Hoi Alex e.a.
Heb gisteren gebeld met een Mercedes dealer en brutaal naar het magazijn gevraagd.
Kreeg daar een man diezelf ook oude MB leuk vindt aan de lijn.
Nee, onderdelen zijn er niet meer voor. Als je geluk hebt en er is nog een stuurhuis te koop
zal dat tussen de €1000 en €1200 liggen, revisie is dus de enigste optie want dan kom je rond de €500
uit dus bijna de helft. hij vertelde mij ook dat als je de bout ver uitmoet draaien het beter
is de wielen van de grond te halen. Krik eronder dus. Dan de bout 1/4 slag uitdraaien en stuur
tot aanslag links draaien en dan naar aanslag rechts. Daarbij mag je geen weerstand voelen dus moet gladjes draaien.
Nog speling dan draai je verder, enzenz....
Was bang dat de bout eruit zou vallen maar dat kan volgens hem niet. Soms kan de bout wel heel vreemd tot 20mm uit de behuizing komen te steken voordat het werkt, maar....... steeds stukje voor stukje en draaien !!!!
Geeft hij weerstand MOET je terug draaien !!! Dan kun je dus niet verder stellen en zit je aan revisie vast.
Waar zit je stuurhuis? Heb je dan nog nooit onder de kap gekeken ?
Zal je ook nooit gezien hebben dat er een potje voor stuurverkrachterolie zit
Ga met je buik tegen het linkerwielscherm aan staan, natuurlijk je kap open anders zie je niets:-)
Meteen rechtsonderin zie je een metalen doosachtig ding zitten. Heeft hij bekrachtiging lopen er ook twee buizen naar toe anders zie je aan de rechterkant van die doos een as met een platte schijf erop . Dat ding in je stuurstang.
Die doos is je stuurhuis. Bovenop die doos zit aan de motorzijde een moer ( sleutel 18 oid) met een gat middenin.
middenin past een imbussleutel. Draai die moer los en steek imbus in dat middenstuk. Nu kun je dus die bout linksom uitdraaien. STEEDS kleine stukjes en dan aan je stuur testen of hij vastloopt!!!
Is de speling weg dan de imbus vashouden en de (knel)moer vastdraaien. Zorgdat de imbus niet mee naar binnen gaat!!
Het stuur mag volgens de werkplaatsCD ca 26mm speling hebben dacht ik zo, kijk dat even zelf na.
WEES voorzichtig!! Stuur en remmen zijn dingen waar je niet moet aan gaan knoeien, weet je niet of je het aandurft en aankan vraag dan een een kenner hiervan. Het is vreemd als je met 80kmh de bocht om wil en je auto wil dit niet!!!!
Mijn dieseltje is van 1979 en nog met trekstarter dus kan er meer mee proberen dan een puntgaaf gerestaureerde van 1983. Ik begin net met opknappen.
Als het ff lukt ga ik ook naar Lummen een een kijkje nemen bij de kenners aldaar.
Vr.groet
Kees