[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 16:33

hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 10 feb 2008, 16:02

Beste heren,

Er zat al enige tijd een forse blaas onder op de bestuurdersdeur tot onder de strip. Heb dit weekend de strip erafgehaald en ben aan het schuren geslagen. Gelukkig was het metaal nog maar weinig aangetast. Heb geschuurd tot blank metaal, roestwerend spul erop gesmeerd en de volgende dag er overheen geplamuurd, geschuurd, in twee lagen. Dat ziet er wel goed uit.

MAAR NU?

Hoe krijg ik deze plek weer een beetje mooi in de lak? Ik heb een spuitbus met primer en een met kaledoniengroen. Mijn ervaring is dat een kwastje vooral geschikt is voor kleine plekjes op onopvallende locaties. Je blijft de streken toch wel erg zien en daarmee lijkt het niet geschikt voor wat grotere oppervlakten. Hoe kan ik het best te werk gaan om dit weer een beetje mooi te maken?
Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Toontje » 10 feb 2008, 17:04

hoi hoi
zet er eens een foto bij wel deel bedoel je percies als het tot de strip komt dan kan je het beste heel het stuk boven of onder de strip spuiten dan zie je er het minste van.
als je nog nooit gespoten heb dan is het mischien moeilijk of je moet er aanleg voor hebben.
goed mooi glad schuren afspoelen afnemen met thinner de boel goed afplakken die nevel komt overal
als je gaat spuiten ongv 25/30 cm afstand en altijd voor het te spuiten stuk beginnen en stoppen na.
je arm de beweging laten maken en niet met je polsanders krijg je een plek waar je dichtbij bent en plakken waar je veraf bent met de spuitbus en probeer niet om het in 1 keer dekkend te krijgen eerste laag wat nevelen 2de wat dekkender 3de wat meer en beste is 4de laag voor mooi glad werk.tussen elke laag beetje laten drogen (gaat bij die spuit busjes redelijk snel)
wees niet te krenterig om te proberen de bus helemaal leeg te krijgen meestal komen er op het eind spetters beter 2 buzen nemen en goed schudden
en voor eerst zorgen dat je geen stof hebt waar je gaat spuiten
zelf heb ik voor een spatbord 2 grote busen van duplicolor gebruikt weet uit ervaring dat dat merk goed spuit
groetjes toontje

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 10 feb 2008, 17:58

foto

Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Semrick » 10 feb 2008, 18:32

Hoi Yoast,

Op deze manier ga je het niet redden om het onzichtbaar weg te werken.
Kijk maar eens in dit topic van Paul Snip. viewtopic.php?f=10&t=2811
Daar staat precies de stappen in beschreven om een plekje bijna onzichtbaar weg te werken. Het is overigens behoorlijk wat werk en moeilijker dan het lijkt.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 10 feb 2008, 19:48

hmm.. geen hoopvol bericht..

dat topic is waar ik naar zocht, maar niet kon vinden. Dank.
Ik ontkom er toch niet aan om het te doen, dus: nog additionele tips?
Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Dionneke1963 » 10 feb 2008, 19:57

Ik heb weleens een plekje afgeplekt met schilderstape, maar de randjes van de tape omhoog laten staan. Dan kan er wat nevel onder de tape komen en krijg je geen scherpe randen. Na een goede droogtijd de omgeving goed gepoets met commandant en ik zag geen nevel of aanzetkantjes meer. Waslaagje er over en eigenlijk niets te zien.
Dionneke1963
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Toontje » 11 feb 2008, 05:30

hoi hoi
is maar een hoekje dus kan je het prima doen zoals in het topic
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 16 feb 2008, 18:23



Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 16 feb 2008, 18:23



Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 16 feb 2008, 18:24

netjes in een laag of 4 geprimerd

Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 16 feb 2008, 18:26

Paniekmoment: De spuitbus met lak blijkt totaal anders te spuiten dan de primer. Veel dikkere 'klodders', in plaats van een mooie nevel. Het wordt een onregelmatige bobbelige laag!

Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 16 feb 2008, 18:28

Na een laag of 8 is het een BEETJE glad, maar in het geheel niet gelijkend op de mooie spiegel die de lak op de rest van de wagen is. Dit zou wel eens niet zo fraai kunnen uitpakken. De boel is nu aan het drogen.

Ik geloof niet dat ik erg gelukkig ga zijn met het resultaat...

Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor W123 » 16 feb 2008, 18:34

Het is daar nu ook te koud voor.
Avatar gebruiker
W123
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 06 sep 2006, 21:40
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor goitzen » 16 feb 2008, 22:47

Misschien straks lichtjes schuren met heel fijn schuurpapier (1000+) en bij een temperatuurtje van een graad of 15-20.
goitzen
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Toontje » 17 feb 2008, 03:36

hoi hoi
weet je zeker dat dat spuitlak was en geen steenslag dat is niet een beetje bobelen maar heel veel als het warm weer is gewoon opnieuw schuren en spuiten
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor henklith » 29 jun 2008, 11:28

Dit soort kleinere stukjes doe ik liever met de kwast, zeker als het wat uit het zicht zit.
De lak een paar weken laten drogen, en dan proberen met polijstpapier en water glad te schuren, trek er rustig een uurtje voor uit, het is toch hobby?
Groet, henk
henklith
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 30 jun 2008, 09:03

Dank je henk. Ga ik misschien nog wel doen, carosserietecnhisch hoef ik me deze zomer niet te vervelen. Maar inderdaad, het is ook een hobby.

Jammer genoeg week alleen de kleur van de lak (die ik notabene heb laten scannen, dus niet op kleurnummer besteld), tamelijk af van de kleur van de deur. Dus je ziet de plek best wel zitten. Oh well, moet die hele deur sowieso eens aanpakken.
Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor henklith » 30 jun 2008, 15:37

Mijn verf mannetje maakt het perfect op kleur, moet ook even een stukje carosserie achter laten, hij wil er even de tijd voor hebben!
Je krijgt dan een stuibus in twee componentenlak!?
Groet, henk
henklith
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Yost » 02 jul 2008, 08:33

Hmmm, Rob, eigenlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. En uit de 5000 foto's van je (geweldige) cabrio project kom ik ook niet helemaal. Dus kun je iets meer uitleggen?
Yost
 


Re:hoe stukje van 20cm2 beste lakken/spuiten?

Berichtdoor Semrick » 02 jul 2008, 09:37

Rob bedoelt dat als je een plek hebt waar je aan gewerkt hebt dat je daar dan met een andere kleur, rood of zwart of wat dan ook, een heel dun laagje overheen spuit. Na droging van dat anders gekleurde laagje ga je weer (nat) schuren met heel fijn waterproof schuurpapier.
Je schuurt dus de anders gekleurde laag weg die ook in de oneffenheden (hoogteverschil) is gaan zitten. Als alle rode of zwarte lak dan weg is dan is het in principe spiegelglad en kan het afgewerkt worden met de toplaag.
Begrijp je het zo een beetje?
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten