[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
welke schroefdraad is een carterplug 300TDT? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:31

welke schroefdraad is een carterplug 300TDT?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

welke schroefdraad is een carterplug 300TDT?

Berichtdoor Karaca10 » 06 feb 2008, 16:27

Hallo leden,
ik heb een olietemperatuurmeter gekocht maar waarschijnlijk past ie niet in mn carter en heb een verloop/adapter nodig.
de dikte van mn temperatuursensor is 10mm. maar wat is de exacte maat van mn orginele carterplug?
alvast bedankt voor de info, Karaca<br><br>Post edited by: karaca10, at: 2008/02/06 15:28
Karaca10

Re:welke schroefdraad is een carterplug 300TDT?

Berichtdoor Wiebren240D » 06 feb 2008, 19:57

Hallo Daar

ja een orginele karter plug is zo uit het hoofd M10 past sleutel 17 op dat is de meest voor komende maat maar er zijn nog 2 soorten karter pluggen de ene maak je los met een ringsleutel maat 13 maar er is bij de erste types ook een grote karter plug gebruik is veel groter komt van de W115/114 daar past een inbus sleutel 14 op net zo groot als de vuldop van het diffrentieel past ook inbus 14 op

maar veel suc6 met het uitzoeken de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Karaca10 » 06 feb 2008, 20:34

bedankt wiebren, mijn carterplug maak je los met sleutel 13mm. welke schroefdraad zou dat zijn?
Karaca10

Berichtdoor Semrick » 06 feb 2008, 22:06

Volgens www.hbase.nl zit er een plug in van L=33.0MM M14X1.5

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
LPG: Nee

Berichtdoor henklith » 06 feb 2008, 22:34

Hoi Karaca, vertel is wat meer over die olie temperatuur meter, wat is dat voor een ding, en hoebevestig je die, en hoe en waar lees je die uit??
groet, henk lith.
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 06 feb 2008, 22:49

Hallo daar

wat semrick zegt dat klopt ik heb mijn hokje al overhoop gehad maar kon er niet eentje vinden.

maar vertel even wat je wilt.
ik denk dat die themperatuur meter moeilijk gaat passen in de karter plug maar wie ben ik vertel het eerst maar

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Karaca10 » 06 feb 2008, 23:48

Hoi, bedankt voor de info een m14 dus.

Ik heb een setje van conrad gekocht dus een olietemperatuurmeter(foto) en er zit een sensor bij die dus ipv de carterplug moet. deze is 10x1.5mm
Ik heb tesamen met de temp.meter ook nog een turbodrukmeter gekocht van hetzelfde merk en kleur. Die heb ik er al op zitten en werkt prima.
Ik ga deze meters inbouwen tussen de automaatpook en de asbak, hier zit een bakje die ik dan ophef.
Ik zie op de site van conrad wel een adapter van x naar 14x1.5mm maar weet niet zeker of dat van 10 mm is. morgen ga ik even informeren bij de ijzerhandel.

Karaca10

Berichtdoor Karaca10 » 06 feb 2008, 23:49

Dit is de adapter die ze aanbieden.

Karaca10

Berichtdoor henklith » 07 feb 2008, 01:20

Snap het nog maar half geloof ik :o)) en waar zit de sensor dan?
Groet, Henk

NB Ik heb wel eens gedacht aan een olie temperatuur meter (Sensor) die ja kan bevestigen aan de peilstok van de motor olie, bv. d LM35 in kleine driepootversie.
Zeer nouwkeurige sensor (gaan we weer) :o))
henklith

Berichtdoor Karaca10 » 07 feb 2008, 01:27

Hoi Henk,
de sensor zit dan op de plek waar je normaal gezien een bout heb zitten die je eruit haal om de olie af te tappen vanuit je carter, je carterplug dus!
die gaat dan met een snoertje naar je metertje en daar lees je je temp dan af.
ik heb er ook welleen over gehoord van die peilstok maar nooit te koop gezien ergens op het web of in de winkel.
gr, Karaca
Karaca10

Berichtdoor henklith » 07 feb 2008, 09:55

Ok Karaka, als je hem hebt ingebouwd maak je er wel een foto van denk ik he?
Ik ben eigenlijk niet zo weg van draden die uit een bout of plug komen, die zijn verektes kwetsbaar!
Verder vraag ik me af of die sensor diep genoeg het carter in gaat om de juiste temperatuur te voelen, ik ben bang dat het meer leuk is, dan nuttig.
Maar leuk is ook leuk toch? laat je door mij niet weerhouden hoor Karaka :O))
Groet, henk lith.
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 07 feb 2008, 13:21

Henk, de olie temperatuur is tijdens het rijden overal ongeveer gelijk, dus bij de carterplug kan je ook meten. Ik ben het overigens wel met je eens dat het niet een echt super constructie is. Elkekeer als je de olie gaat verversen moet je de sensor verwijderen, niet echt top voor de bekabeling, verder hangt deze onder de auto en is daardoor gevoelig voor taken en grassprieten ;).

Is er niet een mogelijkheid om de sensor te plaatsen bij het oliefilter, met een T-stuk moet dit denk ik wel haalbaar zijn, Temp is ongeveer gelijk aan die in de motor, en je bent qua bekabeling weg bij de motor en grond.
alex240diesel

Berichtdoor jan280CE » 07 feb 2008, 15:55

Ik ben het niet geheel eens met Alex dat de olie temperatuur tijdens het rijden overal ongeveer gelijk is
Olie heeft naast een smerende werking ook een koelende werking, oftewel het afvoeren van warmte van inwendige delen die niet direct door de koelvloeistof gekoeld worden. Evenals met elke vloestof zal warme vloeistof zich bovenin het carter bevinden. De hoogte van de oliepomp in het carter (die ook nog eens door de rijwind gekoeld wordt) zal bepalende zijn voor de temperatuur van de olie welke naar de te smeren delen in het blok gepompt worden. Om die reden is het op de een of andere manier aansluiten op het oliefilter altijd aan te raden. Dat geeft een veel zuiverder indicatie van de olie-temperatuur. Verder lijkt het me een leuk hebbedingetje voor zowel mijn Mercedes als mijn Lancia en staat dus nog op mijn verlanglijstje. Ik had mij in het verleden als eens in die materie verdiept, en algemene mening is dat het een veel beter indicatie is voor het op temperatuur zijn van de motor is als de koelvloeistof temperatuur. Pas als de olie op temperatuur is kun je ongestraft gassen en het blok laten doen waar het voor gebouwd is.

Groet,

jan
jan280CE

Berichtdoor Karaca10 » 31 aug 2008, 16:58

Bij demontage van mn carterplug is hij toch echt 12mm ipv 14mm die hbase opgaf, vreemd!
deze week een nieuwe adapter bestellen en de olietemperatuurmeter kan erop.
Karaca10

Keer terug naar Diesel Specifiek