[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
HID xenon conversie kit : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:36

HID xenon conversie kit

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

HID xenon conversie kit

Berichtdoor johnbu » 04 feb 2008, 19:10

Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die een verminderde koplamplicht opbrengst heeft. Het licht is bij mij in ieder geval al behoorlijk geel, ondanks dat er 100 watt lampen inzitten.
Nu zit ik te denken om er een HID conversie kit in te zetten zodat ik s'morgens weer wat kan zien op de weg.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand wat de meest geschikte kit is ??

John
johnbu
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Blackchrome3 » 04 feb 2008, 20:16

Met de auto heb ik hier geen ervaring mee, wel met de motor. De lichtopbrengst is stukken beter. En ook het verbruikte vermogen is lager. Ook produceert de lamp minder warmte. De pure liefhebbers zullen je idee waarschijnlijk verafschuwen vanwege de niet originele 'look'en koplamp 'kleur' Dat blauwe past natuurlijk niet echt bij onze auto's. Ik zou zelf kiezen voor een set van 4000K. Deze zijn het witst. Meeste hebben 6000k en ga je hier boven dan heb je van die echte blauwe kijkers beetje pimp dus.
4000k heeft ook nog eens de hoogste lichtopbrengst.
Blackchrome3
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Semrick » 04 feb 2008, 20:20

Ik heb in mijn "gewone" auto xenon ingebouwd en moet zeggen dat het me prima bevalt.
Zo goed zelfs dat ik het (ondanks de niet originele uitstraling) op korte termijn ook in mijn W123 ga bouwen. Goed licht is me meer waard dan een originele auto.

Ik heb een set gebruikt van het merk Pilot. Dat is volgens de kenners de Mercedes onder de xenoninbouwsetjes. Het is iets duurder dan de B merken maar daarentegen krijg je wel 2 jaar garantie.
Kijk maar eens op http://www.pilotxenon.nl/index2.html voor alles wat je moet of wilt weten.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Martin123T » 04 feb 2008, 20:31

Beste mensen,

Ik wil absoluut niet negatief doen, maar het volgende moet me toch even van het hart. Ik zit heel veel op de weg en de achteraf ingebouwde Xenon-verlichting vind ik verschrikkelijk irritant. Je pikt ze er zo tussenuit, omdat het ronduit verblindend is. Het lichtbeeld schijnt op de koplampafstelapparatuur correct te zijn, in de praktijk verblindt het, zowel als tegenligger als in de spiegels. Zou dit komen omdat de reflector voor een H4-lamp niet geschikt is?

Martin
Martin123T
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor D!rk » 04 feb 2008, 20:37

Er zijn voor xenon ook andere kleurtemperaturen te koop. Zoals warm geel, of hard blauw/wit
Anyway, denk dat veiligheid echt tussen je oren zit, denk daar maar om !

Groet

Dirk
D!rk
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Semrick » 04 feb 2008, 20:51

Het spijt me zeer Martin maar ik ben het niet met je eens. Natuurlijk rijden er auto's rond met verblindende Xenon.
Maar dat heeft dat puur en alleen met de afstelling of onjuiste montage te maken.
Hoeveel auto's met normale halogeenlampen zie je zie niet rijden met 1 of 2 verblindende lampen omdat ze de lampjes er verkeerd (op de kop of niet goed in de houder)in hebben geplaatst.
Toen de auto's over gingen van duplo naar halogeen liep ook iedereen te klagen dat het zo verblindend was. Puur en alleen omdat de lichtopbrengst van Halogeen beter was en men daar niet aan gewend was. Nu weten we niet beter en zou Xenon weer verblindend zijn.
Mogelijk wordt je aandacht getrokken door de andere kleur van de verlichting en kijk je er onbewust in. Wen er maar vast aan want over enkele jaren rijdt iedereen met Xenon.
Ik heb overigens voor mijn eigen auto met Xenon gereden en het was niet verblindend. Ook heeft er nooit iemand geseind dat ze verblind zouden worden. Bij belading moet je natuurlijk wel de hoogte van de koplampen aanpassen om verblinding te voorkomen. Mogelijk dat auto's die die optie niet hebben dan verblinden maar dat doen ze met haologeen ook.
De meest verkochte inbouwset zit trouwens op een lichtkleur van 6000k en dat is redelijk wit. Zoals je op de site van pilot kunt zien loopt de kleurtemperatuur door tot 12000k (paars).
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Martin123T » 04 feb 2008, 21:24

Eric, ik denk dat we het niet eens worden in deze. Het feit dat bij belading de hoogte van de koplampen moet worden afgesteld geldt inderdaad ook voor 'gewone' verlichting! Ik blijf bij mijn standpunt, de reflector van een H4 of H7 koplamp is voor dat type lamp ontworpen. Een voor Xenon ontworpen reflector met automatische hoogteregeling lost 'mijn' probleem vanzelf op, dus ik hoef er niet aan te wennen. ;) Zou een Serengeti helpen (for the time being)? Tot slot moet ik nog even opmerken dat Xenon in een W123 natuurlijk helemaal niet kan, het zou hier in ieder geval een echtscheiding opleveren. :)
Martin123T
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Semrick » 04 feb 2008, 21:53

He Martin,

Even goede vrienden hoor.
Hier levert het gelukkig geen scheiding op. Mijn vrouw is erg te spreken over de Xenon in haar Golf en wat ik met mijn W123 doe zal haar een zorg zijn ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Blackchrome3 » 04 feb 2008, 22:12

Het grote probleem met een aftermarket inbouw is dat de reflector en voornamelijk het glas niet zijn ontworpen voor Xenon. Bij een originele xenon inbouw is het de reflector die het lichtbeeld (projectielamp)bepaald en bij een H4 lamp is het glas wat wat er voor zorgt dat het licht verdeeld wordt. Xenon in een H4 koplamp wordt dus door het glas wat verspreid en geeft een minder scherpe projectie op de weg(afscheiding tussen het donkere en verlichte deel) Vroeger, in de tijd dat onze auto's zijn ontworpen, was men nog niet in staat om een spiegel te maken met grote nauwkeurigheid en loste men het probleem dus op met het koplamp glas.
Dit is ook de reden dat men tegenwoordig gewoon helder koplamp glas kan toepassen daar het lichtbeeld door de spiegel bepaald wordt.
Zodra een Xenon set in een H4 lamp is ingebouwd en deze staat maar iets verkeerd afgesteld kan dit dus al snel irritatie veroorzaken. Dit is tevens de reden dat bv. in duitsland een aftermarket inbouw in een H4 lamp verboden is.
Blackchrome3
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor JantjeV8 » 04 feb 2008, 22:42

Is het voor de W123 die geen goed licht heeft niet gewoon op te lossen door nieuwe reflectors en glazen toe te passen??

Ik heb geen last van slecht licht in elk geval, hartstikke helder.Wel geen Xenon, dat weet ik ook wel, maar absoluut geen slecht licht in elk geval en dat moet mijns inziens iedere Benz kunnen presteren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 05 feb 2008, 00:08

daar ben ik het helemaal mee eens, als je je reflectoren eens oppoetst met b.v. sigarenas, of nieuwe plaatst, en je koplampglazen demonteert en in een sopje gooit, moet je eens kijken wat een wereld van verschil! Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van Mercedes Benz is geweest om wagens met belabberd licht de weg op te sturen.

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor The White Rider » 05 feb 2008, 09:59

Je kan toch altijd zo'n set van die mooie cromé verstralertjes op/onder je bumper monteren met xenon erin? Als je dan door een donker gedeelte rijden moet zet je die gewoon effe aan. Deze zijn best wel retro en je originele lampen kan je behouden.
The White Rider
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Markparket » 05 feb 2008, 22:42

Volgens mij hebben we het als eens over Xenon gehad....

Ik vind Xenon bij fabrieksgemonteerde systemen (met automatische hoogteregeling) al hoogst irritant...

Laat staan die na ingebouwde systemen....vreslijk blauw licht en FEL!!!!

En bij elke hobbel wordt dat licht blaartrekkend feller!!!

Verbieden die handel!

Als je het niet meer goed kan zien, dan koop je een (nacht)bril of laat je je nog maar eens voor je rijbewijs keuren.....

Ik hou het wel gewoon op mijn H4-tjes:

Als ik daar niet meer mee kan rijden (ben met 6 Volt gloeilampjes in een Kever begonnen...), dan moet ik maar mijn rijbewijs inleveren denk ik!

Het gaat er niet alleen om dat je zelf wat ziet, maar dat je tegenligger ook nog wat ziet!!!

Anders zie je hoe je tegenligger op je auto botst!
Markparket
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor alex240diesel » 06 feb 2008, 19:13

Eric,

Kan jij mij aangeven of het lichtbeeld ivm apk wordt behouden? Dit is namelijk een afkeur punt ;)
alex240diesel
 


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor Semrick » 06 feb 2008, 20:23

Hoi Alex,

Ik heb de set nog niet.
In mijn Golf zit H7 met helder koplampglas dus daar heb ik geen problemen met het lichtbeeld. Dat is gecontroleerd en goed bevonden.
Ik neem de H4 set voor de W123 af via een collega die tevens keurmeester is. Na inbouw controleer ik het lichtbeeld wel even en hoor je de uitslag van me. Mocht het niet in orde zijn dan kan de set retour. Ik kan alleen niet aangeven op welke termein dat is want het heeft niet mijn hoogste prio.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:HID xenon conversie kit

Berichtdoor alex240diesel » 06 feb 2008, 21:14

Was alleen benieuwd, hoor het wel ehh lees het wel ;)
alex240diesel
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten