[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Day of justice.. : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 12:51

Day of justice..

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Day of justice..

Berichtdoor JantjeV8 » 19 sep 2008, 23:30

We spreken 19 september 2008, plaatselijke tijd 6.32uur.

A59, in oostelijke richting, hectometerpaal 135,2.

Met een harde klap sluit de brandweerman de motorklep, zonder woorden schudt hij zijn hoofd en laat zijn hand even op de motorkap rusten. Zijn lichaamstaal spreekt boekdelen: einde verhaal, patient overleden...

Het begon een eindje daarvoor. Juist de auto volgetankt en rustig de snelweg opgereden. Na een kilometer of 10 de snelheid wat opgevoerd en met een gangetje van 130 vonden we onze weg wel.
Plots een ratelend bijgeluid. Gooi gauw de radio uit en denk nog: Is dat mijn auto of hoor ik buiten iets. Binnen enkele seconden gebeurd het, een knal en schrik me een hoedje. Geen vermogen meer, stuurbekrachtiging valt uit, het zweet breekt me uit, een brandlucht, een hoop herrie. Stamp met m'n vuist op de schakelaar van het dubbel knipperlicht. Kijk in m'n spiegel en achter me is niks meer te zien van de rook. Auto's duiken in de ankers en ik weet de vluchtstrook te bereiken.
Uitstappen en de wielen eens bekijken, een kunststof binnenkap die los is geraakt en ergens tussen geflapt is misschien, een geklapte band die iets anders kapot geslagen heeft? Niks van dat alles, aan de buitenkant niks te zien. Nog eens kijken, nee echt niks. Reed ik ergens overheen dan? Nee, dat geloof ik ook niet.
En dan: rook onder de voorkant uit...ohoh. Motorklep open en er komt een walm onderuit, kijk onder de injectieunit door en zie allemaal licht flikkeren. Denk eerst nog dat het de lampen van andere auto's zijn, maar mooi niet: VLAMMEN. Shit, dat ding staat in de fik, en dat met een volle tank peut.
Achterklep open maar weet eigenlijk dat ik daar geen blusser vind. Wat nu. Dan maar 112. Wat is uw melding meneer? Nou, sta op de vluchtstrook en m'n auto heeft vlammen, nu nog kleine maar weet ook niet wat het gaat doen. We verbinden u door meneer. Brandweer Den Bosch, hectometerpaal 135,2 zei u? We komen er aan.klik-tuut-tuut.
Nou dat gaat snel.
Ik ga ondertussen m'n spullen er maar uithalen en heb ze in de berm gelegd.
Met een minuut of 7 komt de brandweer aan met zwaailichten op. Rijkswaterstaat en de politie er achteraan. Sjongejonge wat een kermis. De brandweer schroeft de accupolen los, en blaast met een klein poederblussertje de vlammen uit. Het vuur was niet uitgebreid, het leek of het zelf al uit ging. Takelwagen was ook gearriveerd en met 'n paar minuten hing de auto in de takels.
We stonden met zoveel volk in de berm kou te lijden, zelfs de brandweer had geen thermoskannetje met koffie bij..
Iedereen de hand geschud en met de takeldoos terug.
Auto in de garage gebracht en de monteur ging gelijk kijken wat het nu was. Van onder de motorkap was niks te zien, alles zat in de weg.
Zelf dacht ik aan kortsluiting in de startmotor waardoor de bendix met 130/uur in wilde slaan of zoiets.

Mooi niet dus, de brandweerman had het goed in de gaten gehad. De beschermplaat onder de auto uitgeschroefd en kloenk, kloing kleng. Allerhande stukken metaal vielen op de grond...
Een compleet gat in de zijkant van de motor bij de achterste cilinder, stukken onherkenbaar staal en aluminium vielen op de grond. Een drijfstang, in elk geval de resten daarvan stak door het motorcarter naar buiten.
Het piston-oog lag afgebroken op de grond. Die heb ik als aandenken meegenomen...

Een moment van stilte zou op z'n plaats zijn, maar met 'n kilometerstand van 247.965 en bouwjaar 2001 mag iemand een bod doen op deze BMW 318i combi.... Met het beeld van de onverwoeste W123 in gedachten voor me kan ik met een glimlach de "zie je nou wel" gedachte niet onderdrukken. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/09/19 23:40

JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Day of justice..

Berichtdoor JohndeWinger » 20 sep 2008, 00:00

Een BMW !!!!
Mooi en tevens een triest verhaal Jan.
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee

Berichtdoor Markparket » 20 sep 2008, 00:50

Tjonge Jan,

Je kan prachtig schrijven! Je hebt naast het klussen aan MB's een roeping gemist!

Het roept bij mij ook herinneringen op.

December 1970, ik ben net 8 jaar geworden en we zijn zoals gewoonlijk weer onderweg naar Oostenrijk om de kerst en oud en nieuw daar te vieren en te skieen natuurlijk!

Ik zit met mijn 2 broers en zus achterin de BMW (Bayrischer Mist Wagen) 1800 van pa.

Nieuw gekocht in 1968 (ik weet het kenteken nog: 16-82-GA), mooi wit en 4 deurs, wat een hele verademing was na de rode Ford Taunus 17 M Super met 2 (!) deuren die hij daarvoor had.....

We reden over Arnhem de A3 naar beneden en ergens ter hoogte van Hanau zag ik een oranje lampje branden met daarop de tekst ''OEL''.

Papa zei ik, is dat wel goed?

Ik had het nog niet gezegd, of de motor deed "RAKKETAKKETAK" enz.

Afijn: ook wij werden afgesleept en toen bleek in de garage dat de "pleuel" of zoiets was kapot gegaan.....naar ik nu begrijp de drijfstang.

Het gebeurde op vrijdagavond, maar gruendlich als de duitsers zijn werd de auto in het weekend gemaakt (volgens mij een complete motorrevisie!) en na betaling van DM 4.700 gingen we maandags weer door naar Oostenrijk....

Je begrijpt dat pa hierna afscheid heeft genomen van de BMW en zijn verdere leven tot volle tevredenheid Volvo's heeft gereden....

Hij wilde wel een Benz, maar mocht niet van mama met een STER rijden.....

Tja, ik denk dat hij nu tevreden vanaf een wolkje zijn zoon in een Benz ziet rijden.

De moraal van dit verhaal?

Koopt goede waar!
Markparket

Berichtdoor Roel280€ » 20 sep 2008, 00:58

Jan!
Wat een verhaal jongen! Heb je zo hard gerakt met die BMW dat die spontaan uit elkaar valt?
Een oom van mij heeft ooit eens een drijfstanglager met kracht recht door de motorkap gehad. Was een '79 300D. Ook die zijn niet heilig...

Succes met de verkoop. Beetje niet veel geld vraag voor nieuw eigenaar! Beetje maak poets poets en gaan beetje rijden ver weg.
Roel280€

Berichtdoor Trouwkoets » 20 sep 2008, 21:55

Wat een verhaal Jan
Trouwkoets

Berichtdoor Douwe Jan » 20 sep 2008, 22:00

Pech onderweg, Jan.
Wel mooi dat je nog wat Benzen op reserve hebt.
Ook geweldig trouwens dat de hulpdiensten zo snel (7 min) aanwezig kunnen zijn !
Douwe Jan

Berichtdoor Hans230CE » 21 sep 2008, 09:58

Jaja, BMW , iedereen wil er een, maar zo nu en dan heb je mensen die er een kater, meestal financieel aan overhouden. Dit verhaal gaat niet over de hele wagen, dat was geen BMW, maar deze had wel een BMW hart gekregen, een 2.5DSE;

Op reis met een Rangerover:

Op 4 juni 2005 vertrekken we naar, tja bij mij maar 1 bestemming de Algarve. Normaal een trip van een 22 uur + een overnachting. Aan de kanten van Bordeaux zag deze jongen het niet meer zitten en geeft het stuur aan het vrouwtje en verzinkt in een diepe slaap. Tot TUUTTUUTTUUT, me wakker maakt en Marianne me zegt “hij loopt warm”. Gewone routine aan de kant klep open, oh een buisje naar de verwarming gesprongen. Bellen, takelwagen, nieuwe darm en 3 uur later weer op weg.
Na een goede nachtrust zijn we na een uur rijden begonnen aan de klim van de Sommasierra, 100 km voor Madrid. Je oog is heel de reis al vastgeroest op de temperatuurmeter en die vliegt plots de hoogte in met het onvermijdelijke tuuttuut. En tegen dat ik aan de kant stond boem!! Kap open, radiator gebarsten , waterpomp in gort, afijn, bellen, takelwagen en een goed hotelletje op 200 meter van de garage. En na 2 dagen weer als “nieuw”.
s'Morgens om 5 uur weer weg en na 400 km in Cordoba, tuuttuut, boem!! Telefoon, takelwagen, garage, mijn nieuwe radiator kapot een waterdarm van 7 doorsnede volledig gebarsten enz enz... “We suspect the cilinderheat”. Via de assistance, hulde aan Ethias, met een taxi 400 km verder gebracht, ja hoor je leest het goed taxi. En aangezien de chauffeur in slaap dreigde te vallen heb ik na een telefoontje naar Sofia van Europlan, de laatste 200 maar zelf gereden en de chauffeur een bed gegeven voor de nacht bij aankomst. Totale kost aan onderdelen, net geen 5000€ de rest was gelukkig betaald door de bijstand. Die cilinderkop, het schijnt normaal te zijn bij km-standen tussen de 160 en 220000 voor die motor.
Oja na 9 dagen was hij gemaakt en ben ik naar Cordoba gereden om het beest op te halen, met een taxi. Service omdat u al zo veel pech hebt gehad Hans, we spraken elkaar al aan met de voornaam.
Prachtige lui bij Ethias en zeker Eveline.

BMW? Voor mij hoeft het niet meer
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Paul Snip » 21 sep 2008, 10:41

En dan te bedenken dat ik met mijn 407d busje al heel Europa rondgetrokken ben. 65pk voor 3 ton. Het laatste jaar wat problemen met de verstuivers gehad. Maar de bus heeft ons gewoon weer thuisgebracht.

We zijn vele pechgevallen voorbij getuft met ons langzame busje.

Geeft altijd weer een oppermachtig gevoel, zo'n OM van Mercedes onder de kap.

Als je zo'n ding thuis start, weet je bijna zeker dat je ook weer thuis komt.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Berichtdoor Martin123T » 21 sep 2008, 12:06

Martin123T

Berichtdoor BenW » 29 sep 2008, 14:09

dan sta je mooi ff te kijken! wow...
BenW

Re:Day of justice.. TO BE CONTINUED

Berichtdoor JantjeV8 » 24 jan 2010, 10:38

Uiteindelijk is er destijds in deze auto een nieuwe motor ingelepeld.
Een blok via BMW zelf met herkomst certificaat. Deze zou 91.000km hebben gelopen, kostte € 2.400,00.......
Startmotor ook nog gereviseerd en dan de uren van de monteur nog, tel uit je winst.

Ondertussen stond de teller op 252.000km. Lekkage van de bovenbak van de radiateur.

Maandag 18 januari 2010.
Afspraak in Den Haag. Gesprek ging keurig en retour Brabant dus.
Bijna bij het knooppunt A13 - A20, ik geloof dat dat Rottepolderplein heet?
Een vrachtwagenchauffeur meent z'n hoorn te moeten laten horen. Met een laconiek gezicht wijst hij naar de achterkant van de BMW. Welverdorie, 3 rijbanen breed een dikke mist die ik produceerde. Dus weer aan de kant.
Geen lampje van de oliedruk, temperatuur was goed, binnenin hoorde je niks, ik liet de motor maar even lopen.
Motorkap open en sjonge jonge wat een mist en een gerammel dat het een lieve lust was.
Motor uitgezet. Het duurde even voordat je wat kon zien en wat bleek, de poulie van de waterpomp hing er helemaal schuin aan. De multiriem liep daardoor knel. Er waren al wat stukken aluminium van het motorblok weggeslagen en al het koelwater liep er onderuit.
Einde verhaal dus voor die dag.
Dus, politie komt en zet een veiligheidslampje aan, takeldoos besteld en 4 uur later werden we in Brabant door die gele taxi samen met BMW afgezet.
2 Dagen later was de BMW weer klaar. Nieuwe waterpomp en gelijk maar een service beurtje.
Ik moest naar een afspraak in Apeldoorn. Kreeg nog de boodschap van de monteur mee dat ie een kannetje koelvloeistof achterin had gezet en of ik dat even in de gaten wilde houden. De auto was moeilijk te ontluchten melde hij.
Direct toen ik de auto startte lichtte inderdaad het koelvloeistofpeil lampje dus bijvullen maar. Ging gelijk 2 liter bij...???
Ik de snelweg op, gewoon rustig aan de zaak warm laten worden. Nog voor Rosmalen begon datzelfde lampje weer te branden. Temperatuur bleef goed, dus bij de pomp maar even aan de kant.
De motor was aardig op temperatuur dus heel voorzichtig de vuldop los gedraaid, maar daar sijpelde direct de groene giftige prut uit. En niet gering ook niet. Normaal gesproken kun je de lucht er af laten sissen en dan de dop openen. Ik kreeg toen al een vermoeden dat er meer mis was.
Vloeistof kon er niet bij en het lampje was ook al weer uit. Dus verder gereden.
Direct na het invoegen liep wel de temperatuur ineens flink op, in een paar tellen tot aan het rode lampje wat wel heel erg fel brandde. Direct de afslag opgedoken en bij het uitdrijven zakte de temperatuur weer...
Dan weet je hoe laat het is. Afspraak afzeggen en thuis proberen te komen. Kachel op max, ramen open en iedere keer rustig optrekken naar de 120 en uitdrijven naar de 70. Regelmatig werd hij zo warm dat het rode waarschuwingslampje brandde, maar het leed was toch al geschied was mijn motto op dat moment.
Monteur er weer bij en na het afpersen werd mijn vermoeden werkelijkheid: de kop is naar z'n grootje!!!

We zijn een paar dagen verder en ik kan er nog steeds niet over uit: Wat een waardeloze kwaliteit, het mag in de verste verte nog niet met een Benz vergeleken worden. Ik rijd met oude zooi door heel West Europa, een oude G die aanhangers van 3ton+ het bos uit moet slepen of aanhangers met een auto er op en nog nooit ben ik afgesleept geweest. Een waterpomp mag gaan lekken, maar niet kapot draaien en afbreken. Iedereen die mij nog iets positiefs over die Beierse hokken wil vertellen, neem ik niet meer serieus, je mankeert dan echt iets...

Iemand belangstelling in een zilveren 318combi???
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Hans230CE » 24 jan 2010, 11:13

Tja, een typisch Bucht Met Wieltjes-kwaal heb ik me laten vertellen (zie mijn eerder verhaal)

En ze hebben er allemaal last van, iedere 2.5D heeft het in een BMW rond de 250.000, in een Range tussen de 180 en 220000. Waardeloze moters en sommige zweren erbij???
_________________________________________________________________________________

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MajikSimon » 24 jan 2010, 22:56

Tsjongejonge wat een verhaal jan. Wat een pech met die dingen niet normaal.
ik heb hier een bmwtje 318i...benzine/gas. Heeft inmiddels ruim 4 ton,
Wel een iets ouder typ, je hebt hem wel eens gezien...Maar ik zal niks positiefs zeggen over die beierse hokken hoor.

Ik had inderdaad al slechte verhalen gehoord over de bmw diesels, ook de 325 tds'jes.

Maar goed dit was een 318i lees ik geschreven door de auteur zelf...dus ik neem aan een gewone benzine.
Wellicht is het onderblok gelijk van benzine en diesel gelijk . Zijn de 330d (6 cil)wel beter dan?

Jan,zit/zat er bij jou ook de m43 motor in?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M43
Want die zit er bij mij in bij mijn daily driver km vreter..:S

ik vind het een mooie toppictitel trouwens, doet me denken aan schwarzeneggert, i'll be back:)<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/01/24 22:24
MajikSimon

Berichtdoor Dromer » 27 jan 2010, 10:39

Jan wat ik aan de hele story niet begrijp is waarom je niet gewoon in je 200D W124 rijdt?

Groet,

Dromer
Dromer

Berichtdoor Wim Matsinger » 27 jan 2010, 12:29

Tja ik rijd naast de 300D een prachtige 525D uit 2001 met 270.000 op de teller.
Kost wat in de wegebelasting...maar kwa onderhoud nog bitter weinig gehad.

Heeeeeerlijke wagen die E39 5 serie..

oeps dacht ik dit nu of durfde ik dit zomaar op te schrijven op een Mercedes forum..

Wat pas echt grafbakken zijn ...peugeot 307! storing na storing..blij dat die weg is.
geef mij maar BMW of Mercedes.
Wim Matsinger

Berichtdoor MajikSimon » 27 jan 2010, 20:16

Tsja
Ik denk dat je ook gewoon pech kan hebben met een bepaalde auto/motor/garage combinatie.
En ik denk ook dat jan zoiets heeft nu. De 1e motor loopt in de soep, wat idd ook niet normaal is,
en de 2e...komt vnl door een slechte waterpomp of een slecht gemonteerde w.pomp vermoed ik.
Als je als je een auto ophaalt meteen de mededeling krijgt dat de motor moeilijk te ontluchten
is en er gelijk 2 liter bij kan...dan ruik je natuurlijk ook al nattigheid maar goed wat doe je ertegen?
Ik denk dat de topicstarter ook wel een bepaald gevoel had toen meteen dat lampje weer ging branden.
Maar ik denk dat met goed onderhoud heel vrij recente motoren van veel merken heel lang mee kunnen.
Denk dat dit een ongelukkige combinatie is/was van heel veel factoren.

@Jan; iets om op te letten bij deze motoren is de aansluiting van o.a de bovenste radiateurslang aan de kop.
die zijn van plastic en wordt van de hitte broos.Dan verkruimelt het plastic in de slangen zelf waardoor deze niet meer goed afdicht.Als ze de zaak zo weer overbouwen is dat iets om op te letten dat ze het wel vervangen.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Nummers 9 en 7 zijn de plastic aansluitpunten die broos worden.

Ander punt om heel erg goed op te letten als ze er een nieuwe kop opzetten is de afdichting aan de voorzijde rondom het kettinghuis, niet de koppakking zelf.Maar daar gaat heel graag olie lekken als ze geen vloeibare pakking gebruiken.
Misschien kunnen ze er op letten, dan heb je wat minder problemen in de toekomst misschine al sje er nog een tijde in vooruit moet.
Zie ook hier

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E36.html<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/01/27 20:02
MajikSimon

Berichtdoor JantjeV8 » 27 jan 2010, 21:06

De auto is niet mijn eigendom, maar van ons bedrijf. Ik wil zelf geen auto van de zaak want ik zit niet op de bijtelling te wachten. Je bent maandelijks zomaar 300euro kwijt voor een auto die niet eens door het thuisfront gebruikt kan worden, immers ik heb hem dan mee... We hebben dus een 'bedrijfsauto' en dat is die Beierse frikandel. Normaal gesproken heeft de vrouw dan de beschikking over de G of de W124 en soms ook een W123, alleen nu even niet. Zelf woon ik 5 minuten fietsen van ons bedrijf.
Toen de motor van die frikandel in de soep liep stond hij eigenlijk op de nominatie om hem in te ruilen. Maarja, daar hadden we helemaal niks voor terug gekregen, dus nieuwe motor er in en nog maar een paar jaar verder. Een motor met zo weinig kilometers kan er weer even tegen immers. Bedrijfstechnisch was dat toen gewoon een logische beslissing.

Regelmatig rijd ik ook wel eens met onze W124 zakelijk, maar ik zit verzekeringstechnisch zo aan het kilometrage, alleen al door vakantie. Het kilometergeld is wel lonend met een 'oldtimer'. Maar anderzijds, als er in de file iemand achterop mijn 124 schuift, kost het mij prive m'n eigen risico, schadevrije jaren of wat dan ook.

Ik blijf dat toch uit elkaar zien, ik rijd voor het bedrijf met een auto van het bedrijf, prive met een prive auto, wel zo eenvoudig. Voor het geld wat bijtelling zou kosten, kan ik nog wel 2 auto's er bij zetten, auto's die me nog eens veel beter bevallen ook...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Hans230CE » 27 jan 2010, 22:41

Tja ik rijd naast de 300D een prachtige 525D uit 2001 met 270.000 op de teller.

Q
Wim ik word ziek, 2.5D BMW, begin te zweten, krijg pijn in mijn portefeuille, voel me ech nie goe

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Roel280€ » 27 jan 2010, 23:30

Wat een verhaal. De 524TD... Kop was al zo vaak gevlakt, dat ze 'm over de stoeptegels haalden om het mooiste resulaat te krijgen. Dat was anno 1990.
Ik geloof dat Mercedes (ooit) de beste diesels maakte. Maar anno 2010 zijn er meer gegadigden...
Roel280€

Berichtdoor wimada » 28 jan 2010, 07:59

Klopt Roel

Mercedes is super in diesels maar vergeet Toyota niet!
Heb ook nog een VW Jetta Turbo Diesel gehad uit 1987
de 2 deurs versie,wat een kanon 7 jaar zonder pech!!!

gr Wim
wimada

Volgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....