Mijn auto startte de laatste tijd al wat moeilijker, de startmotor kreeg de motor wat moeilijker rond, vooral als het wat kouder was. Stond ik gister bij de Praxis om wat spullen te halen, stap weer in de auto.. Helemaal niks meer. Accu overleden was mijn eerste gedachte. Vandaag nieuwe accu erin gezet. Start weer prima, gelukkig. Er bleek maar een 66Ah accu in te zitten (terwijl het een diesel is en 80 wordt voorgeschreven door Mercedes). Heb er een 100Ah ingezet nu.
Ik had in het verleden nogal eens last van het remmenlampje dat ging branden als ik de motor startte. Bij een beetje gas geven ging het dan weer uit. Echter sinds mijn nieuwe accu blijft het lampje, zij het zwakjes, constant branden (heel zachtjes gloeien). Aangezien het remmenlampje direct naast het acculampje zit, en ik het acculampje nog _nooit_ heb zien branden in deze auto, heb ik het vermoeden dat beide lampjes ooit zijn omgewisseld. Dat acculampje hoort toch aan te gaan als ik mn contact aanzet? Niet dus, wel gaat het remmenlampje branden. Is het puur toeval dat nu het lampje blijft branden (remblokken + schijven vóór zijn 12.000km geleden vervangen, achter misschien 20.000km geleden) of zou mijn aanname kunnen kloppen? Toen ik gisteren met nagenoeg lege accu naar huis reedt brandde het lampje voor het eerst continue. Mocht mijn aanname correct zijn, waar moet ik dan aan denken? Spanningsregelaar, dynamo?