[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Blanke lak opnieuw spuiten of geheel opnieuw? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:30

Blanke lak opnieuw spuiten of geheel opnieuw?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Blanke lak opnieuw spuiten of geheel opnieuw?

Berichtdoor Mercedennys » 28 jan 2008, 23:29

En hier vraag twee voor de professionele spuiters/ plaatherstellers op het forum:

Is het mogelijk om alleen de blanke lak opnieuw te spuiten? Of moet dit altijd geheel opnieuw worden gespoten?

Advies graag!

Mercedennys

Re:Blanke lak opnieuw spuiten of geheel opnieuw?

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 28 jan 2008, 23:43

ik zou m in z'n geheel overspuiten gelijk met evt de deur waar je het ook over hebt voor t mooiste resultaat

groet arjan
Adrieaantjuhh

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 28 jan 2008, 23:52

Alles kan natuurlijk.... het is alleen wel een erg groot oppervlak. ook ik had last van bladderende lak, maar dan bij de luchtroosters onder de voorruit. Wat ik heb gedaan is het volgende: eerst heb ik alles wat los zat er af gepeuterd. vervolgens ben ik de "randjes" gaan schuren met hele fijne staalwol zodat je een overgangsverschillen meer voelt. vervolgens heb ik een goede spuitbus ter hand genomen en heb voorzichtig opnieuw blanke lak aangebracht. het resultaat : je ziet er bijna niets meer van. maar nogmaals dit is wel een behoorlijk oppervlak maar ja je kunt het altijd proberen. neem dan wel bij voorkeur een warme en droge dag, dan wordt het resultaat beter. de lak is dan stukken sneller droog waardoor je minder last hebt van ronddwarrelend stof e.d.

succes in ieder geval!

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor JantjeV8 » 29 jan 2008, 08:27

Op zich heeft Adriaan een heel creatieve wijze er op los gelaten. Maar geheel onzichtbaar zul je het zo niet krijgen. De duurzaamheid vraag ik me ook af of dat jaren zal houden.

Normaal gesproken wordt nadat op een auto de laatste kleurlaag is gespoten en uitgehard, de auto helemaal met water-proof geschuurd voor de hechting van de blanke lak-laag.

Ga je nu de restanten blanke lak verwijderen vraag ik m'n eigen af of dat lukt zonder de kleurlaag aan te tasten.
Qua werkzaamheden werkt het makkelijker als je gewoon met de schuurkaart overal overheen kunt, in plaats van allemaal langs de randjes pielen..
En gaat het enkel om je voorschermen zou ik niet te moeilijk doen, gewoon volledig aanpakken.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/01/29 07:27
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor 2m1300TDT » 29 jan 2008, 18:59

Probeer eerst zelf met blanke lak, overspuiten kan daarna altijd nog. Ook dan krijg je waarschijnlijk kleurverschil, metallic blauw is een mooie maar geen gemakkelijke kleur.
Vloer natmaken helpt ook tegen stof, en je scherm voorverwarmen met een fohn zal het drogen bevorderen.

Lees nu pas je eerste onderdeel, als toch gaat spuiten inderdaad spatbord meenemen en niet fróbelen met blanke lak.<br><br>Post edited by: 2m1300tdt, at: 2008/01/29 18:05
2m1300TDT

Berichtdoor Mercedennys » 29 jan 2008, 19:34

Heren,

Dank allemaal.
Uiteindelijk, als de techniek goed en beproefd is(paar lange ritten), wil ik inderdaad de auto geheel gaan spuiten, maar dacht toch op korte termijn wat te kunnen beschermen met enkel blanke lak. Donkerblauw (lapisblau) is idd moeilijk...

groet,
Mercedennis
Mercedennys

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur