[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor trilt : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:32

Motor trilt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor trilt

Berichtdoor bertkrijgsman » 05 feb 2008, 23:43

Heb wat problemen gehad met stationair draaien van motor als ik tot stilstand kwam van b.v. snelweg neigde mijn motor uit te vallen (wat soms ook het geval was). Uit eindelijk alle slangen gecontroleerd op poreusheid echter niets aan de hand, vervolgens naar Garage Vos in Weesp gegaan (Oldtimer merceders-kenner) die kwam tot de conclusie dat mijn Co op 4,6% stond i.p.v. de toegestane 1-1,2% dit terwijl hij pas nog door de MB dealer APK goed gekeurd was. Het z.g. stotteren v/d motor is dus verholpen echter nu een ander probleempje als ik stil sta met draaiende motor en de automaat in de "D" stand en het rempedaal bekrachtig trilt de motor en is deze niet rustig op het moment dat ik de automaat in "N" positie zet draait de motor heel rustig stationair, waar zou dit aan kunnen liggen??? de motorsteunrubbers zijn 1,5 jaar geleden vervangen.
MB 230 Coupe, M115blok, automaat.

Bert
bertkrijgsman
 


Re:Motor trilt

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 00:02

Ik ben mijn eigenste topic en die van twee andere aan het volgen, waaronder deze. Automaten die stationair schudden, onregelmatig lopen of zelfs afslaan. Misschien eens een automatendag organiseren?

@ Bertkrijgsman: Lees mijn topic: Stationair M102 ook eens, misschien dat je hier in ook nog nuttige informatie vind?

Nog een opmerking/vraag. Ik lees vaak dat het de motorsteunen zijn en natuurlijk vangen de motorsteunen veel op en versleten motorsteunen veroorzaken nog heftigere trillingen, maar een onregelmatig of schuddend stationair valt niet te repareren met nieuwe motorsteunen. De oorzaak ligt toch ergens anders, of zie ik dat verkeerd?
Dionneke1963
 


Re:Motor trilt

Berichtdoor JantjeV8 » 06 feb 2008, 08:55

Goed gezien Dionneke.

Een motor moet stationair gewoon stil liggen en niet schudden. Het schudden komt niet door versleten motorsteunen maar door een onregelmatigheid inhet blok zelf. Daar krijg je dan juist weer versleten motorsteunen van.

Ook voor BertKrijgsman geldt:
Kleppen nauwkeurig stellen.
Ontstekingstijdstip nauwkeurig afstellen.
Zorg voor goede en goed afgestelde bougies.
Zorg voor goede kabels.
Zorg voor een goede verdeelkap en rotor en indien van toepassing de contactpunten.

Onze m102 motoren zijn beresterk, oerdegelijk en eenvoudig geconstrueerd. Willen ze je ook nog een comfort bieden wat bij de Benz past, houdt dan bovenstaande afstelling netjes op orde!!!

Eventueel kun je eens V-Power of iets dergelijks tanken. Let wel, als je Euro95 tankt moet daar je ontsteking op afgesteld worden!!! Zie voor de afstelwaarden de wis-cd.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor trilt

Berichtdoor agavengroen » 06 feb 2008, 12:18

ja, maar als je onsteking op super afgesteld staat (iets vroeger), terwijl je euro 95 tankt zul je daar stationair geen problemen door ondervinden, integendeel ik denk dat iet dan juist mooier stationair loopt. (Als de gasklep dicht staat en de motor draait langzaam is de vulling sowieso slecht, waardoor de verbranding langzaam verloopt. Daarom is extra vervroeging dan gewenst, vandaar ook vacuumvervroeging) Het gevaar bestaat pas bij vollast, dan zou de motor in theorie kunnen gaan pingelen bij te vroege onsteking.

Een onrustige motorloop kan zoals gezegd heel goed aan de CO afstelling liggen, aan de ontsteking en aan de kleppen. Maar zelfs als die goed gesteld zijn kan er verschil in compressie zijn doordat de kleppen niet goed afdichten (koprevisie). Verder heeft de m102 een enkele distr. ketting. Deze wordt langer, waardoor de kleptiming richting laat verschuift. Een garagist vertelde mij dat een nieuwe ketting vaak voor een rustiger stationairloop zorgt.
Ik ga in de toekomst ook mijn ketting en kettingspanner eens vervangen. Febi verkoopt een ketting met veerslot, zodat je dit eenvoudig zelf kunt doen zonder veel hulpmiddelen.

Vaes
agavengroen
 


Re:Motor trilt

Berichtdoor wwwW123 » 06 feb 2008, 13:39

meten is weten; dus je kunt je ketting nameten op slijtage (= te lange ketting).
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor trilt

Berichtdoor alex240diesel » 06 feb 2008, 18:52

Het schudden kan je ook verhelpen door je motor iets rijker af te stellen. CO van 4.6 % is wat veel, maar je mag hem wel rond de 1.5 % tot 2 % zetten. Verbruik is iets hoger, maar je motor loopt iets beter. Dit moest vroeger altijd gedaan worden bij de Opel ascona 1900S die wij thuis hadden, voor de APK terug draaien en daarna weer opnieuw afstellen ;)
alex240diesel
 


Re:Motor trilt

Berichtdoor aernout » 06 feb 2008, 20:13

was het niet zo dat er een mechaniekje in die wagens zit (de mijne dus ook) die het stationaire toerental opkrikt als je in D stil staat????
Dit omdat er dan een bel;asting op de bak gezet word???

snappie?

Dus: de mijne houd het toerental gelijk bij N of D+rem
aernout
 


Re:Motor trilt

Berichtdoor bertkrijgsman » 06 feb 2008, 21:26

Tja ik weet het eigenlijk niet meer eind november nog kleppen gesteld en dagelijks rijd ik niet met de MB maar kleppen tikken een beetje heb ik in de gaten tevens zijn de bougies nieuw, overigens tank ik Super en Euro door elkaar (ene keer dit andere keer dat) denk dat ik hem eens laat nakijken bij Jaap Havik in Purmerend die schijnt goed te zijn, iemand met ervaring????

Bert
bertkrijgsman
 


Re:Motor trilt

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 22:18

@ Bertkrijgsman: Ik heb ooit een topic gehad over brandstof voor mijn 230E en het soort brandstof wat gebruikt wordt is verschillend per persoon, maar ik had mee gekregen dat de ontsteking er op aangepast/afgsteld moest worden. Daarom lijkt het me niet goed om telkens wisselend te tanken.
Als je niet veel rijdt en je kleppen tikken al naar 4 maanden, dan is dat wel heel snel.

@ Aernout: Momenteel doet de mijne niets meer, maar ik merkte geen verschil in P, D, N met of zonder rem.

@ Agavengroen: Als de mijne weer start en loopt zal ik toch zeker eens naar de CO, ontsteking en ketting moeten gaan kijken. Ik volg deze topic ook, omdat ik nagenoeg dezelfde topic heb lopen. Dat van die kettingslot lijkt me wel interessant.

@ JantjeV8: Dat dacht ik dus ook. Ik had al vaker gehoord dat ik mijn motorsteunen moest vervangen, maar dat was volgens mij niet de oorzaak van het probleem.
Dionneke1963
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten