MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 10:20

Aanvullingen op koopgids!!!!!

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Aanvullingen op koopgids!!!!!

Berichtdoor alex240diesel » 08 feb 2008, 21:44

Aan alle leden,

Ik heb naar aanleiding van enkele topics een koopgids vertaald en waar ik kon mijn ervaringen gebruikt als aanvulling. Graag zou ik willen dat een ieder die ervaring heeft met het kopen van een W123 en zijn leed durft te delen, willen vragen de koopgids door te lezen en aanvullingen waar hij/zij die nodig acht hier te melden. Ik heb reeds van 1 iemand een reactie!!!

De versie die hier staat wil ik over 1 a 2 maanden herzien, waarbij ik de opmerkingen die ik hier ontvang meeneem.

Tot slot het document.

Bij voorbaat dank voor de input.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/02/08 20:46

alex240diesel

Re:Aanvullingen op koopgids!!!!!

Berichtdoor Trouwkoets » 09 feb 2008, 00:02

Mooi werk Alex. Eerste scan ziet er goed uit. Ik zal binnen enkele dagen mijn input leveren.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 feb 2008, 10:36

Wow......eventjes lezen? OK, doe ik nog en het enigste wat ik al in het begin zag was dat jij een dakraam vermeldt. Ik prefereer een schuifdak, maar vond het nog niet nodig om hier een PM voor te sturen.

Maar had je strafwerk gekregen van de club, haha? Nee hoor, geweldig om het eens op een rijtje te zetten.
Dionneke1963

Berichtdoor alex240diesel » 09 feb 2008, 10:46

Voor alle aanvullingen graag geen PM, mail het mij gewoon, email staat criptisch in de berichten (onder het logo), of gewoon een reply.
PM komt helaas niet altijd aan, wel vaak gelukkig.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 09 feb 2008, 14:26

Heb twee reacties reeds ontvangen.

Gottlieb u. Karl schreef mij:
Hallo Alex,

Met belangstelling heb ik je koopwijzer gelezen. Je vroeg om evt. aanvullingen en daarbij dacht ik aan de vloermatten.(interieur) Kopers kunnen heel makkelijk zien of de auto lekt door de vloermatten op te tillen. Bij de meeste W123's zit daaronder vocht. Dat is een aandachtspunt. Ook de kofferruimte kan door een slecht achterruitrubber gaan lekken. Even onder het reservewiel kijken en je weet hoe het erbij staat.

Verder kun je er misschien bijschrijven dat een versleten stuurbekleding, een afgesleten versnellingspook, een afgetrapt rempedaal, koppeling en/of gaspedaal meer zeggen over de kilometerstand dan de kilometerteller.
De kilometerteller is bij sommige exemplaren kapot. De snelheidswijzer werkt dan nog wel. Dit wordt tijdens een proefrit vaak over het hoofd gezien. Het is relatief makkelijk te repareren, maar je weet dan niet hoeveel kilometers de auto werkelijk heeft gelopen. De kilometerteller is ook vrij makkelijk terug te draaien. Er schijnen vervalste onderhoudsboekjes in omloop te zijn.

De kokerbalken zijn vaak aan de voor- of achterkant doorgeroest. Dit is slecht zichtbaar door de plastic kap die ervoor geschroefd is. Bij auto's die lang hebben stil gestaan zijn de banden vaak "vierkant". Dit veroorzaakt een irritante bonk en gaat niet meer weg. Dus ondanks diep profiel kunnen de banden dan toch aan vervanging toe zijn. Ook hebben zulke auto's vaak vastzittende remmen.

Bij sommige auto's zijn de nokkenassen versleten doordat in het verleden de kleppen te weinig gesteld zijn. Dit kun je bij aankoop haast niet constateren, maar het levert een dure reparatie op als je merkt dat de kleppen niet meer te stellen zijn. (eigen ervaring met een M110).

Ik hoop dat je me niet te bemoeizuchtig vindt en dat je hier iets aan hebt, verder respect voor je koopwijzer en het werk dat je erin gestoken hebt.

Vriendelijke groet,
Erik

Bogent schreef mij:
Met de stelling:
"De auto's zijn allemaal gespoten in een bepaalde kleur. Het is zaak om een W123 te kopen in zijn orginele kleur, een andere kleur dan de orginele zorgt er voor dat de auto “waardeloos” is." ben ik het niet helemaal eens.

Een auto van deze leeftijd mag best overgespoten zijn en ook nog in een andere kleur. Het is onzin om te stellen dat de auto waardeloos zou zijn. Mijn auto b.v. 280CE bouwjaar 79 was oorspronkelijk bronskleurig en is overgespoten in classic weiss. Ik weet niet of ik de auto gekocht zou hebben in de brons kleur maar dat terzijde. Waar je op moet letten is dat de auto niet pas is overgespoten omdat je dan niet kan zien of er over de rottigheid is heen gespoten.
Zo ben ik ook nog naar een coupe wezen kijken die was nog geen drie maanden daarvoor helemaal gespoten zag er prachtig uit reed goed om je vingers bij af te likken maar ik heb hem niet gekocht ik had liever die ene, die jaren terug was overgespoten want daaraan kon ik goed zien in welke toestand hij verkeerde en daar heb ik tot nu toe geen spijt van gekregen.

Zo een heel verhaal maar ik hoop dat ik mijn standpunt duidelijk heb gemaakt.

m.v.g.

(bogent) Bob Gentenaar

Ik neem beide mee en ben benieuwd naar de bevindingen van andere.
alex240diesel

Berichtdoor zilver101 » 10 feb 2008, 19:36

Alex, bedankt zal er gebruik van maken met het zoeken naat een T
Zilver
zilver101

Berichtdoor alex240diesel » 15 feb 2008, 14:37

Ik vind het merkwaardig dat er zoweinig mensen reageren op mijn oproep om feedback te geven. Is het niet belangrijk genoeg voor de leden om een duidelijk handvat te hebben voor de aankoop. Zeker voor hen die er nog geen hebben.

Zij die zoeken zullen zich als eerste tot ons richten. Laten wij als al rijdende W123 liefhebbers hen dan een handvat toe reiken. Ik zal de opmerkingen die ik hier heb ontvangen meenemen, maar ik denk dat er wel meer moet zijn dan deze paar opmerkingen.

En ik weet het, wel leven in een drukke tijd ;)
alex240diesel

Berichtdoor Hansie » 16 feb 2008, 17:52

Hoi Alex,

Prachtige en overzichtelijke koopgids. Eigenlijk is er niet veel op aan te merken.
Mijn 230E op LPG, wat is ingebouwd in Litouwen, had in de kofferbak een gat op de plekken waar de gasleidingen zijn geboord. Aan de binnenkant was niets te zien maar aan de onderkant zat, onder een berg vuil, best wel veel roest. In de eerste instantie had ik dit niet gezien maar als ik serieus de bodem achter de wielkastranden had bekeken en beklopt was dit euvel wel tevoorschijn gekomen.

Bekijk ook het kofferbakdeksel kritisch. Open het en let dan vooral op het gedeelte waar de bak sluit, dus richting nummerplaatverlichting, hier kan roest zitten als gevolg van een slechte reparatie na een aanrijding.
Ook het vaste gedeelte waar de achterlichten zitten komt dit probleem voor.
Deze problemen zijn niet onoverkomelijk maar het is wel handig om te weten dat je weet dat hier wat werk wacht.

Als het stuur wat zacht is zegt dit iets over de kilometerstand. De mijne met 285.000 km is inderdaad wat zacht maar dit is wel volkomen normaal.

Stuurspeling is wat moeilijker te constateren, m.n. een geval waarin je eigenlijk geen stuurspeling hebt maar waar het stuur blokkeert in maximale uitgangspositie bij het achteruitrijden.
Rij dus zowel links en rechts achteruit en constateer dat het stuur niet blokkeert.

Dit is het van mijn kant.

Groetjes
Hans (Hansie)
Hansie

Berichtdoor alex240diesel » 17 feb 2008, 12:23

Hans,

Bedankt voor je opmerking, LPG heb ik geen kaas van gegeten, maar moet denk ik ook in de gids. Kan jij mij hier meer over vermelden? Of natuurlijk iemand anders die daar ervaring mee heeft.
Jouw beschreven roest is denk ik een gevolg van de LPG inbouw. Zijn er meer van dat soort punten? Zijn er andere dingen waar opgelet moet worden bij LPG auto's?
alex240diesel

Berichtdoor Mercedes W123D » 17 feb 2008, 15:55

Vreemd kan hem niet openen ik krijg een blanke pagina te zien.

Probleem opgelost, het blijkt als je de werkplaats CD opgestart hebt dat de site dan niet meer fatsoenlijk werkt. <br><br>Post edited by: Mercedes W123D, at: 2008/02/17 15:54

Mercedes W123D

Berichtdoor Nico Vliet » 17 feb 2008, 17:48

Hoi Alex,

Nog commentaar over de M110 motor?

Groeten,

Nico.
Nico Vliet

Berichtdoor alex240diesel » 17 feb 2008, 18:32

Nico,

Motoren zijn lastige onderwerpen om te benoemen, kan veel aan defect raken. Graag zou ik dan ook willen weten wat je precies bedoeld?
alex240diesel

Berichtdoor Nico Vliet » 17 feb 2008, 18:36

Alex,

Bedoel benkende euvels / zwakke plekken. Bijvoorbeeld nokkenas slijtagegevoelig, problemen bepaald type injectie systeem etc.
Nico Vliet

Berichtdoor janbenz1 » 17 feb 2008, 20:15

Mijn complimenten!

Een keurig netjes overzicht van aandachtspunten voor de koper.

ook al lijkt de lak nog zo mooi, het is verstandig om een metaal dikte meter mee te nemen.
Oftewel een soort magneet, zodat je kunt voelen of er genoeg metaal onder zit.
Als er veel roest onder de lak zit is het niet magnetisch, of veel plamuur, dan kleeft het ook niet.
Erg handig is een penmodel magneet, die je bij de auto onderdelen zakk wel kunt krijgen.

En vooral tikken op de kokerbalken met een houten hamersteel, dan hoor je of het hol is, of volgestopt.

Mischien als toevoeging, " gereedschap voor de koper ".

Groetnis Jan.
janbenz1

Berichtdoor alex240diesel » 18 feb 2008, 13:22

@nico,
Deze problemen zijn niet specifiek voor de M110, maar gelden voor alle motoren, zelfs voor die van nu. Ik zal kijken wat ik er mee kan, maar denk dat het toch vrij algemeen moet blijven en mensen er gewoonweg attent op maken dat er ook motorisch wel eens iets mis kan zijn.

@jan,
Goede tip. Zal hem bij het koetsbeoordelen plaatsen, magneetje is inderdaad handig en niet iedereen zou daar op voorhand aan denken.

@ beide,
Bedankt voor de opmerkingen
alex240diesel

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto