MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 12:42

Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor Mercedennys » 27 jan 2008, 14:25

Dag,

Hoe komt het toch dat er zo ontzettend veel "verschil in verval" is tussen de W123s ook al zijn ze van hetzelfde bouwjaar en aantal kms.

Ik heb nu (tijdelijk) drie TDTs:

TDT uit 1984,
618.000km
carrosserie in prima staat
motor en bak lopen als een zonnetje en rijdt er dagelijks mee naar Brussel, goede compressie, niet gereviseerd.
nederlandse auto dus wielkasten opnieuw laten lassen en spuiten. Mijn trouwauto dus doe ik nooit (!) meer weg....


TDT 1981
uit frankrijk
343.000km
motor loopt ok, bak schakelt goed
maar de gehele onderkant is gatenkaas, dus geen APK mogelijk zonder een langweekend/mid-week lassen aan de bodem.

TDT 1981
uit frankrijk
300.000km
motor klinkt ok, automaatbak kapot, groot compressie verschil in cilinders.
gehele onderkant hard, met APK.

Hoe kan dit toch zulke grote verschillen geven in land, motor, bak, carrosserie?
Mercedennys
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor 250petrolgrun » 27 jan 2008, 14:34

Hallo Dennis,

Eigenlijk is dat heel simpel!

Fransen nemen het niet zo nauw wat onderhoud aan hun voertuigen betreft!
Dus als je er niets aan doet gaat een W123 ook behoorlijk stinken.
Wij Nederlanders daar integen zijn netter op onze auto's, alleen Duitsres zorgen er nog beter voor Zwitsers en Oostenrijkers ook trouwens! Kijk maar eens naar een intrieur van een Duitser en een Hollandsche wagen!

Groet, Arno
250petrolgrun
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor Roger » 27 jan 2008, 14:38

Denk ook aan ;

1 ) Welk klimaat ?

2 ) Heeft de auto veel in een garage gestaan s'nachts ?

3 ) Pekel s'winters

4 ) Onderhoud bij wie ?
Roger
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor Dionneke1963 » 27 jan 2008, 15:32

Kwaliteit ingekocht staal, ook hierin vind je slechte en goede kwaliteiten.

En bij een W123 zal het wel veel handwerk zijn geweest, dus een blauwe maandag? Ik heb zelf ook wel eens bij het TIG-lassen een las met een verontreiniging en ik weet dat deze zwakker is, maar ik ga die ook niet uitslijpen.

En nu heeft onze Deutsche Heinrich na een belabberd weekend met zijn vrouw jouw automaat in elkaar gedonderd en heeft net iets te hard met zijn hamer geslagen. Hij weet als monteur ook wel dat die beschadiging de eerste twee ton nog niet merkbaar zijn.

Ik denk dat er talloze factoren verantwoordelijk zijn of een combinatie daarvan (Materialen, Onderhoud, Omstandigheden, Eigenaren enz) dus laten we het maar geluk noemen als we een goede hebben. Zo zag ik vandaag nog een Rolls te koop staan, maar die had ook nog wat laswerk nodig. Ergens verwacht je dat toch ook weer niet, maar het is ook maar een beestje van roestgevoelig staal die door engelsen in elkaar gezet wordt. Het land met de pubs.
Dionneke1963
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor Janbenz » 27 jan 2008, 19:50

Ook Nederlanders kunnen punktlich en grundlich zijn. Ik doe naar mijn mening niet voor een Duitser onder.

Groet,

Janbenz
Janbenz
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor Roel280€ » 27 jan 2008, 23:39

In de regel was het aankoopbeleid van de Duitser anders. Heel veel rentners kochten van hun spaarcentjes een W123 en deze werd vertroeteld tot en met. Niet naar buiten met slecht weer, alle beurten bij de dealer. Zo hebben de auto's een beter start gehad dan menig andere W123.

Naar mijn idee zijn de W123's redelijk uniform in elkaar gezet. Maar daarna startten de verschillen die decennia lang aanhielden. Onderhoud bij de dealer of niet? Tijdig onderhoud of achterstallig? Altijd buiten en veel km's door regen en pekel of niet? Schade repareren of niet? Plamuur of lassen? Zo krijg je al na 5-7 jaar verschillen in de staat van de auto. Bedenk dat de jongste W123 23 jaar is en de oudste 32 jaar, zo heb je al heel vlug grote verschillen.

Mijn 280E is 28 jaar oud en ik vind het interessant dat de deuren links onder matig zijn, terwijl de bodem en schermen weer niks hebben. Hoe kan dat?

Overigens, bij kilometrages van boven de 2,5 - 3 ton is het gewoon geluk hebben. Net als bij oude wijnen. Geen grote wijnjaren, enkel grote wijnen. De ene fles is goed, de fles ernaast is kapot. Alles wat oud is en veel heeft gereden / geleden balanceert gewoon op basis van geluk....
Roel280€
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor The White Rider » 28 jan 2008, 10:26

Idd.

Mijn T heeft een bodem als een vergiet en de voorste spadborden zijn om weg te smijten, maar de 4 deuren EN de kofferklep zijn zo hard als maar kan en zelfs aan het schuifdak is geen roest te vinden...verklaar dat maar eens..
The White Rider
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor RenK » 28 jan 2008, 18:25

Hoi,

Uit Frankrijk, maar waar precies ??

Wielbakken Nederland door strooizout slecht en vaak rechts erger door water in de wegberm, maar links kan ook door opspatten van tegenligger.

Bodem van Franse kan door zeeklimaat komen en dus veel zout in de omgeving, lak hoeft dan niet slecht te zijn, misschien garage gestaan of ADHD eigenaar die bleef wassen :-)

Andere Franse is misschien van vertegenwoordiger geweest die veel kilometers heeft gevreten en een beetje race-bloed heeft gehad of een trekhaak erachter. Veelvuldig zware lasten zijn de pest voor automaatbakken.

Kennis heeft Ford Granada met trekhaak en die rijdt dagelijks met zware aanhanger. Bak loopt dan ook warm (lees: kokend heet)zal dus snel versleten zijn.

Als je een geschiedenis van je auto hebt kun je het beter bepalen, anders blijft het gissen.

Ik zie dat we allemaal zo'n beetje dezelfde verklaring geven voor de staat van ons blikwerk.

Vr.grtz
Kees

Post edited by: mck, at: 2008/01/28 17:27<br><br>Post edited by: mck, at: 2008/01/28 17:27
RenK
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor Mercedennys » 28 jan 2008, 18:48

Oh ja, het compressie verschil bij de ene franse TDT is als volgt:
28 27 25 29 26
dipje op 3e cilindre, alors, c'est ne pas bien, toch...

Is het dan beter om er een andere motor erin te zetten? Of kan ie dan nog jaren mee?
Mercedennys
 


Re:Verklaar het Verschil in Verval van de W123

Berichtdoor 2m1300TDT » 28 jan 2008, 22:22

Zolang het blijft draaien... heb je een 285 TDT,
serieus, als het loopt en niet te veel olie gebruikt, waarom niet?
2m1300TDT
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten

cron