1. De Amsterdamse politiek is behoorlijk doorzichtig:
http://gezondelucht.amsterdam.nl Ze communiceren zich suf, de plannen zijn absoluut niet geheim. De plannen zijn geen lukraak schot hagel, maar worden onderbouwd door dikke dikke stapels rapporten van deskundigen.
2. De maatregelen zijn
voorstellen, er komen nog inspraakronden voordat er besluiten genomen worden. Er is dus tijd voor beïnvloeding en discussie, en een vrijstelling voor klassiekers is zo ongeveer het maximum waarop je mag hopen. Nederland kent overigens de wettelijke norm klassieker niet eens, alleen vrijgesteld van wegenbelasting na 25 jaar. Je verzekeraar wel maar die doet niet mee in deze discussie.
3. De plannen zijn gericht op inwoners van Amsterdam en hun (oude) personenauto's: (het verkrijgen of verlengen van) hun parkeervergunning wordt gekoppeld aan de auto. Amsterdammers met een parkeerplaats op eigen terrein (zonder parkeervergunning) blijven dus ook buiten schot. Bezoekers wordt geen strobreed in de weg gelegd, die worden tezijnertijd
misschien ontmoedigd door extra hoge parkeertarieven, wat hoe herken je als parkeerwacht aan de buitenkant een geparkeerde vieze of schone auto?
4. Voor de mogelijkheid tot weren van alle "vervuilers" wordt een beroep gedaan op de landelijke politiek voor het maken van nationale wetgeving. Amsterdam lobbiet in Den Haag om dat voor elkaar te krijgen, maar daarover is nog helemaal niets bekend.
5. (Video)Controle aan de gemeentegrenzen van Amsterdam geldt alleen voor vrachtverkeer.
6. Wethouder Herrema is een uitvoerder, soms een tacticus, maar volstrekt geen strateeg, oftewel: de man heeft zoals gebruikelijk tegenwoordig een TARGET gekregen van zijn baas om als afdelingsmanager van verkeer een percentuele bijdrage te leveren aan het terugdringen van fijnstof en NO2. Het beleid daarachter is helemaal niet van Herrema maar van Europeese wet- en regelgeving, de man
moet dat uitvoeren, het heeft geen barst te maken met dat de man links of rechts of recht door zee zou zijn.
Als men bezwaar heeft tegen deze plannen dan zul je in de inspraakronde moeten concurreren met de miljoenen kostende rapportage van adviseurs. Veel geluk ermee. Nogmaals: een vrijstelling voor klassiekers is zo ongeveer het maximum waarop je mag hopen.
Als je bezwaar hebt tegen regeldrift uit Brussel en de willekeurigheid daarvan (de fijnstofnormen zijn voor hartje Amsterdam hetzelfde als voor het platteland van Finland) dan had je in de vorige verkiezingen SP moeten stemmen, dat zijn de enigen die zich tegen de uitverkoop aan Brussel verzetten.
Bert