[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Motor slaat niet meer aan!? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:21

Motor slaat niet meer aan!?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Motor slaat niet meer aan!?

Berichtdoor henklith » 08 feb 2008, 00:49

je bent ons nog wel een verhaaltje schuldig Dion,ik heb de hele nacht geen oog dicht gedaan van dat treurige verhaal van jou over dat niet meer starten :o)))
groet, Henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 00:50

Vanmorgen 8.00 uur is maar eens gebeld en mijn lijstje afgewerkt.
9.00 uur het bevrijdende nieuws. De bobine is kapot,een nieuwe was 70 euro, dus ik zei: Doe maar!
16.30 uur, telefoon: Mijnheer, het is niet de bobine, hij doet het nog niet, maar het is het stuurapparaat/startmodule a 300 euro. Doe maar niet!! Mag ik zelf eventjes zoeken??

Eenmaal thuis gaan bellen met bekende adresjes, waaronder Klasse Klassiek, die me ook naar Leco verwees. De man was toevallig in Tilburg en vroeg me te komen. Hij had ze, zijn buurman ook, een kennis ook, een andere kennis ook enz enz. Mijn oude er uit gesloopt bij Ruttchen en met de goede man enkele adresjes gehad en hetzelfde ding zat ergens bij een kennis in een sloper. Precies dezelfde nummers, maar dat was toch echt een 500 8 cilinder. Zonder garantie toch maar gekocht voor 50 euro en weer naar Ruttchen. Gemonteerd, sleutels gezocht en......................VROEMMMM!!

Auto laten staan. Ten eerste werkte er in de nachtploeg 3 monteurs en kon ik hem zo maar niet meenemen. Dan wil ik morgen bellen dat ik het zelf heb gerepareerd, maar of ze toch nog even naar de ontsteking en CO kunnen kijken. Ten tweede zal ik toch eerst nog moeten betalen voor ik hem mee krijg?

Dus het was wel een lekker avondje, maar hij start weer. Ik ben wel benieuwd wat ze morgen bij Ruttchen zeggen dat we hem daar zelf 's avonds gerepareerd hebben? Laat ik ook nog weten.
Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 00:53

Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 08 feb 2008, 01:05

Schrijf rustig door Dion,, ik hoop dat het geen treurig verhaal is, anders lees ik het liever morgen ochtend :o)
Groet, henk.

SORRY DION,, ZIE DAT HET AL STAAT!!!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/02/08 00:13
henklith

Berichtdoor henklith » 08 feb 2008, 01:18

Dion, oude regelunit niet weg gooien!! kan best nog een contactfout zijn, zie mijn verhaal van gisteren, hieronder dus nog even!!

Nee, dat is waar, maar als je met de bougies bezig bent, heb je kans dat je iets los trekt, of beter gezegd half los trekt, het werkt af en toe wel of dan weer niet, ontseking lijkt mij het meest voor de hand liggen.
of een stekker op de computer/regelunit (als je die hebt) brandstofpomp loopt wel of niet, gewoon allemaal even rustig checken :o))
Groet, Henk

Groet, Henk lith<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/02/08 00:19
henklith

Re:Motor sloeg niet meer aan!? Nu weer wel!!!!

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 18:01

Vandaag de wagen opgehaald. Vanmorgen gebeld dat we gisterenavond zelf de startmodule er in hebben gezet en hem een paar keer gestart hebben. Geen probleem, moet kunnen zeiden ze. Wel gevraagd of de ontsteking en CO nog nagekeken kon worden en deze staan nu ook goed. Ik merk weinig verschil en koud blijft hij wat langzamer lopen, maar de monteur daar waar ik speciaal naar heb gevraagd vanwege zijn kennis en interesse in oude mercedessen heeft hem afgesteld en de wagen loopt volgens hem goed en heerlijk. Kosten...............311 euro, slik!

Op de vraag hoe dat ding kapot kan gaan was het antwoord: Dat kan altijd een keer kapot gaan door ouderdom, maar ook door een toevallige piekspanning. Ook vroegen ze of ik toevallig mijn wagen zonder bougiekabels heb geprobeerd te starten, maar dat was niet.

@Henk: Dat oude kastje heb ik hier nog liggen. De man bij wie ik hem gekocht heb repareerde die vroeger ook. Ik laat hem met mijn deskundigheid lekker dicht, want elektro is niet mijn sterkste kant. + en - en een lampje aansluiten kan ik. Geen licht, geen stroom (of een kapotte lamp) Een opflikker en een raar gevoel van binnen is wel stroom (of een rotwijf)

Ik ga er weer gewoon mee rijden en we wachten af, ik hoop dat de topic kan worden afgesloten en ikvoorlopig geen gekke kuren heb. Ik ben wel blij van Mercedes te horen dat ik een mooie goede wagen heb die ook nog eens lekker loopt.

<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/08 17:02

Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 08 feb 2008, 20:34

Ok, ellende maar weer gouw vergeten Dion.
Dat kastje kan je denk ik zowiezo niet veel aan doen, misschien kan het niet eens open zonder het te vernielen.
Het enige wat je er aan zou kunnen zien is een slecht contact, naar binnen gedrukt pennetje of zo iets.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 22:05

Dionneke1963

Berichtdoor jan280CE » 08 feb 2008, 22:34

Deze kastjes zijn met een beetje electronica-kennis wel te repareren.
Ik heb toen ik de problemen met mijn ontsteking had, wat uiteindelijk aan de bougiekabels lag, ook dit kastje gedemonteerd (helaas geen foto) en gereinigd. Er zat een zooi witte aanslag in wat ik verwijderd heb. verder zit er niet veel in. eigenlijk kun je het vergelijken met de achterkant van je dashboard. Een perspex-plaat met daarop wat weerstanden en diodes en hoe die zooi ook allemaal heet. ze gaan meestal kapot door een breukje in de tinnen banen.met een beetje doormeten moet de fout te vinden zijn. Nr 2 is het kastje.

Groet,
Jan

jan280CE

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 23:57

NR2 ligt open, dus voor de spanningzoekers onder ons, hier is een foto.

<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/08 22:58

Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 09 feb 2008, 01:09

Zo te zien zitten er allemaal discrete componenten in, dus geen ic's!?
Wil je die dingen repareren, moet je je behoorlijk inleven in de functies van dit kastje, en je zou iets moeten hebben van een test omgeving, dus zeg maar de situatie van de auto na bootsen.
Ook onontbeerlijk is een schema van dit apparaat.
Op goed geluk kan je misschien iets waarnemen van een doorgebrand weerstandje, c'tje of zo.
Of een koperbaan die onderbroken is.
Ik wil met alle liefde wel eens kijken of er zo iets te bespeuren is Dion.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 feb 2008, 11:06

Voor mij zitter er snoepjes in, mooi van kleur enz. Maar ik denk dat als je toevallig zo'n snoepje doormeet en een vreemde waarde aantreft je het waarschijnlijk wel gevonden hebt of een onderbroken koperbaan.

Mij is verteld dat het door een piekspanning kapot kan gaan en nu moest ik ineens denken aan mijn lampenwissel. Mijn nieuwe stadslichen deden het niet meer of hebben al lang niet meer gebrand en dat bleek wat roestaanslag te zijn, maar toen heb ik wat zitten rammelen, schuiven en bewegen. (LET OP! Eerst met mijn multimeter, dus ik wist dat ik stroom had, maar geen aarde) Maar dit zijn toch geen vonkenregens en/of piekspanningen?

Ik kwam er laatst pas achter dat Pijnacker nogal een eindje van Tilburg is en mijn wagen heeft de grote beurt al gehad. Waarschijnlijk ben ik daar dus niet te vinden, maar ik wil je het kastje wel opsturen. Je mag het bekijken, doormeten en zelfs reparen, maar ik wil het wel graag terug. Onkosten worden vergoed.
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 09 feb 2008, 14:21

Hoi Dion, piekspanningen kunnen dat kastje inderdaad venielen, maar het zal toch niets te maken hebben met die lampenwissel.
Wat wel kan is dat tijdens laswerzaamheden er pieken optreden, daarom moet je de accupolen altijd los maken.
Stuk voorstuk de componenten doormeten is een oplossing, maar met het gevaar dat je toch wat schade veroorzaakt aan print ed.
Je moet het voornamelijk hebben van optische waarnemingen bv. dat ergens van een komponent het dakje is af gevlogen :o))
Maar een test omgeving is natuurlijk het mooiste, maar alleen rendabel als je er enkele per jaar kan repareren.
IK zou zeggen laat dat ding maar even ergens in een hoekje van de auto liggen, ik heb het idee dat we elkaar nog wel eens tegen komen bij een vergadering, of meeting !?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 feb 2008, 15:40

Er is ooit aan de uitlaat gelast, maar gezien de roest is dat wel een tijdje geleden. En verder heb ik eigenlijk nooit iets gedaan wat een piekspanning kan veroorzaken, afgezien van mijn persoonlijke piekspanning toen hij stil viel.
Ik gooi hem terzijnertijd wel in de kofferbak, maar ik denk dat ik hem nu lekker ga wassen. Het lijkt zomer!

Mijn 230E is toch een testomgeving? Start ie, dan is hij misschien weer goed of misschien een andere W123.

Het Mercedes Benz nummer is 001 545 86 32
Het Boschnummer is 0 227 100 023
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 09 feb 2008, 16:43

Hoi Dion, Nou onder test omstandigheden bedoel ik gewoon dat ding op de werkbank hebben liggen, waar ik een scoop bij de hand heb, en dat soort zaken.
Wasze!
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 feb 2008, 17:31

Hij is gewassen hoor, maar direct even uitzuigen, maar ik begrijp je testomstandigheden wel. Mijn manier is de manier van een leek, dus aansluiten en doet hij het dan is hij blijkbaar gemaakt.

Als ik een scoop had, god weet wat het is, dan zou ik hem waarschijnlijk niet kunnen gebruiken en misschien nog meer veroorzaken dan noodzakelijk?

Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 15:43

Wie heeft er eigenlijk nog meer ervaring met zo'n startmodule of wie weet of zo'n ding bijvoorbeeld half kan werken. Ik heb gehoord dat ze goed zijn of kapot. Een beetje stuk of haperen gebeurt nooit.
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 16 feb 2008, 16:27

Hangt er vanaf wat er defect is Dion, breukje in de print kan door temperatuur verschillen soms wel soms geen contact maken, eveneens soldeer verbindingen.
Een defecte transistor is voor eeuwig defect, en dat is vrij lang :o))
Laat hem maar lekker op de plak liggen Dion, bij gelegenheid wil er wel even naar kijken.
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 16 feb 2008, 17:02

Hij ligt in mijn kofferbak, maar ik wil even uitsluiten dat degene die er nu in zit gebreken vertoond. Aangezien mijn probleem zich soms koud, soms warm, soms lichtjes, soms heftiger voordoet, denk ik toch iets anders, maar welke willekeurige??

Maar ik denk dat dit onderdeel wel gesloten kan worden, want hij slaat inmiddels erg goed aan. Ik wil nu mijn warmloopregelaar nog vervangen, maar eerst nog af en toe dat willekeurige inhouden/schokken zien te vinden/oplossen.
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 16 feb 2008, 18:08

Dion, zit er een patroon in dat schokken en inhouden, bv. hij doet het alleen als ie koud is oid.
Groet, henk
henklith

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek