door JantjeV8 » 06 feb 2008, 09:04
Dionneke:
Het filter vullen met olie voor montage heeft de volgende achtergrond:
Op het moment dat je motorolie is afgetapt, zit er enkel nog wat verdwaalde olierestanten in de kanaaltjes, onderin lagerschalen en de afzetting tegen het metaal zelf. In principe is dat niet veel en ook geen olie die uit zichzelf gaat circuleren op het moment dat je je motor dan zou starten.
Nu heb je de zaak ververst en een nieuw ongevuld filter gemonteerd.
Je start de motor en de oliepomp moet het gehele oliecircuit in de motor weer vullen met nieuwe olie. Dat kost tijd, niet zo veel, maar het kost gewoon tijd. Als de oliepomp daarbij ook nog ongeveer een liter olie het filter in moet pompen duurt dat moment om op druk te komen weer net wat langer.
Die start is een erg schraal moment voor de motor, die je dus eenvoudigweg kunt beperken door het filter op voorhand met olie te vullen.
Doorgaand hoef je dan na de eerste start van de motor ook geen olie meer bij te vullen, hij is direct op peil.