door alex240diesel » 09 feb 2008, 14:26
Heb twee reacties reeds ontvangen.
Gottlieb u. Karl schreef mij:
Hallo Alex,
Met belangstelling heb ik je koopwijzer gelezen. Je vroeg om evt. aanvullingen en daarbij dacht ik aan de vloermatten.(interieur) Kopers kunnen heel makkelijk zien of de auto lekt door de vloermatten op te tillen. Bij de meeste W123's zit daaronder vocht. Dat is een aandachtspunt. Ook de kofferruimte kan door een slecht achterruitrubber gaan lekken. Even onder het reservewiel kijken en je weet hoe het erbij staat.
Verder kun je er misschien bijschrijven dat een versleten stuurbekleding, een afgesleten versnellingspook, een afgetrapt rempedaal, koppeling en/of gaspedaal meer zeggen over de kilometerstand dan de kilometerteller.
De kilometerteller is bij sommige exemplaren kapot. De snelheidswijzer werkt dan nog wel. Dit wordt tijdens een proefrit vaak over het hoofd gezien. Het is relatief makkelijk te repareren, maar je weet dan niet hoeveel kilometers de auto werkelijk heeft gelopen. De kilometerteller is ook vrij makkelijk terug te draaien. Er schijnen vervalste onderhoudsboekjes in omloop te zijn.
De kokerbalken zijn vaak aan de voor- of achterkant doorgeroest. Dit is slecht zichtbaar door de plastic kap die ervoor geschroefd is. Bij auto's die lang hebben stil gestaan zijn de banden vaak "vierkant". Dit veroorzaakt een irritante bonk en gaat niet meer weg. Dus ondanks diep profiel kunnen de banden dan toch aan vervanging toe zijn. Ook hebben zulke auto's vaak vastzittende remmen.
Bij sommige auto's zijn de nokkenassen versleten doordat in het verleden de kleppen te weinig gesteld zijn. Dit kun je bij aankoop haast niet constateren, maar het levert een dure reparatie op als je merkt dat de kleppen niet meer te stellen zijn. (eigen ervaring met een M110).
Ik hoop dat je me niet te bemoeizuchtig vindt en dat je hier iets aan hebt, verder respect voor je koopwijzer en het werk dat je erin gestoken hebt.
Vriendelijke groet,
Erik
Bogent schreef mij:
Met de stelling:
"De auto's zijn allemaal gespoten in een bepaalde kleur. Het is zaak om een W123 te kopen in zijn orginele kleur, een andere kleur dan de orginele zorgt er voor dat de auto “waardeloos†is." ben ik het niet helemaal eens.
Een auto van deze leeftijd mag best overgespoten zijn en ook nog in een andere kleur. Het is onzin om te stellen dat de auto waardeloos zou zijn. Mijn auto b.v. 280CE bouwjaar 79 was oorspronkelijk bronskleurig en is overgespoten in classic weiss. Ik weet niet of ik de auto gekocht zou hebben in de brons kleur maar dat terzijde. Waar je op moet letten is dat de auto niet pas is overgespoten omdat je dan niet kan zien of er over de rottigheid is heen gespoten.
Zo ben ik ook nog naar een coupe wezen kijken die was nog geen drie maanden daarvoor helemaal gespoten zag er prachtig uit reed goed om je vingers bij af te likken maar ik heb hem niet gekocht ik had liever die ene, die jaren terug was overgespoten want daaraan kon ik goed zien in welke toestand hij verkeerde en daar heb ik tot nu toe geen spijt van gekregen.
Zo een heel verhaal maar ik hoop dat ik mijn standpunt duidelijk heb gemaakt.
m.v.g.
(bogent) Bob Gentenaar
Ik neem beide mee en ben benieuwd naar de bevindingen van andere.