[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Stationair M102 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:56

Stationair M102

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stationair M102

Berichtdoor Dionneke1963 » 04 feb 2008, 23:23

Probleem: Mijn wagen loopt stationair niet zo mooi. Een beetje onregelmatig/schuddend en ik denk ook wat te langzaam.
Koud loopt hij nog langzamer. Start ik mijn wagen en laat ik hem gewoon een tijd stationair draaien zonder te rijden, dan slaat hij na een paar minuten af. Hij start met een beetje gas weer gewoon vlot en na een paar minuten ruik je ook wel wat benzinelucht. Hij lijkt te verzuipen. Rij ik meteen weg, dan heb ik nergens last van en moet ik even stoppen bij bijvoorbeeld stoplichten blijft hij lopen, maar onder de 60 graden toch wat te langzaam stationair.
Warm loopt hij volgens mij een tikkeltje te langzaam of gewoon ietjes onregelmatig.
Bij gas geven of rijden met een koude of warme motor loopt de motor netjes en regelmatig. Hij heeft net zijn grote beurt gehad en de kleppen zijn gesteld. Op advies heb ik de ontsteking laten staan.

-Wat regelt allemaal het mengsel van de koude motor die dit euvel
kunnen veroorzaken?
-Moet ik de ontsteking toch nakijken?
-Heb ik een stationairstelschroef?
Dionneke1963

Re:Stationair M102

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 04 feb 2008, 23:51

Hoi,

ik kan maar 1 onderdeel beantwoorden: ja er is een stationair afstelschroef! Als je aan de voorkant van de motor staat dan zie je het zwarte luchtfilterhuis. Aan de linkerkant hiervan, zie je als je tegen je linker voorspatbord leunt, onder dit lucht filterpan, ongeveer in het midden een grote stelschroef zitten (niet kruiskop, maar de gewone!)

Deze schroef kun je verdraaien tegen de klok in zal die waarschijnlijk sneller gaan lopen en met de klok mee langzamer! Tip stel hem in de D stand (als je een automaat hebt) in omdat die dan lager in toeren komt!

Succes jeroen
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Trouwkoets » 04 feb 2008, 23:59

Dion,

Op afstand kan ik geen oorzaak aanwijzen. Ik zou ontsteking zeker controleren. En ja er is een stelschroef voor de stationairloop. Ik kan even niet bedenken waar die zit, dacht tussen spinnenkop en kleppendeksel, maar ik denk dat Jeroen dat beter weet.

Mengselregeling:
- primair de stand van de stuwklep, die door de langsstromende lucht omlaag wordt geduwd
- bij koude motor wordt er extra brandstof ingespoten. De warmloopregelaar verlaagt de regeldruk, waardoor de stuwklep de plunjers van de mengselregelaar verder kan openen
- bij koude motor wordt extra lucht (via een bypass) in de motor gelaten om het toerental te verhogen.
- De koude startinjector injecteert extra brandstof in de eerste momenten na het starten, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Er is een boekje van Bosch over de K-jetronic gedigitaliseerd. je vind de link in Technische Onderwerpen.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/02/04 23:02
Trouwkoets

Berichtdoor Dionneke1963 » 05 feb 2008, 00:15

Is het vraagteken de stationairstelschroef?

Koude motor krijgt extra brandstof, maar ik ruik benzine. Krijg ik niet een beetje te veel extra of misschien slechte verbranding door de ontsteking?

Waar zit de bypass en zou die verstopt kunnen zijn?

Een defecte warmloopreglaar? Waar zit die?

En afstellen moet dus met zijn tweetjes, want in zijn D rijdt hij weg zonder rem of op de handrem?

Boekje ga ik zoeken en alvast bedankt.

Dionneke1963

Berichtdoor JantjeV8 » 05 feb 2008, 10:05

Juist Dionneke, dat is je stationairschroef.

Hetw erkt het beste als je een stroboscoop hebt waarvan je het toerental af kunt lezen. Het toerental staat op de wis-cd genoemd, weet ik even niet uit m'n hoofd.
In neutraal en P-stand mag de motor ongeveer 200omw/min harder draaien dan in D of R, beide waarden staan op de CD vermeld.

Je kunt dat veilig alleen doen. De parkeerrem goed intrappen en vervolgens de auto in D zetten is geen probleem.

Maar omdat je een vreemd symptoom hebt denk ik niet dat bovenstaande suggesties de oorzaak zijn. Als er iets loos is met de staionair regeling, gaan ze doorgaans juist hoger in toeren lopen, lager heb ik nog nooit meegemaakt, er vanuit gaande dat de service beurt compleet is uitgevoerd en je ontsteking netjes op orde is.

Ik DENK dat het aan je CO-afstelling ligt.
De CO-schroef is te bereiken door een klein gaatje bovenop je luchtfilterhuis waarin je met een klein inbussleuteltje een schroefje kunt verdraaien.
Eigenlijk is dat niet zonder CO-meter te doen, het moet met heel kleine slagjes tegelijk. Keurig en belabberd lopen zitten heel dicht bij elkaar.
CO afstellen of controleren is in een garage zo gepiept, hangen hem aan een meter, draaien de schroef bij en hopla.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/02/05 09:06
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 05 feb 2008, 11:00

Hier nog even de plaats der dingen.
Ik denk dat jeroen in zijn beschrijving van de plaats van de stationairregeling het rechter spatbord bedoelde ipv het linker.

De extra lucht sleuf staat er niet mooi op. Daarom nog dit plaatje, het gaat om onderdeel 3.

Net als Jantje denk ik dat je moet beginnen met de CO waarde en het stationair toerental:
- CO en stationair toerental laten afstellen
- ontstekingsonderdelen en ontstekingstijdstip
- brandstofinjectie. Is wel wat over geschreven hoe je die test, anders laat je ze testen. Ze mogen niet druppelen en moeten een mooi nevel geven
- Luchtfilter schoon?

Verder zou bij jou de drukregelaar van de K-jetronic kapot kunnen zijn, zit horizontaal in de spinnenkop, nummer 22-32 op het plaatje. Maar hier niet mee beginnen

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/02/05 12:20
Trouwkoets

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 00:29

Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 00:38

Dionneke1963

Berichtdoor Trouwkoets » 06 feb 2008, 00:59

Trouwkoets

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 21:50

Tja, ben ik dus druk bezig met dit probleem, krijg ik een nog groter probleem. Hij staat nu dus bij de garage en daar heb ik maar meteen gevraagd voor de ontsteking, maar weer het verhaal dat deze echt niet gesteld hoeft te worden. Morgen als ze bezig zijn en ze krijgen hem gestart en horen hem lopen, misschien dat ze dan naar mijn CO kunnen kijken. Dit is mijn probleem wat ik overigens in een nieuwe topic geopend heb:

Ik heb weer wat, eindelijk de grote beurt gedaan en ik ben nog wat aan het uitzoeken met mijn stationair, maar vandaag viel hij stil en wil GVD niet meer aanslaan.

Ik zal het zo duidelijk mogelijk omschrijven:
Ik rij vanaf Waalwijk naar huis in Tilburg (20KM). Auto rijdt gewoon normaal, maar eenmaal in Tilburg zit ik achter een vrachtwagen en voel ik een schokje. Niets vreemds, want ik dacht dat hij gewoon overschakelde naar zijn 4 (Automaat dus) Ik kan weer gewoon doorrijden en eenmaal in de woonwijk voel ik af en toe weer die schokjes en vond het nu wel wat vreemd. Uiteindelijk kreeg ik wat meer van die schokjes alsof de motor uitviel, maar hij rijdt nu nog steeds door. Bij een rotonde waar ik zo op kon kwamen er weer schokjes, zag mijn oliedrukmeter druk schommelen en voelde ik hem afslaan. Uitgedreven in zijn N op het troittoir gezet en verschillende keren geprobeerd te starten. Helemaal niets meer! Zelfs geprobeerd in zijn N te starten, want hier had ik ook iets over gelezen, maar noppes aanslaan. Met gas, zonder gas, lang starten, korter starten, maar niet aanslaan.
Die schokjes gaan zonder lawaai, alsof je motor afslaat en weer aanslaat. Zoiets als je met een motor of brommer op reserve valt dus dat de benzine eventjes op is of de ontsteking hapert. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat hij overschakelde. Van zijn 3 naar 4 in de stad onder de 50 KM/uur voel je ook het gas/snelheid even terug gaan en na het schakelen weer opkomen.

De startmotor gooit hem goed rond. Onder de motorkap zie ik op het eerste gezicht niets los hangen of afgebroken, ook geen olielekkages of benzinelekkages, ik ruik niets vreemds (Geen benzine, gesmolten plastic, verbrande olie), ik zie niets vreemds, maar aanslaan doet hij niet meer. Wat ik wel vreemd vond is dat mijn oliedruk op 1 blijft staan. Die valt niet meer terug naar 0? Mijn vader wist het ook niet en we hebben hem voorzichtig naar een Mercedesgarage een paar kilometer verder op gesleept.

Daar gaan ze morgen kijken, maar misschien dat ik met jullie suggesties of zelfs DE oplossing die monteurtjes op gang kan helpen. Ze hopen dat hij morgenvroeg nog niet start, anders krijgen ze het ook niet gevonden, maar moeten ze gaan zoeken dan gaat het per uur voor 77 euro. Jullie snappen het wel.

Beter kan ik het niet omschrijven en ik hoop dat er wat ideetjes zijn.

Alvast bedankt, Dion
Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 06 feb 2008, 21:55

Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 18:12

Mijn wagen start en loopt weer. De startmodule was kapot en nu heeft de Mercedesgarage meteen mijn ontsteking en CO afgesteld. De monteur die ruime ervaring met oudere mercedessen heeft, heeft hem afgesteld en er proef mee gereden. Hij vind hem erg goed lopen, ik vind het koude stationair nog wat langzaam. Misschien dat ik het stationair nog een tikkeltje hoger kan zetten, anders toch nog eens verder snuffelen.
Dionneke1963

Berichtdoor Trouwkoets » 08 feb 2008, 18:21

Dion, uit je andere verhaal begrijp ik dat de ontstekingsmodule kapot is gegaan. Hoeveel kost die? Op Hbase kost die 95,-, maar dan heb je geen originele. Heeft dus zin om zo'n module op voorraad te hebben liggen.

Vraag: wadoettie? (ben een grote sukkel op het gebied van ontsteking)
Ik denk dattie een puls geeft op het moment dat een bougie moet vonken.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/02/08 17:27
Trouwkoets

Berichtdoor Dionneke1963 » 08 feb 2008, 21:52

Dionneke1963

Keer terug naar Techniek