[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie wissel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:58

Olie wissel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie wissel

Berichtdoor Emile » 05 feb 2008, 17:07

Wil de olie verversen van mijn 230 coupe.Heb dit bij deze auto nooit eerder gedaan .Kan iemand mij zeggen hoe ik dit aanpak.

alvast bedankt
Emile
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor DMC » 05 feb 2008, 18:29

pak een grote bak , zet deze onder het motorblok
draai de plug eruit en laat leeg stromen
verwijder het oliefilter , en vervang deze
als hij leeg is giet er genoeg olie in , en start een keertje en zet uit
dan weer olie pijlen en bijvullen(dit omdat het oliefilter bijna een liter opslurpt)
en klaar is klara<br><br>Post edited by: dmc, at: 2008/02/05 17:30
Liever een lasbak dan een leasbak
Avatar gebruiker
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 19 aug 2007, 17:12
Woonplaats: Weurt
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie wissel

Berichtdoor Dionneke1963 » 05 feb 2008, 18:49

En niet vegeten dat je van tevoren de plug er ook weer in draait met nieuwe afdichting. Dit geldt ook voor het filter, maar als het goed is worden deze afdichtingsringen en rubber bij een oliefilter mee geleverd. Bij mijn laatst gekochte filter bij de Mercedesdealer zat het allemaal netjes in een zakje.

Plug en tapgat schoonmaken en niet TE vast aandraaien.
Zorgen dat je wagen gewoon op 4 wielen op een vlakke vloer of straat staat. Ik heb er 5 liter in gegooid, wat ruim voldoende is.

Lijkt misschien allemaal wat overtrokken, maar je moet het maar net allemaal weten.<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/05 17:49
Dionneke1963
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor JaapW114 » 05 feb 2008, 19:09

Wellicht ten overvloede, tap de olie af als je motorblok nog een beetje op temperatuur is, de olie loopt er dan net iets spontaner uit.
JaapW114
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor DMC » 05 feb 2008, 19:34

inderdaad , als de olie warm is gaat dat allemaal vlotter

en de dichtingen niet vergeten :-P
Liever een lasbak dan een leasbak
Avatar gebruiker
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 19 aug 2007, 17:12
Woonplaats: Weurt
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie wissel

Berichtdoor Emile » 05 feb 2008, 20:08

Allen bedankt maar waar zit die plug precies zit die onder het oliefilter?
Emile
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor JantjeV8 » 05 feb 2008, 22:00

oei oei, dit is een gevalletje extra aandacht. (Niet kwaad bedoeld!!!)

Maar aan je opmerking maak ik op dat je behoorlijk verschoond bent gebleven van enige technische kennis. Het is dan voor anderen erg moeilijk om met woorden uit te leggen hoe iets moet gebeuren, laat staan als daar technische vaktermen bij gebruikt worden.

Ik denk dat je moet beginnen met de WIS-cd te bemachtigen. Daar staan deze zaken met fotoreportage op vermeld.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie wissel

Berichtdoor JantjeV8 » 05 feb 2008, 22:02

Oh ja:
De aftap plug zit onder in de carterpan. Die bak die onder je motor hangt die je ziet als je op je knieen voor de bumber gaat zitten en daaronder een blik werpt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olie wissel

Berichtdoor Emile » 05 feb 2008, 22:14

Bedankt,Enige kennis is er wel maar ik kies voor de zekerheid en de geweldige kennis die op het forum aanwezig is Heel lang geleden deed ik veel dingen zelf aan de autos later niet meer totdat ik besloot de oldtimer aan te schaffen .Dus een update in de kennis is wel noodzakelijk.Vind het wel erg leuk om mee bezig te zijn.
Wis cd heb ik trouwens al besteld bij Janbenz1<br><br>Post edited by: Emile, at: 2008/02/05 21:37
Emile
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 00:15

Met wat logisch denken kom je er ook hoor. Die plug zit meestal op het laagste punt, anders loopt er niet alle olie uit. Bij mijn 230E zit hij als je er voor staat aan de rechterzijkant van de carterpan.

Bij een andere topic heb ik nog gelezen dat sommige ook wat olie boven in het huis van de oliefilter gooien zodat de oliedrukmeter weer meteen werkt? Ik heb het niet gedaan en mijn meter werkte gewoon meteen normaal.

En verbrand je vingers niet aan te hete olie en het opvangbakje moet meer dan 5 liter op kunnen vangen.

Dionneke1963
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor Trouwkoets » 06 feb 2008, 00:53

Emile, zorg dat je er 1 van de volgende sleuteldagen bij bent in Pijnacker bij Arie. Gebruik de zoekfunctie en je vindt vrij snel adres en telnummer van Arie.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Olie wissel

Berichtdoor JantjeV8 » 06 feb 2008, 09:04

Dionneke:
Het filter vullen met olie voor montage heeft de volgende achtergrond:

Op het moment dat je motorolie is afgetapt, zit er enkel nog wat verdwaalde olierestanten in de kanaaltjes, onderin lagerschalen en de afzetting tegen het metaal zelf. In principe is dat niet veel en ook geen olie die uit zichzelf gaat circuleren op het moment dat je je motor dan zou starten.

Nu heb je de zaak ververst en een nieuw ongevuld filter gemonteerd.
Je start de motor en de oliepomp moet het gehele oliecircuit in de motor weer vullen met nieuwe olie. Dat kost tijd, niet zo veel, maar het kost gewoon tijd. Als de oliepomp daarbij ook nog ongeveer een liter olie het filter in moet pompen duurt dat moment om op druk te komen weer net wat langer.
Die start is een erg schraal moment voor de motor, die je dus eenvoudigweg kunt beperken door het filter op voorhand met olie te vullen.
Doorgaand hoef je dan na de eerste start van de motor ook geen olie meer bij te vullen, hij is direct op peil.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten