[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lagers van de voorwielen vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:52

Lagers van de voorwielen vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Lagers van de voorwielen vervangen

Berichtdoor henklith » 11 feb 2008, 13:06

Hoi W123 rijders en vooral sleutelaars :o))
Bij het vervangen van de voorwiellagers loop ik toch tegen het probleem(pje) aan dat de lagerschalen die nog in de flens achter blijven niet zo gemotiveerd zijn om er uit te komen.
Ik heb al met wal hulpmiddelen zoals een ijzeren buisje geprobeerd om hem er uit te tikken.
maar het borstje waar je op kunt tikken is maar heel klein, niet veel meer dan milimeter schat ik zo in.
Is er in de handel misschien iets wat daar voor gemaakt is, de juiste hardheid heeft bijvoorbeeld of een ander hulpmiddel, ik den aan een poulie trekker?
Ik kan natuurlijk de lagerschalen laten zitten, en de nieuwe lagers daar op zetten, maar dat komt dan op een soort capitulatie aan :o(
Wie heeft er tips??
Groet, henk Lith
henklith

Re:Lagers van de voorwielen vervangen

Berichtdoor Trouwkoets » 11 feb 2008, 13:12

Henk, ik heb succesvol gewerkt met een verlengpaal van een oude doppenset en een mooi vuistje. Flens in de draaibank en rustig ferme tikken uitdelen.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor JantjeV8 » 11 feb 2008, 13:33

Een goed passende dop uit een doppenset en verlengstuk, maar inderdaad ferme klappen, denk maar aan je schoonmoeder!!!
Er zijn lager trekkers voor die de schaal er uit kunnen trekken, gewoon bij automaterialenzaken verkrijgbaar.

Nieuwe lagers op de oude zittingen: NIET doen, wordt niks, is niet ingelopen op elkaar, zou zonde van de moeite zijn.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 11 feb 2008, 15:21

Ok Cas, en Jan, bedankt voor jullie commentaar Ik zal het aan mijn schoonmoeder laten lezen :o)))
Nee geintje, ik kan toevallig goed opschieten met mijn schoonmoeder, (twee watermannen he), en,, ze is de enige in onze familie nog van die generatie, en dan wordt je toch een beetje zuinig op, ik denk wel aan eh,,, eh,,, nou aan iemand anders als ik klappen uit ga delen.
Dat van die verleng as, ging niet zo top, die assen zijn wat te veel afgerond, en ze springen dus makkelijk van de lagerrand.
Je zou ze dan op zijn minst wat scherper moeten slijpen denk ik.
Zo'n trekker zal ik eens naar informeren bij Brezan misschien?
Ik weet toch nooit wat voor mijn verjaardag te vragen, dus,,
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor RenK » 11 feb 2008, 20:57

Hoi Henk,

Heb dit ook bij een aanhanger ook gehad, kreeg die krengen er niet uit.
Toen op een kleine gereedschapsdraaibank (wow!scrabble)dikke schijf gemaakt die net in de diameter paste. (ietsjes kleiner dus).
daar een stevige stang op gezet en ze met een moker op de kop geslagen.
Dat hielp, ze waren er toen zo uit. Zal eens passen of die schijf past op deze lagermaat.
Je kan ze ook even op de kachel leggen voor je begint, de veel hardere lager zet iets minder uit dan de rest en komt dan wat losser.

Zit een binnenschaal op een as vast kun je de hele lager stuk knijpen in de bankschroef. Hij barst open en valt uiteen. Dat kun je dan ook met de binnen schaal doen, breekt en valt van de as af.
Lager binnenin is lastiger :-)

Zat ook met het punt hoe krijg je het hele spul van de as af ?
Gewoon losmaken en dan achter de schuine rand met hamer slaan had geen effect. Toen moker gepakt en zelfde gedaan..... ja dat werkte wel.
De moker geeft per klap meer energie af dan een hamer, hoef je ook niet te beuken :-)

Vr.groet
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2008/02/11 19:57
RenK

Berichtdoor henklith » 11 feb 2008, 22:39

Hoi kees, dank voor je adviezen,, inmiddels heb ik de lagerschalen er uit, ik heb de drevel eerst goed scherp geslepen op de slijpsteen, daardoor bleef ie goed aanliggen op de lagerschaal en elke tik had toen effect, is dus gelukt :o))
Ik zie wel dat in de flens , op de bodem waar de lagerschaal op aansluit kleine beschadiging is ontstaan, dit kan ik met mijn dremeltje nog wel weg slijpen, zodat het lager goed vlak in de flens komt te liggen.
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Techniek