[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Oliedrukmeter blijft druk aangeven : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:03

Oliedrukmeter blijft druk aangeven

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Oliedrukmeter blijft druk aangeven

Berichtdoor Dionneke1963 » 10 feb 2008, 10:00

Mij is iets vreemds opgevallen na het probleempje met het stilvallen. Net voordat ik stil viel door die defecte startmodule viel het mij op dat mijn oliedruk schommelde. Dat zou natuurlijk kunnen, want de motor stotterde toen wat, maar wat de niet te starten motor aan oliedruk aangaf klopte volgens mij niet. Bij het starten ging de oliedruk omhoog en als ik stopte zakte hij terug naar de 1, maar het vreemde is dat hij daar ook blijft staan. Ook na twee dagen stil staan.
Ik denk dus niet dat ik daadwerkelijk druk blijf houden, maar dat mijn meter momenteel niet goed aangeeft of terug valt. Als ik nu rij dan gaat hij gewoon naar de 3, stationair zo'n 2 en bij een warme motor ietjes minder. Dat lijkt dus allemaal normaal.
Bij mijn weten is dat na het defect met de startmodule gekomen. Iemand een idee?
Dionneke1963

Re:Oliedrukmeter blijft druk aangeven

Berichtdoor jan280CE » 10 feb 2008, 10:22

Op zich is daar zo niets zinnigs over te zeggen.
Het zou domweg niet zo moeten zijn.
De eerste opmerking is natuurlijk nieuwe olie plus filter, om te zien of het beter wordt.
Als tweede draai de aansluiting van je oliedrukmeterop je oliefilter een paar slagen los. Als er druk op het systeem blijft staan zal het dan ontwijken en je meter zakken.

Succes,

Jan

jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 10 feb 2008, 11:38

Ik heb het nog nooit gezien. Misschien is er een luchtbel je meter-leiding binnengekomen tijdens het stotteren.

Neem die leiding die Jan hierboven noemt eens los, laat de olie er uit lopen en zuig er eens flink aan, misschien zuig je genoeg onderdruk om je meter omlaag te krijgen.
Ik verzin ook maar wat....
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Dionneke1963 » 10 feb 2008, 13:04

Mijn auto had net een beurt gehad, dus ook nieuwe olie en filter en zover ik me kan herinneren werkte hij toen wel normaal. Eerlijk bekennen, een abnormale stand zou me zeker zijn opgevallen, daarom denk ik dat na de beurt normaal gewerkt heeft.

Ik heb net even gekeken, en hij staat ietjes onder de 1. Ik heb de deksel van het luchtfilterhuis los gehad, want ik neem aan dat er dan ook druk uit zou moeten ontsnappen. Ik hoor niets en mijn meter blijft vrolijk staan.

Mijn beredenering, dus ik verzin ook maar wat: Zou er lucht in die leiding zitten en zou ik mijn motor afzetten, dan verdwijnt de oliedruk, maar dan zou er toch geen luchtbel onder druk in blijven zitten? Ik neem aan dat een luchtbel met een overdruk de olie zou weg drukken.
Ik kan me ook niet echt voorstellen dat bij het schommelen van de wijzer tijdens het stotteren, dat deze toen verbogen of verschoven is?
Dionneke1963

Berichtdoor Rob Holewijn » 11 feb 2008, 00:09

Haal je teller unit dan naar voren en maak dat olie slangetje los, gaat i dan naar beneden dan staat er druk op anders blijft je meter hangen.
Rob Holewijn

Berichtdoor Dionneke1963 » 11 feb 2008, 00:24

Ik zal het een keertje doen, maar begrijp niet goed waarom die druk niet zou zakken? Zou er dan niet op het gehele systeem druk moeten blijven staan, wat volgens mij onmogelijk is. En in die leiding zit toch geen klepje zodat hij die druk niet kwijt kan?

Maar ik wil ooit mijn dimmer nog maken of kortsluiten en dan kijk ik ook naar die leiding.
Dionneke1963

Berichtdoor Rob Holewijn » 11 feb 2008, 01:54

Normaal kan er geen druk op die leiding blijven staan of er moet een behoorlijke verstopping in zitten.
Maar dat kan ik mij absolut niet voorstellen.
Die meter hoef je niet kort te sluiten maar moet je goed schoonmaken.
En als dat niet wil heb ik er nog genoeg op voorraad liggen die het wel doen.
Rob Holewijn

Berichtdoor JantjeV8 » 11 feb 2008, 08:48

Het probleem van je dimmer kan door dezelfde oorzaak zijn gekomen als nu je drukmeter heeft.

Die dimmers hebben een grote weerstand veer die het contact via een koperen sleepcontact doorgeeft naar uiteindelijk de cockpit verlichting. Aan het begin van de veer veel weerstand dus weinig licht, aan het einde van die veer (ca. 2,5cm lang) weinig weerstand en veel licht.

Meestal zit die veer onder de oxidatie als gevolg van condens. Het ding is eenvoudig uit elkaar te halen, goed reinigen met contactspray en vervolgens weer in elkaar zetten en met vaseline insprayen. Echt kapot zijn ze bijna nooit.
Die oxydatie kan ook in het mechanisme zitten van de andere tellers waardoor bijvoorbeeld je oliedrukmeter niet terugvalt naar 0.
't-Is maar een idee.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Wiebren240D » 11 feb 2008, 19:23

Hallo Dionneke

als de moter uit is is er geen olie druk meer dus je meter hoort terug te vallen naat nul zo is het gewoon.

je verteld dat het na de service beurt is gekomen wat hebben ze gedaan ik denk dat je olie is vervangen er zat waarschijnlijk minerale olie in je moter en wat hebben ze er weer in gedaan weet jij dat ik denk dat er syntetische olie is in gekomen en dat lost het minerale laagje op wat in je moter aanwezig is en dat zorgt voor verstoppingen ik hoop voor jou dat het niet zo is maar toch zulke dingen moet je wel in de gaten houden de moter kan er namelijk aan overlijden.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Dionneke1963 » 11 feb 2008, 22:37

@JantjeV8: Volgens mij komt er bij de oliedrukmeter geen spanning aan te pas, alleen een olieleiding. De topic over de dimmer heb ik ooit eens gelezen.

@wiebren240D: Ik schrik me nu natuurlijk de tering he? Bij mij is er half-synthetische 10W40 in gegaan. En nu? Is dat gevaar er met half-synthetische ook en onmiddelijk aftappen?
Dionneke1963

Berichtdoor jan280CE » 11 feb 2008, 23:00

Hallo Dion,

Je moet niet al te erg schrikken. Dat oplossen en verstopt raken door synthetische olie valt toch meer in de categorie indianenverhalen
Alle olie wordt opgezogen vanuit het carter en direct door het filter gepompt. Hierbij wordt alle verontreiniging op micronniveau eruit gehaald.
Daarna gaat het meestal met 3 bar door de leidingen naar de smeerpunten, Wat nu als je motor intern erg versmeerd is.
Dan zal er inderdaad veel oplossen, en door je filter eruit gehaald worden totdat deze zo vervuild is dat de olie via het omloopventiel rechtstreeks ongefilterd naar je smeerpunten gaat. Ook hier zal door de druk en de snelheid geen afzetting komen. Je zult een vervuild filter evenwel snel merken aan je oliedrukmeter.
Je haalt dan zowieso de 3 bar niet meer.
Kan het kwaad? Niet als je de symptomen (gedrag oliedrukmeter) redelijk nel herkend en niet jaren doorrijdt. Vergeet niet auto’ zoals een kever hebben helemaal geen filter, maar alleen een zeefje die bijna nooit gereinigd worden, en ook vrolijk doorrijden zonder schade.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Dionneke1963 » 11 feb 2008, 23:20

@jan280C: Mijn oliedrukmeter werkt verder wel normaal. Starten en hij gaat naar de 3, stationair naar de 2 en als hij goed warm is ietjes minder. Alleen als ik hem afzet blijft hij ietjes onder de 1 staan. Volgens mij was het dus pas na de grote beurt die niet vorige vrijdag, maar een week daarvoor gedaan is.

Wel bemerkte ik toen ik vanavond naar huis reed weer dat inhouden. Ik dacht eerst weer aan mijn startmodule. Als ik optrok of ook in zijn 3 en 4 gas bijgaf dat hij begon te stotteren/inhouden/overslaan. Alsof hij oversloeg of mijn automaat niet aangreep. Ik meteen naar mijn vader en gevraagd eens mee te rijden. Die moest dus even afsluiten en mijn wagen loopt constant stationair die tijd, toen in zijn D en rijden. Rijdt hij weer ineens normaal? Geen schokken of inhouden, loopt hartstikke lekker? Dus ik zit de reactie van Wiebren te lezen en denk meteen dat mijn lagers eruit aan het lopen zijn. Het zit me dus nog niet lekker, maar ze hebben vorige vrijdag ook mijn CO en ontsteking afgesteld, dus joost mag weten wat het is. Gisteren toch ook zo'n 50 km gereden, maar toen heb ik niets gemerkt.

Je begrijpt dat ik niet graag mijn lagers er uit rij, dus ik hoop dat het indianenverhalen zijn, maar het verhaal van Wiebren vertrouw ik toch ook wel. Op zich zou ik het liefst er nu meteen alles uitgooien.

Misschien meer mensen met ervaring?

En nog bedankt, als het indianenverhaal klopt voel ik me ietsjes rustiger.<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/02/11 22:25
Dionneke1963

Berichtdoor JantjeV8 » 11 feb 2008, 23:26

Die lagers blijven wel zitten, ben ik niet zo bang voor.

Je drukmeter wordt door oliedruk gestuurd, maar er zit wel degelijk een eenvoudig mechaniekje tussen. Immers de wijzer draait met een asje op een draaipunt en dat zou makkelijk wat geoxideerd kunnen zijn.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor jan280CE » 11 feb 2008, 23:40

Hallo Dion,

Het grootste probleem is dat iedereen (waaronder ik) op zijn of haar manier probeert bij te dragen en suggesties geeft zonder de auto gezien te hebben. Je zou e.v. bij het oliefilter ( en niet achter het dasboard) eens de leiding kunnen losnemen zodat als er al druk op blijft staan het eruit kan lopen/spuiten ( en die zooi wil je niet achter je dashboard.
alleen zo kom je er achter of er druk op blijft staan of dat de meter aan het overleiden is.
e andere probleem lijkt me meer een onstekingprobleem. zo ben ik zelf eens aan het vechten geweest en heb de auto meer als een half jaar niet (kunnen_ gebruiken totdat ik erachter was dat mijn( ongv. 1 jaar oude beru) bougiekabels de oorzaak was.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Dionneke1963 » 12 feb 2008, 23:50

Dionneke1963

Re:Oliedrukmeter blijft druk aangeven SCHOKKEN

Berichtdoor Dionneke1963 » 12 feb 2008, 23:55

Ik heb het subject aangepast, althans dat hoop ik. Het gaat nu meer over mijn ander probleempje. Het schokken van de auto of overslaan? Ik kan het ook nog niet goed thuisbrengen.
Dionneke1963

Berichtdoor jan280CE » 13 feb 2008, 00:36

Hallo Dion,

Je hebt intussen al een aardig bedrag naar de garage gebracht die je ook had kunnen investeren in bijv. een stroboscooplamp, nieuwe kabels, verdelerkap en rotor. Want zoals je zelf al aangeeft het blijft gissen welk deel nu de oorzaak is van je huidige probleem, en misschien wel van het opblazen van je ontstekingsmodule
Ga bij ontstekingsdelen niet op prijs letten, want op termijn kost je dat meer aan ergernis en vroeger moeten vervangen.
Van een afstand kan je niets doen behalve raden en zaken aangeven. De delen die er nu opzitten kunnen op het oog in orde zijn maar toch de oorzaak zijn. Verder zou je eens naar de vacuumleidingen van en naar je vervroeging kunnen kijken. Die koop je per meter en kosten de hele wereld niet, als je zaken vernieuwd weet je in elk geval dat het daar niet aan ligt en wordt het zoeken al een stuk makkelijker omdat er niet zoveel meer overblijft wat wat jouw probleem zou kunnen veroorzaken.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 13 feb 2008, 08:56

Bij die onderhoudsbeurt:

Hebben ze toen je kabels vervangen?
Hebben ze toen je bougies vervangen danwel uitgenomen, electrodes gereinigd en afgesteld?

Vaak doen ze bij een beurt aan de motor niet meer dan olie en oliefilter vervangen, lucht en brandstoffilter vervangen en dan gaan ze al naar de remblokken. Misschien dat ze uit d'r eigen nog de kleppen gesteld zullen hebben.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 13 feb 2008, 09:14

Even resume:

Je hebt de bougies vervangen zag ik in een oud topic.
electrodes op 0,8mm gezet, dat zou iets kleiner mogen: 0,5 tot 0,6mm.
Kabels vernoem je niet.
Ontstekingstijdstip is afgelopen week bij Rutchen gecontroleerd.
Rotor en verdeelkap vernoem je niet.
Kleppen zijn onlangs gesteld.
Olie en oliefilter is onlangs vervangen.
Luchtfilter is vervangen.
Vacuumslangen etc. heb je gecontroleerd met de grote beurt. Met name voor de vervroeging had een evt lekkage bij de afstelling bij Rutchen zichtbaar moeten worden. Zij hadden dan wisselende waarden moeten meten.

Je motor is mechanisch kern gezond, in elk geval ga ik daar vanuit gezien je reacties daarop. Ik ken de 230E en kan bevestigen dat zo'n blokkie stationair zo mooi rond kan lopen dat je bij een kruising denkt: "Loopt ie nog wel?"

Juist die kabels en de rotor in combinatie met de verdeelkap zijn onderdelen die voor dat allerlaatste stukje fijn-afstelling kunnen zorgen. Ik denk dat het technisch niet noodzakelijk is deze te vervangen, maar om de puntjes op de I te zetten moet je het eens doen.
Begint ie over 5.000km weer wat te trillen, schuur je eerst de contacten in de verdeelkap en de rotor even wat op. Overigens kun je dat nu ook eens doen, al is het maar om te proberen.
Maar eerlijk is eerlijk en zonder je op kosten te jagen, wel Beru kabels er op zetten, geen andere rommel, totaal zal dit nog een 100euro kosten, de kabels zijn duur.
Je kunt het bij De Been in Waalwijk halen, is vlakbij je werk, tegen Jimmy zeggen dat hij je dezelfde korting als aan Jantje van Leebo moet geven!!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 13 feb 2008, 11:20

Dion,

De oliedruk zou ik me in eerste instantie geen zorgen over maken. Ik weet niet precies hoe het metertje in elkaar zit, maar waarschijnlijk staat de oliedruk tegen 1 of ander veertje aan te drukken, die zal wel de geest hebben gegeven.

Dan het schokken. Jantje noemt de ontsteking. Het rare is dat het zo nu en dan optreed, en dat zou je niet verwachten bij ontstekingsproblemen. Wat wel zou kunnen is dat er iets mis is met je verdeler. Dit heeft Morormongool ook gehad. In zijn verdeler is iets kapot gegaan dat te maken heeft met de ontstekingsvervroeging, geregeld door het vacuüm, en sinds die tijd kan hij alleen nog maar rijden met max. half gas of iets in die buurt.
Overigens is de goed werking te checken met een stroboscoop en verhoogd toerental, zie de afstelgegevens. Overigesn wordt dat wel eens vergeten en wordt alleen stationair afgesteld.

Iets anders dat nog niet in beeld is geweest is de brandstoftoevoer. Als je filter bij de tank verstopt zit of de pomp doet het wat minder dan is de druk in de aanvoerleiding lager dan wenselijk. Het teveel aan druk wordt geregeld door de systeemdrukregelaar van de K-jetronic, maar te weinig druk kan niet worden weggeregeld. Typisch zal de druk inzakken als er meer brandstof wordt gevraagd. Testen van de aanvoer kan je doen door de druk te meten, maar als alternatief kan je ook kijken naar de hoeveelheid brandstof die terug gaat naar de tank. Bij een te lage aanvoerdruk zou er zo nu en dan helemaal geen brandstof retour moeten gaan. 'T is maar een idee van de leek.

Caspar
Trouwkoets

Volgende

Keer terug naar Techniek