MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:06

stuurhuisrevisie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:stuurhuisrevisie

Berichtdoor alex240diesel » 01 feb 2008, 23:42

Kees,

Om te beginnen denk ik dat velen van ons wel eens onder de motorkap kijken, en zeker ik ;) Ook het stuurhuis wist ik reeds te vinden, maar die stelmoer, daar had ik nog niet eerder naar gezocht, vandaar mijn vraag. Weet jij tovallig welke maat imbussleutel ik moet gebruiken. Een 18 sleutel zal wel 17 zijn, die zit om een M10 moer en daar kan dan een 6mm imbus in. Ik denk dat ik hem zo wel ongeveer heb, maar zal de maatjes wel noemen na het stellen ;)
alex240diesel
 


Re:stuurhuisrevisie

Berichtdoor RenK » 02 feb 2008, 13:53

Hoi Alex,

Kom me ook moeilijk voorstellen dat je er nog nooit onder had gekeken :-)
De preciese maat weet ik zo niet uit mijn hoofd maar heb hem met een grote ringsleutel los gekregen,
steeksleutel sprong er steeds af.
Eenmaal los kon ik hem vasthouden met steeksleutel want de ring loopt vast tegen de leidingen van de stuurolie.
Imbus is ook een dikke maar kan best een 6 of 8 zijn, staat niet op mijn setje aangegeven, gewoon op gevoel dus.
Ga komende week nog een poging wagen, het rotweer houdt me tegen ;-( , heb immers geen binnenruimte.

Vrgrt
Kees
RenK
 


Re:stuurhuisrevisie

Berichtdoor alex240diesel » 02 feb 2008, 19:20

Bekend probleem ;)
alex240diesel
 


Re:stuurhuisrevisie

Berichtdoor alex240diesel » 24 feb 2008, 13:02

Heb vanaag ook maar is de speling weg gesteld, lees 1 cm speling op het stuurwiel, De benodigde gereedschappen: steek of ringsleutel 19 en een imbussleutel 6. Een opmerking is hier wel op zijn plaats. ik weet namelijk niet of dit voor alle voertuigen het zelfde is en ik heb het nu gedaan bij een 240diesel. als ik tevreden ben over de aanstaande koop auto en ik neem die mee naar huis dan zal ik jullie ook informeren over een 200II (geen injectie hoor)benzine, want daar ga ik ook gelijk aan stellen, als het nodig is.

Nu denken jullie allemaal natuurlijk waarom 1 cm. Dit is ongeveer de beweging die ik over wilde houden. Hiermee voorkom ik in elkgeval een vast lopend stuurhuis, hij heeft namelijk nog speling. en het is minder dan de voorhene 10 cm vrijeslag waar ik in pijnacker vorige week achter kwam ;). Bij de test rit beviel het me gelijk.
alex240diesel
 


Re:stuurhuisrevisie

Berichtdoor Mart49 » 24 feb 2008, 13:20

Gister bij Arie in Pijnacker op de brug ook mijn stuurspeling bijgesteld, het was een beetje moeilijk om er bij te komen maar met ringsleutel 19 en inbus 6 mm lukte het toch. lampje aan de achterzijde en van de voorzijde af, kan je er bij. ik heb er ook iets speling in laten zitten.
Mercedes 230E 1982.

mart49<br><br>Post edited by: Mart49, at: 2008/02/24 12:22
Mart49
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten