blaast.

Dat van die automaat modulator weet ik niet, maar de kans is groot dat het je zuigerveren zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten