Ben sinds gisteren nieuwe lid, heb vanaf nov jl. een 230TE op gas en benzine. Goeie aankoop, mooie auto alleen er hebben zich wel al wat zaakjes voorgedaan.
De historie vanaf november tot nu.
Ten eerste zoop hij als een gek en startte niet op gas tenzij voet op de plank. Daarnaast erg hoog in de toeren bij stationair draaien, zowel in N als in P maar weer erg laag in de toeren in D voor het stoplicht. Na koude start eerst 5 minuten warmdraaien voordat ik weg kon rijden. Niet optimaal dus maar hierover later meer.
Ook jammer dat m'n zoontje (1½ jaar) in een onoplettend moment in de eerste week een stuk loszittend "fineer" van het dashboard en kapot trok....maar goed, voor op het to do lijstje.
Een bobbel in de linkervoorband rijdt niet zo lekker, hele auto schudt, zowiezo rare rubbers eromheen, één of ander onbekend Japans merk. Dus meteen maar in ieder geval 2 nieuwe Vredesteins eromheen laten leggen. Nieuwe accu erin gelegd, slechte start in de kou (rijdt op LPG èn benzine), achteraf misschien niet eens nodig geweest....remlampje in dashboard brandt: nieuwe remblokken vóór.
En nu komt het: zo nu en dan totale uitval van de motor, zelfs een paar keer op de snelweg....wel weer aan de praat te krijgen maar een vloekende vriendin die vanaf de A10 naar huis komt lopen tijdens de spits, zeiknat van de regen: "jij met je %#¤# klassieker!!??!!", is niet zo goed voor je relatie moet ik zeggen. Hoewel de uitval ook op benzine gebeurde zo nu en dan, toch maar verschillende LPG-specialisten gebeld en pas over een maand tijd...uiteindelijk na een weekje de snelwegen te hebben gemeden, terecht gekomen bij Wouda in Wormerveer die aan de telefoon al aangaf veel LPG-installaties in W123 in te bouwen: kom maar dan kijken we ernaar. Wat blijkt: geen goede vonken: gebroken bobinekabel was het grootste euvel. Maar da's niet alles wat ze lieten zien: brandplekken in de verdelerkap en brandplekken rond de bougiepluggen. Hele zooitje ter plekke besteld, inclusief nieuwe bobine en direct kleppen laten stellen (kan ik nu zelf ook, handig voor de volgende keer!).
Ook de bougies waren niet de juiste, ze waren een centimeter te kort (!!!! amerikaans gaven ze aan) en zeker ook niet voor LPG geschikt. Middagje rondgehangen daar en alles gerepareerd, ingebouwd etc.
Uiteindelijk blijkt (ik stond ernaast) dat alle uitlaatkleppen vaststonden, en dit veroorzaakte ongetwijfeld de slechte start en de hoge toeren (niet goed af te stellen in combinatie met D-stand stilstaand). Consequenties: compressieverlies, geen optimale verbranding, niet stationair af te stellen, hoog brandstofverbruik etc. Auto rijdt nu veeel stiller, soms moet ik zelfs bij het uitrollen op de toerenteller kijken of de motor het nog wel doet, zoals die van de fabriek kwam zeg maar, te gek! Hij is nu ook veel stiller en denk ook zuiniger (hij reed 1:5 op gas). Koude start nu direct, ook op gas en loopt stationair als een plaatje rond de 800 toeren.
Wat nu rest:
- niveauregeling ontluchten / fixen, dan t.z.t. nwe achterbanden
- houten strips op dashboard repareren
- wat roestvorming linker voordeur (blaasjes onder de lak) en linksachter wielkas
So far!
Keep on rolling....cruiser
Post edited by: Cruiser, at: 2008/02/09 18:33<br><br>Post edited by: Cruiser, at: 2008/02/09 18:34