door Govert » 03 jul 2007, 23:17
Als je de sleutel in de 0-stand zet, wordt er een vacuumpompje bediend op de dieselpomp. Die kan je herkennen aan de dunne vacuumleiding die er naar toe loopt. Dat pompje wil nog wel eens verslijten of lek raken en dan gaat de motor niet meer uit. Voor dat geval zit er een soort heveltje waarop "stop" staat (soms niet meer leesbaar door aanslag). Dat kan je gebruiken om de motor te stoppen. Zoals gezegd, kan je ook iets voor de ingang van het luchtfilter houden, dan houdt de motor er ook snel mee op.
Naast een lekke vacuumpot op de brandstofpomp kan er ook elders in het vacuumsysteem een lek zijn. Als je dan de sleutel in de 0-stand zet, kan er door de lekkage onvoldoende vacuum worden opgebouwd om de pomp op de dieselpomp te bedienen. Gevolg is dat de motor blijft lopen. Die lekkage kan "overal" zitten, maar je merkt het meestal omdat er dan iets niet werkt: de centrale vergrendeling, de stoelvergrendeling of de koplamphoogteinstelling bijvoorbeeld.
Ik zou beginnen met die vacuumpomp op de dieselpomp.